لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

دیدار البرادعی و معاون وزیر امور خارجه آمریکا


محمد البرادعی، مدير آژانس بين المللی انرژی اتمی.(عکس:AFP)
محمد البرادعی، مدير آژانس بين المللی انرژی اتمی.(عکس:AFP)

به گفته چند دیپلمات، محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه، به فرستاده آمریکا گفته است که واشینگتن برای حل بحران هسته ای ایران باید به خواسته های تهران، توجه نشان دهد.


چند ديپلمات که نخواستند هويتشان فاش شود، روز سه شنبه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفتند که جان رود، معاون وزير امور خارجه آمريکا، در امور منع گسترش سلاح های هسته ای با محمد البرادعی در وين، در مورد ايران و سوريه گفت و گو کرده و متعهد شده که نگرانی های مدير آژانس را به اطلاع مقامات ارشد کاخ سفيد برساند.


يکی از اين ديپلمات ها به اين خبرگزاری گفته است که محمد البرادعی از آمريکا خواسته تا در سياستش در قبال ايران نگرانی های اقتصادی و امنيتی اين کشور را در نظر بگيرد تا تهران در مورد برنامه هسته ای خود «حاضر به مصالحه شود.»



يکی از اين ديپلمات ها به اين خبرگزاری گفته است که محمد البرادعی از آمريکا خواسته تا در سياستش در قبال ايران نگرانی های اقتصادی و امنيتی اين کشور را در نظر بگيرد تا تهران در مورد برنامه هسته ای خود «حاضر به مصالحه شود.»

اين ديپلمات ها افزودند که آقای البرادعی به جان رود گفته است: «اگر آمريکا خواستار اين است که ايران در مورد برنامه هسته ای خود نرمش نشان دهد، بايد در برخورد با اين کشور با حساسيت بيشتری رفتار کند.»


جان رود، خود شخصا به خبرنگاران گفت که ايران و سوريه موضوعات مهم گفت و گویش با محمد البرادعی بوده ولی جزئيات بيشتری در اين مورد ارايه نکرد.


آمريکا اعلام کرده است که پيش از آغاز هر گونه مذاکرات، ایران بايد غنی سازی را متوقف کند.


هفته گذشته کشورهای فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آمريکا به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، اعلام کردند که مشوق های تازه در تعيير سياست هسته ای ايران، در نظر گرفته اند.


کشورهای غربی نگران فعاليت های غنی سازی اورانيوم ايران هستند و به همين دليل برای تعليق اين فعاليت ها، گروه ۱+۵ در ژوئن سال ۲۰۰۶ يک بسته مشوق ها، شامل همکاری در زمينه هسته ای، اقتصادی و فناوری های پيشرفته به ايران پيشنهاد کرد.


کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، در مورد موثر بودن چنين تحريم هايی ابراز ترديد کرده و گفته بود شواهدی در دست نيست که نشان دهند «ايرانی ها به اين مسيرعلاقه مند هستند».


منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران، نيز روز شنبه با توصیف غنی سازی اورانيوم به عنوان «خط قرمز» ایران، از گروه ۱+۵ خواسته بود که در پيشنهاد خود وارد «مرزهای ممنوعه» نشود.


مقام های ایرانی به رغم قطعنامه های تحريم شورای امنيت سازمان ملل متحد بارها تاکيد کرده اند که ايران حاضر نيست اين فعاليت ها را متوقف کند.


جان رود همچنين در مورد سوريه به خبرنگاران گفت که این کشور به بازرسان آژانس اجازه نداده است تا از ساختمان نيمه تمامی که گفته می شود برای «فعالیت های اتمی» مورد استفاده قرار گرفته و در ماه سپتامبر در حمله اسرائيل تخريب شد، بازديد کنند.


نماينده آمريکا افزود: «به طور حتم سوريه بايد توضيحات زيادتری ارايه کند.»


XS
SM
MD
LG