لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

گزارش اطلاعاتی از برنامه هسته ای ایران بازنگری نمی شود


آقای کار اظهارات تازه را در موسسه واشنیگتن انجام داد - عکس از AFP
آقای کار اظهارات تازه را در موسسه واشنیگتن انجام داد - عکس از AFP

يک مقام ارشد اطلاعاتی در آمريکا، روز پنج شنبه گفت که سازمان های اطلاعاتی اين کشور، طرحی برای بازنگری در ارزيابی خود از برنامه هسته ای ايران ندارند.


در آخرين گزارشی که توسط سازمان برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate در ماه دسامبر سال گذشته درباره برنامه هسته ای ايران منتشر شد، تاکيد شده بود که ايران، «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را در سال ۲۰۰۳ ميلادی متوقف کرده است.


اما روز چهارشنبه يک ديپلمات در مقر سازمان بين المللی انرژی هسته ای به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که اين نهاد بين المللی برای تهيه آخرين گزارش خود از فعاليت های هسته ای ايران، به گزارش «سازمان برآوردهای امنيتی آمريکا» استناد نکرده است.


يک روز پس از اين اظهارنظر، دونالد کار، معاون سازمان برآوردهای امنيتی آمريکا گفت که در گزارش اين سازمان، درباره مقاصد ايران از پيگيری برنامه هسته ای، ابراز نگرانی شده بود اما در بحث هايی که در پی انتشار گزارش در رسانه ها مطرح شد، «اين بخش از گزارش ناديده گرفته شد.»


آقای کار که در ضيافتی در يک مرکز مطالعاتی در واشينگتن سخن می گفت، افزود که مقام های اطلاعاتی آمريکا از زمان انتشار گزارش غيرمحرمانه در ماه دسامبر – آذرماه سال گذشته – «تلاشی چشمگير برای رفع نگرانی ها» انجام داده اند.


وی افزود: «تا زمانی که ما به اطلاعات جديد و واقعيت های تازه دست پيدا نکرده ايم، نسخه اصلی گزارش، يعنی نسخه محرمانه سازمان برآوردهای امنيتی را تغيير نخواهيم داد.»


به رغم ارزيابی اطلاعاتی سازمان های آمريکايی، دبيرکل آژانس بين المللی انرژی هسته ای در گزارش تازه خود از برنامه هسته ای ايران که روز دوشنبه به شورای حکام اين آژانس ارائه شد، تاکيد کرد که تهران، تحقيقاتی در زمينه تسليحات هسته ای انجام داده و «بايد توضيحات کافی در اين زمينه ارائه کند.»

اين مقام اطلاعاتی آمريکا گفت که اين سازمان، همه روزه در تلاش است تا با «واقعيت های تازه و بيشتر» درباره برنامه هسته ای ايران دست يابد.


در زمان انتشار اين گزارش در آذرماه سال ۸۶، ايران از انتشار آن استقبال کرد و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران نيز اين گزارش را «پيروزی ملت ايران» توصيف کرد.


منابع گزارش آژانس


به رغم ارزيابی اطلاعاتی سازمان های آمريکايی، مدیر کل آژانس بين المللی انرژی هسته ای در گزارش تازه خود از برنامه هسته ای ايران که روز دوشنبه به شورای حکام اين آژانس ارائه شد، تاکيد کرد که تهران، تحقيقاتی در زمينه تسليحات هسته ای انجام داده و «بايد توضيحات کافی در اين زمينه ارائه کند.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، ديپلمات ها در آژانس روز جمعه گفتند که اين آژانس، از حدود ده کشور در جهان اطلاعاتی دريافت کرده که حاکی است، ايرانی ها تحقيقاتی انجام داده اند که می تواند برای ساخت سلاح هسته ای مفيد باشد.


ايران از سوی آژانس تحت فشار قرار گرفته تا توضيح دهد که چرا چنين تحقيقاتی انجام داده است، اما مقام های ايرانی به رغم اينکه اعلام کرده بودند برای پاسخگويی آماده است، اطلاعات سازمان های امنيتی غربی را «بی پايه و اساس» خوانده اند.


گزارش تازه آژانس در يک جلسه غيرعلنی به نمايندگان شورای امنيت سازمان ملل نيز ارائه شد.


ديپلمات هايی که در اين جلسه حضور داشتند به رويترز گفتند که اولی هاينونن، معاون آژانس بين المللی انرژی هسته ای در پاسخ به سئوالاتی که درباره منابع اطلاعاتی آژانس مطرح شد، گفته است که نزديک ۱۰ کشور در اين زمينه با آژانس همکاری کرده اند.


در ماه آوريل – فروردين ماه - آژانس اعلام کرد که ايران پذيرفته است تا پايان ماه مه – ۱۱ خرداد – به ابهامات درباره تحقيقات مشکوک خود پاسخ دهد.


اما در گزارش تازه از ايران خواسته شده که جزئيات بيشتری در اين زمينه و همچنين برنامه های موشکی خود ارائه کند.


XS
SM
MD
LG