لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

مک کین نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ۲۰۰۸ شد


سناتور هیلاری کلینتون توانست در یک رقابت بسیار نزدیک در اوهایو از سناتور باراک اوباما پیشی بگیرد
عکس از EPA
سناتور هیلاری کلینتون توانست در یک رقابت بسیار نزدیک در اوهایو از سناتور باراک اوباما پیشی بگیرد عکس از EPA

سناتور جان مک کین با پیروزی در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا در روز سه شنبه به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۰۸ برگزیده شد


در ادامه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، در روز سه شنبه برای حزب دموکرات نیز سناتور هیلاری کلینتون در رقابتی بسیار نزدیک در ایالت اوهایو و رود ایلند توانست سناتور باراک اوباما را پشت سر بگذارد.


هیلاری کلینتون با پیروزی در اوهایو و رود ایلند، توانسته است روند پیروزهای سناتور اوباما را متوقف کند. این درحالی است که شمارش آراء در تگزاس حاکی از آن است که رقابت دو نامزد حزب دموکرات بسیار نزدیک است.


هیلاری کلینتون در سخنرانی خود با اشاره به پیروزی در ایالت اوهایو گفت: «اوهایو فصل جدیدی از رقابت مقدماتی را رقم زد.»


رقابت انتخاباتی مقدماتی درون حزبی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا روز سه شنبه در چهار ايالت تگزاس، اوهايو، ورمونت و رود آيلند برگزار شد.


در انتخابات روز سه شنبه دو نامزد حزب دموکرات برای ۳۷۰ کرسی نمايندگی رقابت کردند. اين درحالی بود که اوهايو و تگزاس به تنهایی ۳۳۴ کرسی نمايندگی را تشکيل می دادند.


در اين چهار ايالت برای حزب جمهوريخواه دو نامزد اصلی اين حزب بر سر دست يابی به ۲۵۰ کرسی نمايندگی رقابت داشتند.


مک کین نامزد حزب جمهوریخواه


سناتور جان مک کين تا پيش از روز سه شنبه ۱۰۱۴ کرسی نمايندگی را به خود اختصاص داده بود و برای انتخاب شدن به عنوان نامزد اصلی جمهوريخواهان نيازمند ۱۱۹۱ کرسی نمايندگی بود.


به گزارش خبرگزاری ها، با پیروزی سناتور مک کین در ایالت های تگزاس، اوهایو، رود ایلند و ورمونت با کسب تعداد کافی کرسی های نمایندگی به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.


مایک هاکبی در سخنرانی خود در شامگاه سه شنبه با اعلام کناره گیری از رقابت های مقدماتی، حمایت خود را از جان مک کین اعلام کرد.


سناتور جان مک کین روز چهارشنبه در کاخ سفید با جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، دیدار خواهد کرد تا از حمایت وی در رقابت با نامزد دموکرات ها برخوردار شود.


گزارش ها روز سه شنبه حاکی از آن بود که مردم در این چهار ایالت استقبال چشم گیری از انتخابات مقدماتی داشتند.


سناتور باراک اوباما نیز روز سه شنبه در ورمونت، نخستین ایالتی که انتخابات مقدماتی روز سه شنبه چهارم مارس در آن به پایان رسید، توانست به راحتی سناتور هیلاری کلینتون را پشت سر بگذارد.


سناتور جان مک کین، نیز، توانست در انتخابات اوهایو و ورمونت به پیروزی برسد و در عمل شانسی برای مایک هاکبی، فرماندار سابق ارکانزاس، باقی نگذارد.


هيلاری کلينتون و باراک اوباما از حزب دموکرات، روز سه شنبه در انتخابات مقدماتی رياست جمهوری در چهار ايالت، از جمله تگزاس و اوهايو در مقابل هم قرار گرفتند.


جان مک کين برای انتخاب شدن به عنوان نامزد اصلی جمهوريخواهان معرفی می شود.

نتایج به دست آمده در انتخابات روز سه شنبه حاکی است که خانم کلینتون به مبارزه انتخاباتی حزب دموکرات ادامه خواهد تا کاندیدای این حزب، در ماه اوت، در زمان کنگره این حزب معرفی شود.


به باور تحلیگران انتخابات آمریکا، نتایج به دست آمده برای سناتور کلینتون در انتخابات روز سه شنبه حاکی از آن است که باراک اوباما برتری خود را در این رقابت ها از دست داده است.


رویارویی انتخاباتی


به گزارش روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز، دو اميد دموکرات انتخابات رياست جمهوری، روز دوشنبه به شدت از يکديگر انتقاد کرده اند.


يک تبليغات تلويزيونی که از سوی ستاد تبلیغاتی هيلاری کلينتون در تلويزيون پخش شده بود، باراک اوباما، سناتور ایالت الينويز، را متهم می کند که «آن قدر وی گرفتار تبليغات رياست جمهوری بوده که فرصت حضور در سنا را برای شنيدن گزارش هايی در مورد افغانستان نداشته است».


همزمان از آن سوی میدان، ستاد تبلیغاتی باراک اوباما نيز پاسخ داده شده بود: «خود خانم کلينتون، سناتور ایالت نيويورک، ماه گذشته در جلسه مهمی در کميته ارتش سنا که وضعيت افغانستان را بررسی می کرده حضور نداشته است.»


يکی ديگر از موضوعات تبليغاتی دو طرف «نفتا» يا پيمان تجارت آزاد آمريکای شمالی بود که بين ايالات متحده کانادا و مکزيک امضا شده است.


خانم کلينتون پيشتر در مورد حملات اوباما در مورد دفاع وی از «نفتا»، گفته بود: «من همواره گفته ام که نفتا در برخی از نقاط کشور به اقتصاد کمک کرده است، ولی بايد شرايط کارگران و قوانين محيط زيستی در مکزيک و کانادا بهبود يابد. اگر چنين اتفاقی بیافتد شغل های کمتری به آن طرف مرز می رود.»


به گزارش شبکه تلويزيونی سی ان ان، هدف اصلی تبليغات آقای اوباما عليه هواداری کلينتون از «نفتا»، برای جذب رای مردم در ايالت اوهايو بوده است.


اوهايو از مناطق صنعتی آمريکا است که بسياری از ساکنان آن، شغل خود را به دليل انتقال مراکز صنعتی به خارج از مرزهای کشور از دست داده اند و برخی «نفتا» را مسئول آن می دانند.


برخی از رسانه های آمريکايی گزارش داده اند که بسياری از رهبران حزب دموکرات که از باراک اوباما حمايت می کنند، از هيلاری کلينتون خواسته بودند در صورت شکست در انتخابات روز سه شنبه، کناره گيری خود را اعلام کند تا حزب دموکرات در فرصت باقی مانده، تبلیغات موثری برای پیروزی در انتخابات نهایی ریاست جمهوری آمریکا در برابر جمهوریخواهان، انجام دهد.


XS
SM
MD
LG