لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

اسرائیل: گفت و گو با ایران، تهران را جسورتر می کند


تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل .
(عکس از AFP)
تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل . (عکس از AFP)

تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، از جامعه بين المللی خواست برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی، با ادامه فشارها بر اين کشور، گزينه اقدام نظامی را باز بگذارند.


خانم ليونی که در کمیسيون امور دفاعی و خارجه پارلمان اسرائيل سخن می گفت، افزود: کشورهايی که خواهان گفت وگو با ايران هستند با اين اقدام، تهران را جسورتر می کنند.


وزير امور خارجه اسرائيل، چين را از جمله اين کشورها دانست که با اقدام شديد شورای امنيت عليه ايران مخالف است و می کوشد تحريم های اين شورا را کم اثر کند.


نمايندگان پارلمان اسرائيل که در نشست اين کميته حاضر بودند، می گويند که خانم ليونی گفته است:«هر گونه تاخير در اقدام عليه ايران، ضعف تعبیر خواهد شد».


وزير امور خارجه اسرائيل گفته است: ايران «نيازمند آن است که بداند تهديد نظامی وجود دارد و از روی ميز کنار گذاشته نشده است.»


از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، لحن اسرائیل و ایران نسبت یکدیگر تندتر شده است. رییس جمهوری ایران خواهان محو اسرائیل از روی نقشه شده و اسرائیل خواستارافزایش فشارهای بین المللی بر ایران است


اسرائيل همراه با کشورهای غربی، ايران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای خود در صدد توليد بمب اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند و تاکيد دارد که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح اميز و در راستا توليد انرژی است.


اين در حالی است که محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی هسته ای، هفته گذشته در گزارشی تصريح کرده بود که نگرانی جدی در باره تحقيقات اتمی - نظامی ايران وجود دارد و در اين زمينه «توضيحات زيادی» لازم است.


پرونده ايران در شورای حکام


در همين زمينه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه کار بررسی گزارش تازه مدير کل آژانس درباره فعاليت های هسته ای ايران را آغاز کرده است.


نمايندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام، از روز دوشنبه تا جمعه در نشست خود به طور ويژه، گزارش تازه آژانس را بررسی می کنند که در آن نسبت به امتناع ايران از ارائه اطلاعات لازم پيرامون برنامه اتمی اش ابراز نگرانی شده است.


به گفته ديپلمات ها در وين، در نشست توجيهی درباره گزارش آقای البرادعی در مورد برنامه هسته ای ايران که روز پنچشنبه برگزار شد مسئله صدور قظعنامه عليه مورد بررسی قرار گرفت.


يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی، که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود: در نشست روز پنجشنبه، چين با پيش نويس قطعنامه انتقادی عليه ايران که از حمايت آمريکا برخوردار است، مخالفت نکرده است.


به گفته اين ديپلمات، پيش نويس پيشنهادی در جريان نشست شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


چين همراه با روسيه به طور سنتی مخالف صدور قطعنامه های شديد عليه ايران هستند.


اين قطعنامه در صورت تصويب فقط جنبه نمادين خواهد داشت و به معنی آن خواهد بود که آمريکا و کشورهای غربی همچنان به تلاش های خود برای مهار آنچه بلندپروازی های هسته ای ايران خوانده شده، ادامه می دهند.


يک ديپلمات حاضر در جلسه توجيهی روز پنجشنبه آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز گفته بود که اولی هاينونن، معاون دبير کل آژانس، در اين جلسه گفته است: در اختيار داشتن نقشه طراحی بخشی از کلاهک هسته ای توسط ايران «هشدار دهنده» است و اکنون بر عهده ايران است که ثابت کند در صدد ساخت سلاح هسته ای نيست.


XS
SM
MD
LG