لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

ادامه رقابت نزدیک نامزدها پس از «سه شنبه بزرگ»


در انتخابات مقدماتی سه شنبه بزرگ سرنوشت آراء نیمی از هیئت های شرکت کننده در انتخابات نهایی هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در تابستان آینده مشخص می شود.
در انتخابات مقدماتی سه شنبه بزرگ سرنوشت آراء نیمی از هیئت های شرکت کننده در انتخابات نهایی هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در تابستان آینده مشخص می شود.

در حالی که شمارش آراء انتخابات مقدماتی احزاب دمکرات و جمهوريخواه برای تعيين نامزد رياست جمهوری ادامه دارد، هيلاری کلينتون و جان مک کين از رقبای خود پيش افتاده اند.


بر اساس آخرين گزارش ها، جان مک کين با پيشتازی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوريخواه فاصله زيادی از ميت رامنی، رقيب اصلی خود دارد و تاکنون توانسته است که آراء ۶۱۳ هیئت نمایندگی را از آن خود کند.


آقای مک کين برای آنکه بتواند رقبای هم حزبی خود را کنار بزند و به عنوان نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوری آمريکا شرکت کند، بايد آراء دست کم ۱۱۹۱ تن از اعضای هیئت های نمایندگی را به دست آورد.


در ميان ديگر نامزدهای حزب جمهوريخواه، ميت رامنی توانسته است تا کنون آراء ۲۶۹ تن از اعضای هیئت های نمایندگی و مايک هاکبی نيز آراء ۱۹۰تن از اعضای هیئت های نمایندگی را به دست آورد.


ران پاول، ديگر نامزد جمهوريخواهان نيز با حمايت ۱۶ تن از اعضای هیئت های نمایندگی روبه رو شده و در رتبه آخر قرار دارد.


هيلاری کلينتون توانسته است که آراء ايالت های مهم نيويورک و کاليفرنيا را بدست آورد.

سناتور جان مک کين در نه ايالت، ميت رامنی در هفت ايالت و مايک هاکبی نيز در پنج ايالت به برتری دست يافته اند.


کلينتون و اوباما؛ رقابت شانه به شانه


آراء شمارش شده در جبهه دمکرات ها حاکی است که هيلاری کلينتون، سناتور ايالت نيويورک، رقابتی نزديک و شانه به شانه با باراک اوباما، سناتور ايلينويز، دارد و در آخرين نتايج اعلام شده با کسب آراء ۸۴۵ تن از اعضای هیئت های نمایندگی از رقيب خود جلو افتاده است.


آقای اوباما نيز اگر چه توانسته است در ۱۳ ايالت به برتری دست يابد، ولی تنها آراء ۷۶۵ تن از اعضای هیئت های نمایندگی را از آن خود کرده است.


هر يک از نامزدهای حزب دمکرات برای برتری بر رقيب خود و پيروز نهايی در نشست سراسری حزب دموکرات در ماه اوت، بايد بتواند حمايت دست کم دو هزار و ۲۵ تن از اعضای هیئت های نمایندگی را به دست آورد.


هيلاری کلينتون توانسته است آراء ايالت های نيويورک و کاليفرنيا را که دارای بيشترين اعضای هیئت های نمایندگی در ميان ۲۲ ايالت شرکت کننده در انتخابات «سه شنبه بزرگ» هستند، به دست آورد و با اطمينان بيشتری منتظر اعلام نتايج نهايی بماند.


وی در این دو ایالت توانست آراء اقلیت ها را نیز به دست آورد و رای سه چهارم از آسیایی تبارها و هفت هیئت از ده هیئت اعزامی اسپانیایی تبارها به مجمع نهایی حزب دمکرات را کسب کند.


سناتور هيلاری کلينتون در ايالت های آريزونا، آرکانزاس، کاليفرنيا، ماساچوست، نيوجرسی، نيويورک، اوکلاهما و تنسی به پيروزی دست يافته و باراک اوباما نيز در انتخابات مقدماتی ايالت های آلاسکا، دلور، کلرادو، کانکتيکات، آلاباما، آيداهو، ايلينويز، کانزاس، مينه سوتا، ميسوری، يوتا، جورجيا و داکوتای شمالی پيروز شده است.


هيلاری کلينتون پس از اعلام پيروزی در ايالت نيويورک در سخنرانی خود گفت :«امشب ما صدای مردم را از سراسر آمريکا شنيديم.»


خانم کلينتون افزود:« آمريکا تاکنون رييس جمهوری داشته است که برای هفت سال به گروه های خاصی گوش می داد. اينک آمريکا آماده می شود تا رييس جمهوری را انتخاب کند که خواست مردم آمريکا را برآورده خواهد ساخت.»


سناتور کلينتون افزود که او فردی است که از روز نخست آماده پذيرش مسئوليت است.


باراک اوباما نیز که در روزهای اخیر توانسته است موقعیت خود را بهبود بخشد، با تقسیم آراء شمارش شده بین او و خانم کلینتون، در هفته های آینده با انرژی بیشتری برای مبارزات انتخاباتی تلاش خواهد کرد.


وی پس از بسته شدن حوزه های رای گیری در ایالت کالیفرنیا گفت: «یک نکته ای وجود دارد که در این شب ماه فوریه باید گفت و آن اینکه نیازی نیست تا نتیجه نهایی را بدانیم. دوره ما فرا رسیده است.»


وی افزود: «دوره ما فرا رسیده است. جنبش ما واقعی است و تغییر به سراغ آمریکا خواهد آمد.»



نقش تعيين کننده «سه شنبه بزرگ»

انتخابات مقدماتی حزب و هیئت نمایندگی برای حزب جمهوريخواه در ۲۱ ايالت و برای حزب دمکرات نيز در ۲۲ ايالت آمريکا برگزار شد.


جان مک کین با فاصله زیادی از میت رامنی در انتخابات مقدماتی پیش افتاده است.

در «سه شنبه بزرگ» بيش از نيمی از اعضای هيئت های نمايندگی اعزامی به گردهمايی ملی حزب دموکرات مشخص خواهند شد و اين در حالی است که تقريبا ۴۰ درصد نمايندگان ايالت ها برای حضور در گردهمايی ملی حزب جمهوری خواه انتخاب می شوند.


برای حزب دموکرات، ايالت های کاليفرنيا و نيويورک مهم ترين ايالت هايی بودند که در«سه شنبه بزرگ» در آنها انتخابات مقدماتی برگزار شد.


اين دو ايالت تعداد بيشتری از کرسی های نمايندگی در گردهمايی ملی حزب دمکرات را در اختيار دارند.


يک هزار و ۶۸۱ کرسی هيئت نمايندگی از ۲۲ ايالت آمريکا در روز سه شنبه بزرگ برای حزب دموکرات تعيين می شود و يک هزار و ۲۳ کرسی هيئت نمايندگی از ۲۱ ايالت برای حزب جمهوری خواه در اين روز مشخص می شود.


در صورت پيروزی هر يک از دو نامزد حزب دمکرات در نشست سراسری ماه اوت حزب دموکرات، نامزد اين حزب برای انتخابات رياست جمهوری آمريکا دارای ويژگی تاريخی خواهد بود؛ باراک اوباما در صورت برگزيده شدن نخستين نامزد سياهپوست آمريکا در رقابت نهايی و هيلاری کلينتون نخستين نامزد زن در رقابت نهايی خواهد بود.


بر اساس نظر سنجی ها، برای رای دهندگان جمهوريخواه و دمکرات مشکلات اقتصادی در صدر مسايل مورد توجه آنها قرار دارد.


در حالی که برای رای دهندگان حزب دمکرات، جنگ عراق و بيمه تامين احتماعی مسايلی هستند که در مرتبه بعدی قرار دارند، برای رای دهندگان جمهوریخواه مساله مهاجران و جنگ عراق از اهميت بيشتری برخوردار است.


XS
SM
MD
LG