لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

متکی: احتمال حمله نظامی به ايران وجود ندارد


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران
(عکس ازAFP)
منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران (عکس ازAFP)

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز چهارشنبه در پاريس با اشاره به این که «ظرفیتی برای حمله جدید در منطقه وجود ندارد»، گفت که احتمال نمی دهد که اسرائیل به ایران حمله نظامی کند.


آقای متکی که برای شرکت در نشست بين‌المللی حمايت از افغانستان به پاريس سفر کرده است، گفت:«من فکر نمی کنم که احتمال حمله نظامی به ايران وجود داشته باشد».


شائول موفاژ، معاون اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل که همزمان وزير حمل و نقل اين کشور نيز هست، هفته گذشته نسبت به ميزان کارآيی تحريم ها عليه ايران ابراز ترديد کرد و حمله اسرائيل به ايران را «اجتناب ناپذير» دانسته بود.


این در حالی است که آقای متکی روز چهارشنبه تهديد معاون نخست وزير اسرائيل را «جدی» ندانست و بدون نام بردن از عراق گفت:«آخرين حمله در منطقه خود يک نمونه در این زمینه است».


همزمان با اظهارات آقای متکی، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در آلمان با تاکيد بر گزينه ديپماتيک در قبال مناقشه هسته ای تهران، تصريح کرد در برابر ايران «همه گزينه ها بر روی ميز قرار دارند».


در همین حال، آقای بوش تاکید کرد که «گزینه اول حل این مسئله از طریق همکاری نزدیک با یکدیگر است با فرستادن پیامی دو گانه به ایران که همواره سیاست دولت من بوده است، مبنی بر اینکه اگر غنی سازی اورانیوم را به طور قابل بررسی به حال تعلیق درآورید، به انزوای خود پایان خواهید داد.»


آقای متکی همچنین در این کنفرانس خبری با اشاره به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای ارائه بسته پیشنهادی، گفت: «بايد صبر کرد تا بسته پيشنهادی گروه ۱ + ۵ را دريافت کنيم زيرا هنوز نمی دانيم در آن چه موضوعاتی طرح شده است».


سولانا روز شنبه در تهران


در همین حال، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نیز ابراز اميدواری کرد سفر به تهران زمينه ساز دوران تازه ای برای حل مناقشه هسته ای ايران باشد.


خاوير سولانا، روز جمعه برای ارائه مشوق های بسته پيشنهادی آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، به تهران سفر خواهد کرد.


  • «برای اتحاديه اروپا بسيار مهم است که مسئله اتمی ايران به گونه ای حل شود که جامعه بين الملل به طور عينی نسبت به ماهيت برنامه اتمی ايران اطمينان حاصل کند».
خاوير سولانا

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز چهارشنبه پس از ديدار با يانگ جی چی، وزير امور خارجه چين، با ابراز اميدواری نسبت به اقدامات ديپلماتيک، تاکيد کرد: برای اتحاديه اروپا بسيار مهم است که مسئله اتمی ايران به گونه ای حل شود که جامعه بين الملل به طور عينی نسبت به ماهيت برنامه اتمی ايران اطمينان حاصل کند.


وزير امور خارجه چين هم گفت کشورش به دنبال حمايت از کشورهای غير اتمی و خواستار ثبات و صلح در خاورميانه است. وی افزود: مسئله اتمی ايران بايد از طريق راه های ديپلماتيک و به شکل صلح آميزی حل شود.


آقای سولانا همچنين در اين کنفرانس خبری گفت: «اميدوارم که سفر تهران نتايج مثبتی درپی داشته باشد»


در همين حال، آقای سولانا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص «نتايج مثبت»، گفت:«ديدار تهران پايان کار نيست. ما به کار ادامه خواهيم داد و ديدارهای ديگری را نيز در آينده برگزار خواهيم کرد».


پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنيت به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵ اوايل ماه مه در نشست لندن توافق کردند تا به وسيله يک بسته پيشنهادی جديد تلاش کنند ايران را دوباره به پای ميز مذاکره بکشانند.


نمايندگان گروه ۱+۵ در نشست لندن بسته پيشنهاد شده مشوق ها به ايران در ژوئن سال ۲۰۰۶ را مورد باز نگری قرار داده و آن را به روز کردند تا از این طریق تهران را به توقف فعالیت های غنی سازی ترغیب کنند.


در همين زمينه کريستينا گالاچ، سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت: اقای سولانا روز های شنبه و يکشنبه در تهران خواهد بود.


به گفته کريستينا گالاچ آقای سولانا عصر روز جمعه به تهران سفر کرده و در روز های شنبه و يکشنبه با مقامات ايران ديدار خواهد کرد.


سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا درباره جزئيات سفر آقای سولانا به تهران و همچنين ديدار های وی با مقامات ايران توضيحی ارائه نکرد


آقای سولانا در خصوص سفر خود به تهران هفته گذشته گفته بود:«من انتظار معجزه ندارم، ولی فکر می کنم اين مهم است که دست خود را دراز کنيم».


در همين حال، يک وب سايت خبری نزديک به دولت خبر داده است که خاوير سولانا در جريان سفر هفته آينده خود به تهران درخواست گفت وگوی زنده تلويزيونی با مردم ايران را مطرح کرده است.اين در حالی که تاکنون هيچ منبع رسمی اين خبر را تاييد نکرده است.


در همين زمينه برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، گفته بود که اميدوار است که ايران جزئيات بسته مشوق های پيشنهادی را منتشر کند تا ايرانی ها همه چيز را بدانند.


آقای کوشنر در خصوص خودداری دولت ايران از انتشار متن پيشنهاد ها، گفته بود: «در اين صورت، ما آنها را در سراسر جهان، به ويژه در اينترنت و جاهای ديگر منتشر خواهيم کرد، تا مردم ايران از محتوای پيشنهادها باخبر شوند».


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های اتمی خود اقدام کرده است.


کشورهای غربی می گويند از آنجا که می شود از غنی سازی اورانيوم در توليد جنگ افزار اتمی و توليد انرژی استفاده کرد، ايران می بايست فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


اين در حالی است که ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و غنی سازی را فقط با هدف توليد سوخت هسته ای ادامه می دهد.


XS
SM
MD
LG