لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

جلیلی بعد از تهیه گزارش سولانا با وی دیدار می کند


آقای جليلی روز پنج شنبه در حاشيه همايش بين المللی «برنامه هسته ای ايران و گزارش البرادعی» به خبرنگاران گفت که با ايده هايی تازه با خاوير سولانا مذاکره خواهد کرد.
آقای جليلی روز پنج شنبه در حاشيه همايش بين المللی «برنامه هسته ای ايران و گزارش البرادعی» به خبرنگاران گفت که با ايده هايی تازه با خاوير سولانا مذاکره خواهد کرد.

همزمان با برگزاری جلسه شورای حکام برای بررسی گزارش محمد البرادعی درباره پرونده اتمی ايران، سعيد جليلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفت که روز 30 نوامبر با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.


آقای سولانا پیشتر از سعيد جليلی خواسته بود تا اين ديدار، قبل از تهيه گزارشی صورت گیرد که قرار است از سوی او، به کشورهای تصمیم گیرنده برای تحریم ایران، ارائه شود.


قرار است گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی همراه با گزارش خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از ديدارهای خود با مذاکره کنندگان اتمی جمهوری اسلامی ايران، مبنای تصميم گيری اعضای گروه ۱+ ۵ برای اعمال تحريم های احتمالی شديدترعليه تهران قرار گيرد.


با این حال آقای جليلی روز پنج شنبه در حاشيه همايش بين المللی «برنامه هسته ای ايران و گزارش البرادعی» به خبرنگاران گفت که با «ايده هايی تازه» با خاوير سولانا مذاکره خواهد کرد.


به گفته دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، «اگر طرف مقابل با اين نگاه به مذاکره بيايد می توان آينده خوبی را بر مبنای همکاری ها شکل داد.»


وی هیچ توضیحی درباره جزئیات این «ایده های تازه» که قرار است از سوی ایران مطرح شود و علت تاخیر طرح این ایده ها، ارائه نکرد.


کارشناسان سياسی نسبت به نتايج نشست روز ۳۰ نوامبر جليلی و سولانا ترديد دارند چرا که مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفته است وی تا قبل از اين ديدار گزارش خود را برای ارائه به گروه ۱ + ۵ تهيه خواهد کرد.


گروه پنج به علاوه يک شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه، اعضای دائم شورای امنيت و آلمان در حال رايزنی برای اعمال تحريم های شديدتر عليه جمهوری اسلامی ايران به دليل امتناع آن از تعليق غنی سازی اورانيوم است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از دسامبر سال گذشته دو قطعنامه تحريمی عليه تهران به تصويب رسانده و از جمهوری اسلامی خواسته است که علاوه بر توقف روند غنی سازی اورانيوم که کاربردی دو گانه نظامی و غير نظامی دارد با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند.


ايران درخواست تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرده و می گويد که اين روند برای در اختيار داشتن روند توليد سوخت هسته ای و عدم وابستگی به غرب ضروری است.


اما کشورهای غربی ابراز نگرانی کرده اند که جمهوری اسلامی با ادامه اين روند بدنبال دستيابی به سلاح اتمی باشد؛ ادعايی که ايران آن را رد می کند.


جلسه روز پنج شنبه شورای حکام


شورای حکام سازمان بين المللی انرژی اتمی، روزهای پنج شنبه و جمعه، اول و دوم آذرماه، گزارش جديد محمد البرادعی مدير کل اين نهاد را درباره نحوه همکاری ايران با آژانس بررسی می کند.


آقای البرادعی روز ۲۴ آبان ماه در آخرین گزارش خود که به موضوع نتیجه توافق های ایران و آژانس اختصاص داشت، اعلام کرد که تهران در شفاف سازی برنامه هسته ای «گام های اساسی» برداشته ولی هنوز پرسش های مهمی در اين باره وجود دارد.


بر اساس گزارش های رسيده احتمالا آقای برادعی در سخنرانی روز پنج شنبه خواستار حمايت کامل جامعه جهانی از گزارش خود و لزوم برداشتن گام های بيشتر از سوی جمهوری اسلامی ايران برای روشن ساختن اهداف برنامه اتمی اش خواهد شد.

در گزارش مدير کل آژانس بين المللی آمده بود: «هرچند ايران درباره برنامه هسته ای خود به طور کلی اطلاعات درستی را ارايه کرده است، اما اين کشور همچنان از خواست جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی اورانيوم سرپيچی می کند.»


شورای حکام که متشکل از نمايندگان ۳۵ کشور عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی است، پس از بررسی های خود گزارش محمد البرادعی را برای تصميم گيری نهايی در اختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار خواهد داد.


بر اساس گزارش های رسيده احتمالا آقای برادعی در سخنرانی روز پنج شنبه از جامعه جهانی خواهد خواست که از این گزارش، حمایت کنند و همزمان از ایران نیز خواهد خواست تا گام های بيشتری برای شفاف کردن اهداف برنامه اتمی اش بردارد.


خبرگزاری رویترز به نقل از مقام هایی که نامشان فاش نشده نوشته است: «محمد البرادعی احتمالا درباره اشکالات، برنامه و زمانبندی در حال اجرا برای حل پرسش های مطرح درباره برنامه هسته ای ايران تا پايان سال جاری، سخن خواهد گفت.»


این مقامات گفته اند: «ايران اطلاعات زيادی را ظرف دو ماه گذشته فراهم کرده است که مشخص کرده است چگونه هر آنچه را که برای ساخت سانتريفيوژهای غنی سازی اورانيوم مورد نياز بوده است از بازار سياه عبدالقدير خان، دانشمند پاکستانی، به دست آورده است.»


خبرگزاری رويترز به نقل از ديپلمات هايی که نام آنها را فاش نکرده است گزارش داده که کشورهای غربی آژانس بر اين نکته که ايران به رغم شفاف سازی، با خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم مقابله کرده است، تاکيد خواهند کرد.


بنا به این گزارش در جلسه روز پنج شنبه، نمایندگان کشورهای در حال توسعه نیز احتمالا بر موضوع همکاری ایران تاکید خواهند کرد و اينکه فشارهای غرب می تواند روند کنونی را معکوس کند.


XS
SM
MD
LG