لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

برنامه اتمی ایران در دستور کار سفر بوش به اروپا


سفر روز دوشنبه جرج بوش به کشورهای اروپایی احتمالا آخرین سفر او در مقام ریاست جمهوری آمریکا به اروپا است.(عکس: AFP)
سفر روز دوشنبه جرج بوش به کشورهای اروپایی احتمالا آخرین سفر او در مقام ریاست جمهوری آمریکا به اروپا است.(عکس: AFP)

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا از روز دوشنبه سفر خود به چند کشور اروپایی را آغاز کرد که موضوع فشار بر ایران، کمک به افغانستان و تغییرات آب و هوایی در دستور کار مذاکرات وی قرار دارد.


کاخ سفید آمریکا در آستانه سفر جرج بوش اظهار امیدواری کرده است که در جریان این سفر پیشرفت در مناسبات تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا نیز حاصل شود هرچند که احتمال کمی می رود در جریان این سفر توافق عمده ای بدست آید.


سفر روز دوشنبه جرج بوش به کشورهای اروپایی احتمالا آخرین سفر او در مقام ریاست جمهوری آمریکا به اروپا است.


استفن هدلی، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته پیش در باره این سفر به خبرنگاران گفته بود: «فکر نمی کنم که شما شاهد خبر خاصی باشید.»


رییس جمهوری آمریکا قصد دارد در نخستین مرحله از سفر خود به اسلوونی، مقر نشست سالانه اتحادیه اروپا، عزیمت کند و سپس راهی کشورهای آلمان، ایتالیا، واتیکان، فرانسه و بریتانیا شود.


بر اساس گزارش های منتشره، موضوع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، کمک های بیشتر به کشور افغانستان، نزدیک کردن دیدگاه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در باره موضوع تغییرات آب و هوایی و برداشتن موانع تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا از جمله اهداف سفر رییس جمهوری آمریکا است.


استفن هدلی می گوید: «ما قصد داریم تا از کشورهای دیگر بخواهیم که فشار بر ایران را افزایش دهند. و به نظر ما این یک عامل برای حل این مسئله است.»


وی اظهار داشت که کاخ سفید همچنان در پی یک راهکار دیپلماتیک برای حل پرونده هسته ای ایران است.


آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان همراه با چین و روسیه کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک هستند که در باره پرونده هسته ای ایران با یکدیگر رایزنی کرده و اخیرا یک بسته پیشنهادی برای ارائه به جمهوری اسلامی ایران آماده کرده اند.


بر اساس این بسته پیشنهادی که قرار است خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را به مقام های جمهوری اسلامی ارائه دهد از تهران خواسته شده است تا در ازای برخی مشوق های اقتصادی برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


دولت جرج بوش به رغم اینکه گفته است، در قبال پرونده اتمی ایران متعهد به راه حل دیپلماتیک است ولی گزینه کاربرد زور علیه جمهوری اسلامی برای متوقف کردن پیشرفت های هسته ای این کشور را رد نکرده است.


هفته گذشته اهواد اولمرت، نخست وزیر اسرائیل با سفر به آمریکا از رییس جمهوری این کشور خواست تا اقدام های عملی بیشتری در قبال ایران انجام دهد. اسرائیل بویژه از کشورهای اروپایی انتقاد کرده است که فشار چندانی به ایران برای تغییر رویه خود وارد نمی آورند.


در ارتباط با افغانستان، آقای بوش قرار است در کنفرانسی که برای روز دوازدهم ژوئن در پاریس ترتیب داده شده است شرکت کند و به کشورهای متحد آمریکا فشار خواهد آورد تا کمک های موثر تری برای برقراری ثبات و امنیت در افغانستان ارائه کنند.


XS
SM
MD
LG