لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

واکنش ايران به تهديد معاون نخست وزیر اسرائيل


محمد خزائی، نماينده ايران در سازمان ملل متحد،
محمد خزائی، نماينده ايران در سازمان ملل متحد،

ايران روز شنبه در نامه‌ای به دبيرکل سازمان ملل متحد و شورای امنيت، خواستار واکنش اين نهاد بين المللی به تهديد یک مقام اسرائیل عليه ايران شده است.


شائول موفاژ،معاون اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل که همزمان وزير حمل و نقل اين کشور نيز هست، روز جمعه نسبت به ميزان کارآيی تحريم ها عليه ايران ابراز ترديد کرد و حمله اسرائيل به آن کشور را «اجتناب ناپذير» دانسته بود.


محمد خزائی، نماينده ايران در سازمان ملل متحد، در نامه خود به دبيرکل سازمان ملل نوشته است:«چنين تهديد خطرناکی عليه کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد به منزله نقض آشکار قوانين بين المللی و تخلف از اصول منشور اين سازمان است و پاسخ و اقدام قاطع و روشن سازمان ملل و خصوصا شورای امنيت را می‌طلبد. ».


در همین حال، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز شنبه در مصاحبه ای با مجله آلمانی زبان «در اشپیگل» اخطار کرد که اقدام عمليات نظامی عليه تاسيسات مظنون به فعاليت های هسته ای می تواند به معاهده بين المللی عدم گسترش سلاح های هسته ای صدمه بزند.


آقای البرادعی بدون اشاره به اظهارات معاون نخست وزیر اسرائیل، افزود: عمليات يکجانبه نظامی فقط به چارچوب معاهده بين المللی عدم گسترش سلاح های هسته ای-ان پی تی- صدمه می زند.


محمد البرادعی هشدار داد که چنين عملياتی می تواند موجب تغييری تاريخی شود.


وی همچنين در مورد افزايش خطر مسابقه تسليحاتی برای دست يافتن به بمب اتمی و احتمال بيش از بيش بمباران تاسيسات هسته ای هشدار داده و آن را تهديدی جدی برای صلح جهانی خواند.


اين سخنان آقای البرادعی در حالی بيان می شود که شائول موفاژ گفته است: «اگر ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را دنبال کند ما به آن حمله می کنيم.»


وی تاکيد کرده بود که اگر اسرائيل بخواهد عليه ايران دست به اقدام نظامی بزند، چنين عملياتی را با حمايت ايالات متحده آمريکا انجام خواهد داد.


این در حالی است که دانا پرينو سخنگوی کاخ سفيد، در واکنش به سخنان اين وزير اسرائيل روز جمعه گفته بود: «آمريکا نگرانی اسرائيل در مورد خطر ايران مسلح به بمب اتمی را درک می کند، ولی همچنان به رويکرد ديپلماتيک برای حل اين بحران پايبند است.»


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است در سال ۱۹۸۱ تاسيسات اتمی ناتمام عراق را بمباران و نابود کرد.


هواپيماهای اسرائيل همچنین هفت ماه پيش يک نقطه از خاک سوريه را بمباران کردند. بعدها گفته شد اين هواپيماها تاسيسسات اتمی سوريه را بمباران کرده اند. سوريه ابتدا بمباران اين مکان را تکذيب کرد اما سپس گفت که مجمتع بمباران شده، يک ساختمان متروکه نظامی بوده است.


«سوالات بی پاسخ در مورد ایران»


محمد البرادعی، همچنین در این مصاحبه گفت: «هنوز پرسش های مهمی در مورد برنامه هسته ای ايران بی پاسخ مانده» و «پيامی که رهبران ايران می دهند این است که در مددت نسبتا کوتاهی اين کشور قادر به ساختن بمب اتمی است.»


به گزارش خبرگزاری آلمان، محمد البرادعی در اين مصاحبه گفت که ايران همکاری لازم را با آژانس نکرده است.


مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در آخرين گزارشی که درباره فعاليت های اتمی ايران تهيه و به شورای حکام آژانس ارائه کرده، از ايران به خاطر عدم همکاری با بازرسان آژانس درمورد ادعاهای مربوط به وجود برنامه مخفی توليد سلاح اتمی انتقاد کرد و اين مسئله را همچنان مايه« نگرانی جدی» دانست.


جمهوری اسلامی می گويد به همه پرسش های آژانس پاسخ داده و خواستار بسته شدن پرونده هسته ای خود در شورای امنيت و آژانس شده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی، روز شنبه گفت:« جمهوری اسلامی خواستار خريدن وقت برای پرونده هسته ای ايران نيست بلکه درپی حل ريشه ای اين مسئله است.»


شورای امنیت تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرده است. در این قطعنامه ها از ایران خواسته شده است تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


ايران تاکنون در خواست های بين المللی برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانيوم را ناديده گرفته و فعاليت های حساس هسته ای خود را توسعه داده است.


کشورهای غربی می گويند از آنجا که می شود از غنی سازی اورانيوم در توليد جنگ افزار اتمی و توليد انرژی استفاده کرد، ايران می بايست فعاليت های حساس مربوط به غنی سازی را متوقف کند. اين در حالی است که ايران می گويد که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و غنی سازی را فقط با هدف توليد سوخت هسته ای ادامه می دهد.


XS
SM
MD
LG