لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

«گزارش البرادعی همکاری ايران و آژانس را تاييد کرد»


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران. (عکس: EPA)
غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران. (عکس: EPA)

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت ايران محتوای گزارش هفته گذشته محمد البرادعی در باره پرونده هسته ای ايران را را مثبت و نشان دهنده همکاری ایران خواند.


غلامحسين الهام شنبه ۱۱ خرداد ماه، در جريان نشست هفتگی خود با رسانه ها، در باره تازه ترين گزارش محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، در باره وضعيت همکاری ايران و آژانس گفت: «گزارش البرادعی گويای اين است که ايران همکاری خوبی با آژانس داشته و کارها با نظارت کامل آژانس پيش رفته است.»


اين در حالی است که محمد البرادعی در متن تازه ترين گزارش خود که آن دوشنبه ششم خرداد ماه به شورای حکام ارائه کرد آورده است: «در باره تحقيقات نظامی – اتمی ايران نگرانی جدی وجود دارد و در اين زمينه توضيحات زيادی لازم است.»


در گزارش آقای البرادعی به چند مورد از سرپيچی ايران اشاره شده است، از جمله اينکه آژانس تاکنون نتوانسته است به تاسيسات اتمی ايران که در ماه آوريل درخواست بازديد از آنها را مطرح کرده بود دسترسی يابد و به رغم اينکه قرار بود ايران تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح شده در باره مطالعات تسليحاتی – اتمی خود که مورد ادعای آژانس است پاسخ دهد، اما تاکنون پاسخ های لازم را دريافت نکرده است.


گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی هم، روز پنجشنبه نهم خرداد ماه در جريان نشست توجيهی آژانس درباره گزارش البرادعی گفت: «جلسه توجيهی امروز نشان داد که دلايل قوی برای اين ظن وجود دارد که ايران تا اين اواخر به طور پنهانی و فريبکارانه در حال کار برای توليد بمب اتم بوده است.»


در گزارش آقای البرادعی به چند مورد از سرپيچی ايران اشاره شده است، از جمله اينکه ایران قرار بود تا اواخر ماه مه به پرسش های مطرح شده در باره مطالعات تسليحاتی – اتمی که مورد ادعای آژانس است پاسخ دهد، اما تاکنون پاسخ های لازم را دريافت نکرده است.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نیز، پنجشنبه نهم خرداد ماه در باره گزارش تازه محمد البرادعی گفت: «اين گزارش تصريح می کند که ايران در زمينه پاسخگويی به برخی از پرسش های بسيار مهم و تيره ای که جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای اين کشور دارد، همکاری نکرده است، اصلی ترين پرسش در ذهن من اين است که ايرانی ها چگونه به اتهام جدی همکاری نکردن پاسخ خواهند داد.»


آژانس بين المللی انرژی اتمی پیشتر اعلام کرده بود، به برخی از اسناد دست يافته است که نشان می دهد جمهوری اسلامی مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريعتر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی کرده است.


ايران اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود ولی بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند.


بازرسان آژانس پيش از انتشار اين گزارش، طی يک ماه سه بار به ايران رفتند و با مقامات ايرانی مذاکره کردند.


در همين حال خبرگزاری ها اعلام کردند که گزارش اخير آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ايران موضوعات اصلی نشست شورای حکام آژانس که روز دوشنبه آغاز مي شود، خواهد بود.


سخنگوی دولت ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در باره احتمال تعلیق غنی سازی گفت: «تعليق ديگر قابل طرح و بحث نيست و جمهوی اسلامی از اين موضوع عبور کرده است.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد با تصويب سه قطعنامه تحريمی از جمهوری اسلامی خواسته است تا روند غنی سازی اورانيوم را تعليق کرده و به ميز مذاکره با طرف های درگير با پرونده اتمی خود باز گردد.


کشورهای مختلف جهان نگران هستند که ايران با استفاده از غنی سازی اورانيوم به تکنولوژی ساخت بمب اتمی دست يابد. ولی جمهوری اسلامی ايران اين ادعا را رد کرده و بر موضع خود در خصوص ادامه غنی سازی اورانيوم پافشاری می کند.


کشورهای غربی برای ترغيب ايران به تعليق غنی سازی اورانیوم قرار است که بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به جمهوری اسلامی ارائه کنند و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرده که اين بسته آماده شده است.


اما سخنگوی دولت ایران، روز شنبه در جریان نشست هفتگی خود و پیش از ارائه این درخواست به ایران گفت: «در مورد پيشنهادها نيز آنچه حق کشور و ملت است، قابل معامله و عدول نيست و محروميت از حق نمي تواند موضوع پيشنهادی باشد، اما اگر پيشنهادی به سمت محروم سازی حرکت نکند، قابل بررسی خواهد بود.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG