لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

« ايتاليا ريسک حمله به اسرائيل از سوی ايران را نمی پذیرد»


جانی ورنتی ، قانون گذار حزب دموکرات و معاون سابق وزارت خارجه ايتاليا. (عکس: EPA)
جانی ورنتی ، قانون گذار حزب دموکرات و معاون سابق وزارت خارجه ايتاليا. (عکس: EPA)

جانی ورنتی، قانون گذار حزب دموکرات و معاون سابق وزارت خارجه ايتاليا در گفتگو با راديو فردا می گويد: « غرب حتی نمی تواند احتمال يک درصدی حمله نظامی و يا اتمی جمهوری اسلامی ايران به اسرائيل را بپذيرد.»


جانی ورنتی معتقد است که «ايتاليا امروز آمادگی تقويت تحريم های جديد عليه ايران را دارد و از جامعه جهانی می خواهد يکصدا اين تحريم ها را به اجرا گذارده و سياست های دولت محمود احمدی نژاد را محکوم سازند.»


جانی مورنتی در خاتمه هشدار می دهد: « اگر تلاش های ديپلماتيک و سياسی نتوانند تلاش های ايران را برای دست يابی به اسلحه های کشتار جمعی خنثی سازند و دخالت های اين کشور در سرنوشت کشورهای منطقه را متوقف سازند، غرب خود را مجاز به استفاده از حربه های ديگر خواهد دانست.»


شورای امنیت تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده و از این کشور خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران از این دستور سازمان ملل سرپیچی کرده است.


آمریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر ایران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و می گوید هدف برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.


اگر تلاش های ديپلماتيک و سياسی نتوانند تلاش های ايران را برای دست يابی به اسلحه های کشتار جمعی خنثی سازند و دخالت های اين کشور در سرنوشت کشورهای منطقه را متوقف سازند، غرب خود را مجاز به استفاده از حربه های ديگر خواهد دانست.»
جانی ورنتی ، قانون گذار حزب دموکرات و معاون سابق وزارت خارجه ايتاليا در گفت و گو با رادیو فردا

جانی ورنتی می گوید: «چند روز پيش زمانی که محمود احمدی نژاد به دعوت سازمان جهانی خواربار و کشاورزی و جهت شرکت در اجلاس اين نهاد به رم سفر کرد از سوی هيچکدام از مقامات کشور ما حتی در سطح مدير کل هم پذيرفته نشد، نتوانست با پاپ ديدار داشته باشد و هيچکدام از شخصيت های اپوزيسيون هم حاضر به ديدن او نشدند و تنها کسی که با او ملاقات کرد رهبر گروهی نئونازيستی و ميکروسکوپی بود.»


وی می افزاید در واقع «ايتاليا به صورت واحد آنچنان درسی به حکومت ايران و ریيس جمهورش داد که به آسانی فراموش نخواهد شد.»


معاون سابق وزارت خارجه ايتاليا يادآوری می کند:« حتی درديدار با صاحبان صنايع هم هيچکدام از شخصيت های بارز اقتصادی و يا مديران شرکت های مهمی که در ايران حضور گسترده دارند نيز حضور نداشتند.»


ایران؛ محور گفت و گوی بوش با مقامات ایتالیایی


سخنان این سیاستمدار ایتالیایی در حالی بیان می شود که این کشور خود را برای سفر جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا به رم آماده می کند.


از ساعاتی قبل از ورود هواپيمای حامل جرج بوش به فضای رم، آسمان پايتخت ايتاليا به روی پروازهای شرکت های خصوصی و هواپيماهای مسافربری بسته خواهد شد.


ده ها خط اتوبوس در روزهای پنج شنبه و جمعه تغيير مسير خواهند داد و صدها مامور ويژه پليس در نقاط حساس شهر از هم اکنون مستقر شده اند.


خيابان های اطراف ويلا تاورنا محل اقامت سفير آمريکا که ميهمان دار جرج بوش و همسرش خواهد بود از هم اکنون به روی عبور و مرور خودروهای شخصی به استثنای خودروهای ساکنين اين منطقه بسته شده اند.


محور گفتگوهای ریيس جمهور آمريکا با مخاطبين ايتاليايی اش، چه ریيس جمهور جورجيو ناچوليتانو و چه نخست وزير سيلويو برلوسکونی، و هم چنين رهبر کليسای کاتوليک، بنديکت شانزدهم که جرج بوش جمعه با او ملاقات خواهد داشت، را ايران ، برنامه اتمی اين کشور، نقش تهران در منطقه به ويژه عراق و لبنان تشکيل می دهد.


جانی ورنتی در مورد سفر رییس جمهوری آمریکا می گوید: « بوش چون گذشته و همچون ديگر روسای جمهوری آمريکا مورد استقبال گرم ايتاليا قرار خواهد گرفت. ايتاليا کشوری دوست آمريکاست و اين دوستی بر ارزش های مشترک، ديد واحد از آينده و روابط اقتصادی گسترده و اتحادی راهبردی در چارچوب پيمان آتلانتيک استوار است.»


معاون سابق وزارت خارجه ايتاليا همچنین در مورد افزایش فشار به ایران می افزايد: « البته بايد از حربه ديپلماتيکی، چون تشديد تحريم ها و منزوی ساختن ايران در سطح بين المللی استفاده کرد و حمايت فعال از اپوزيسيون دموکراتيک ايران را در دستور کار قرار داد زيرا اين رژيم که از سوی جنبش های اجتماعی و اقليت های قومی به چالش کشيده شده است، روز به روز ضعيف تر می شود و با يک برنامه ريزی راهبردی می توان موقعيت را برای تغيير حکومت در ايران آماده ساخت.»


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG