لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

کوشنر: راه حل مسئله اتمی ایران، افزایش تحریم ها است


فرانسه از منتقدین اصلی برنامه اتمی ایران به شمار می رود.
فرانسه از منتقدین اصلی برنامه اتمی ایران به شمار می رود.

برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، برنامه اتمی ايران را «تهديدی جدی» برای جهان توصيف کرد و گفت که فرانسه درباره امنيت اسراييل مصالحه نمی کند.


آقای کوشنر که روز شنبه برای ديدار با مقامات اسراييلی و سپس فلسطينی به تل آويو رفت در گفت وگويی با روزنامه اسراييلی ها آرتص که روز یکشنبه منتشر شد، گفته است: «برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران يکی از بزرگترين تهديدات فعلی است که دنيا با آن روبرو است.»


وی در عين حال تاکيد کرده است که «رسيدن به يک راه حل از طريق مذاکره، مورد توافق همه است.»


آژانس بين المللی انرژی اتمی اين هفته اعلام کرد که جمهوری اسلامی گام های مهمی برای راستی آزمايی برنامه هسته ای اش برداشته است ولی با تعليق نکردن روند غنی سازی اورانيوم همچنان با خواست جامعه جهانی برای توقف اين برنامه مقابله می کند.


جمهوری اسلامی ایران، گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس از برنامه اتمی خود را یک «پیروزی سیاسی» دانسته و از کشورهای غربی خواسته است تا به آن احترام بگذارند.


  • «ما به شرکای اروپايی خود پيشنهاد کرده ايم که اقداماتی را عليه تهران حتی در چارچوب اتحاديه اروپا اتخاذ کنند تا تهران بداند که نمی تواند سياست خود مبنی بر عمل انجام شده را پيش ببرد.»
برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه

برنار کوشنر می گويد: «فرانسه قصد دارد تا مسير( تحريم ها) را ادامه دهد که تنها گزينه برای رسيدن به يک راه حل مورد توافق است.»


گزینه ایران اتمی یا بمباران ایران؟


وزير امور خارجه فرانسه در عين حال گفته است: پاريس اين تحريم ها را تنها مسيری می داند « که ما را از اينکه يک روزی با چشم انداز ايران اتمی يا بمباران ايران روبرو کند باز می دارد.»


وی در خصوص مخالفت های چين و روسيه با تحريم های بيشتر جمهوری اسلامی ايران گفته است که « ما به شرکای اروپايی خود پيشنهاد کرده ايم که اقداماتی را عليه تهران حتی در چارچوب اتحاديه اروپا اتخاذ کنند تا تهران بداند که نمی تواند سياست خود مبنی بر عمل انجام شده را پيش ببرد.»


فرانسه از منتقدین اصلی برنامه اتمی ایران به شمار می رود و هم اکنون رهبری «جبهه تندروی» اتحادیه اروپا علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.


تابستان گذشته، برنار کوشنر در سخنانی تند علیه برنامه اتمی ایران از جهان خواست تا آماده جنگ احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته ای آن شوند. این اظهارات با انتقادهای زیادی در ایران و همچنین کشورهای دیگر روبرو شد.


شورای امنيت سازمان ملل متحد هنوز منتظر است که آيا دور سوم تحريم ها عليه جمهوری اسلامی را اعمال کند يا خير. کشورهای غربی از آن نگران هستند که ايران در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال توليد سلاح اتمی باشد ولی تهران اين ادعاها را رد می کند.


برنار کوشنر که برای گفت وگو درباره روند صلح خاورميانه به اسراييل سفر کرده است با اهود اولمرت، نخست وزير اين کشور نیز گفت وگو کرد که موضوع برنامه هسته ای ايران يکی از محورهای مذاکره ميان طرفين بوده است.


نخست وزير اسراييل در ديدار با برنار کوشنر نيز گفته است که « فرصت برای حل و فصل اين مسئله در حال تحليل رفتن است.»


بر اساس بيانيه دفتر نخست وزيری اسراييل، آقای اولمرت به وزير امور خارجه فرانسه گفته است: « بر اساس برآوردهای اسراييل، اگر همه شرايط از منظر فنی مطابق خواست ايران پيش برود، جمهوری اسلامی ممکن است که تا پايان سال ۲۰۰۹ همه بخش های لازم برای ساخت بمب اتمی را در اختيار داشته باشد.»


XS
SM
MD
LG