لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

«بايد هزينه های سياسی واقتصادی بيشتری به ايران تحميل کرد»


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا.
(عکس از AFP)
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا. (عکس از AFP)

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز سه شنبه طی سخنرانی در نشست کميته روابط آمريکا و اسرائيل، آی.پک.، تاکيد کرد تا زمانی که جمهوری اسلامی ايران رفتار خود را تغيير ندهد، دليلی برای گفت وگوی واشنیگتن با تهران وجود ندارد.


خانم رايس تاکيد کرد: ديپلماسی واقعی، مترادف با مذاکره نيست بلکه اعمال فشار تاکتيکی را هم بايد شامل شود.


به گزارش آسوشيتد پرس، وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرد که باور ندارد که ايران برنامه تسليحات هسته ای خود را متوقف کرده است.


کاندوليزا رايس همچنین گفت: ممکن است روزی زمان مذاکره با ايران فرا رسد، ولی «نه زمانی که آنها زير پوشش مذاکره به توليد سلاح اتمی نزدیک می شوند».


وزير امور خارجه آمريکا ادعای ايران درباره صلح آميز بودن برنامه هسته ايش را مورد ترديد قرار داد و گفت: چرا بايد بخشی از برنامه هسته ای اين کشور را نظاميان اداره کنند.


کاندوليزا رايس همچنين خواستارافزايش فشارهای بين المللی بر ايران شد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد به دليل سرپيچی ايران از توقف غنی سازی اورانيوم تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه اين کشور تصويب کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير امور خارجه آمريکا گفت: شرکای ما در اروپا و نقاط ديگر، بايد قدرتمندانه از نقاط ضعف ايران استفاده کنند و هزينه سياسی، اقتصادی، مالی و ديپلماتيک بزرگتری را بر جمهوری اسلامی تحميل کنند.


وزير امور خارجه آمريکا روز سه شنبه با اشاره برنامه بحث برانگير هسته ای ايران گفت:«حکومتی که هولوکاست را منکرمی شود، همسايگانش را تهديد می کند و شهروندان آنها را می کشد، و در صدد از ميان بردن يکی از اعضای سازمان ملل متحد است، نبايد از خط قرمز اتمی عبور کند».


  • «حکومتی که هولوکاست را منکرمی شود، همسايگانش را تهديد می کند و شهروندان آنها را می کشد، و در صدد از ميان بردن يکی از اعضای سازمان ملل متحد است، نبايد از خط قرمز اتمی عبور کند».
کاندولیزا رایس

ايالات متحده و کشورهای غربی از احتمال وجود ابعاد نظامی برنامه اتمی ايران سخن می گويند، اين در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که برنامه اتمی این کشور کاملا صلح آمیز و با هدف تولید انرژی است.


سخنان خانم رايس همزمان با سفر سه روزه اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل به واشنگتن ابراز می شود.


آقای اولمرت پيش از سفرش تاکيد کرده بود که گفت وگوهای واشنیگتن در زمينه مسائل حياتی برای کشور اسرائيل خواهد بود. این در حالی است که نخست وزير اسرائيل پیشتر برنامه اتمی ايران را خطری برای موجوديت اسرائيل توصيف کرده است.


به گزارش روزنامه هاآرتز، يک مقام ارشد سياسی روز دوشنبه گفته است اسرائيل در ارتباط با مقامات آمريکايی تاکيد خواهد کرد که ايران در حال گسترش توانايی هايش در زمينه استفاده نظامی از انرژی هسته ای است. اين مقام گفته است پيشرفت هايی در گفت وگو با مقامات آمريکايی رخ داده ولی انتظار نمی رود تصميمی اتخاذ شود


در همين حال تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل، از جامعه بين المللی خواست برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی، با ادامه فشارها بر اين کشور، گزينه اقدام نظامی را باز بگذارند.


خانم ليونی که در کميسيون امور دفاعی و خارجه پارلمان اسرائيل سخن می گفت، افزود: کشورهايی که خواهان گفت وگو با ايران هستند با اين اقدام، تهران را جسورتر می کنند.


وزير امور خارجه اسرائيل، چين را از جمله اين کشورها دانست که با اقدام شديد شورای امنيت عليه ايران مخالف است و می کوشد تحريم های اين شورا را کم اثر کند.


نمايندگان پارلمان اسرائيل که در نشست اين کميته حاضر بودند، می گويند که خانم ليونی گفته است:«هر گونه تاخير در اقدام عليه ايران، ضعف تعبير خواهد شد».


وزير امور خارجه اسرائيل همچنین گفته است: ايران «نيازمند آن است که بداند تهديد نظامی وجود دارد و از روی ميز کنار گذاشته نشده است.»


سفر سولانا به تهران


همزمان با اظهارت خانم رايس در خصوص برنامه هسته ای ايران، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، گفت: خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز ۱۴ ماه ژوئن، ۲۶ خرداد، برای ارائه بسته پيشنهادی به تهران سفر خواهد کرد.


زلمی خليل زاد، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت: آقای سولانا و تيم همراه ۱۴ همين ماه به تهران سفر می کنند و مننظر خواهيم ماند تا ببینیم که وی با نتيجه ای باز خواهد گشت.


وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که آقای سولانا و نمايندگان گروه ۱+۵ در اواسط ماه ژوئن به تهران سفر خواهند کرد اما وی زمان دقيق اين سفر را مشخص نکرده بود.


پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنيت به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵ اوايل ماه مه در نشست لندن توافق کردند تا به وسيله يک بسته پيشنهادی جديد تلاش کنند ايران را دوباره به پای ميز مذاکره بکشانند.


نمايندگان گروه ۱+۵ در نشست لندن بسته پيشنهاد شده مشوق ها به ايران در ژوئن سال ۲۰۰۶ را مورد باز نگری قرار داده و آن را به روز کردند.


اين کشورها می کوشند با ارائه اين بسته پيشنهادی جمهوری اسلامی را ترغيب کنند که فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است. اين در حالی است که کشور های غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG