لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

تعهد آمريکا به ديپلماسی برای حل مساله اتمی ايران


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد.
دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد.

سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه گفت: آمريکا نگرانی اسرائيل در مورد خطر ايران مسلح به بمب اتمی را درک می کند، ولی همچنان به رويکرد ديپلماتيک برای حل اين بحران پايبند است.


شائول موفاز، يکی از معاونين نخست وزير اسرائيل،، روز جمعه تهديد کرد که اگر ايران به گفته وی «برنامه ساخت سلاح هسته ای» را دنبال کند، با حملات نظامی اسرائيل رو به رو خواهد شد


دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، در پاسخ به پرسشی در خصوص موضع آمريکا در قبال اظهارات اين مقام اسرائيلی و بحران هسته ای ایران گفت:«ما خواهيم کوشيد اين مسئله را از طريق ديپلماتيک حل کنيم».


خانم پرينو در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براين که آيا ايالات متحده آمريکا گزينه نظامی را به عنوان آخرين راه حل در خصوص بحران ايران در نظر خواهد داشت، گفت: جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا بارها تاکيد کرده است که «هيچ گزينه ای را از روی ميز کنار نخواهد گذاشت»، ولی واشينگتن برای حل اين مسئله به دنبال راه حل های چندجانبه و ديپلماتيک است.


سخنگوی کاخ سفيد با اشاره به ادعای ايران در خصوص صلح آميز بودن برنامه هسته ای اين کشور، گفت: جامعه بين المللی سزاوار آن است تا بتواند درستی اين مسئله را راستی آزمايی کند.


پيشتر، اسکات استانزل، يکی از سخنگويان کاخ سفيد، روز جمعه در پاسخ به اين پرسش که «آيا امريکا از حمله اسرائيل به ايران حمايت خواهد کرد»، گفته بود:«من درباره فرضيات حرف نخواهم زد. من فکر می کنم ما طی هفته ها و ماه های اخير به طور خيلی روشن درباره رويکرد خود در قبال ايران صحبت کرده ايم».


دولت جرج بوش بارها اعلام کرده است که تمايل دارد مناقشه هسته ای ايران از طريق ديپلماتيک حل شود ولی در عين حال نيز تاکيد کرده است که گزينه اقدام نظامی را به عنوان آخرين گزينه از نظر دور نخواهد داشت.


اين در حالی است که شائول موفاز به روزنامه اسرائيلی «يديعوت آخرونوت» گفته بود: اگر اسرائيل بخواهد عليه ايران دست به اقدام نظامی بزند، چنين عملياتی را با حمايت ايالات متحده آمريکا انجام خواهد داد


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، هفته جاری به واشينگتن سفر کرد و با جرج بوش ملاقات و درباره ایران مذاکره کرد.


جرج بوش و اهود اولمرت در جريان ديدار خود تاکيد کرده بودند که نبايد به ايران اجازه داده شود تا به سلاح هسته ای دست يابد.


ايران تاکنون در خواست های بين المللی برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانيوم را ناديده گرفته و فعاليت های حساس هسته ای خود را توسعه داده است.


کشورهای غربی می گويند از آنجا که می شود از غنی سازی اورانيوم در توليد جنگ افزار اتمی و توليد انرژی استفاده کرد، ايران می بايست فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی را متوقف کند. اين در حالی است که ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و غنی سازی را فقط با هدف توليد سوخت هسته ای ادامه می دهد.


شائول موفاژ در گفت وگو با «يديعوت آخرونوت » نسبت به ميزان تاثير تحريم ها عليه ايران ابراز ترديد کرده و گفته بود:« باقی گزينه ها از بين می روند. تحريم ها موثر نيستند. برای توقف برنامه هسته ای ايران، هيچ راهی جز حمله نظامی وجود نخواهد داشت.»


ايران تاکنون به تهديد اين مقام اسرائيلی پاسخی نداده است. اين در حالی که پيشتر در اواخر فروردين سال جاری ايران نيز گفته بود: در صورت حمله اسرائيل، ايران اين کشور را از «صحنه گيتی» حذف خواهد کرد.


از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، جنگ لفظی ايران و اسرائيل شدت گرفته است.


محمود احمدی نژاد اندکی پس از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری ايران بر اين گفته آيت الله خمينی که «اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود» تاکيد کرده بود.


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است در سال ۱۹۸۱ تاسيسات اتمی ناتمام عراق را بمباران و نابود کرد.


XS
SM
MD
LG