لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

مذاکرات وزیران امور خارجه اروپا در مورد ایران


وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، به رايزنی در مورد برنامه هسته ای ايران خواهند پرداخت.
وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا، روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، به رايزنی در مورد برنامه هسته ای ايران خواهند پرداخت.

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز دوشنبه، ۱۹ نوامبر، در بروکسل، پایتخت بلژیک، با وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحاديه، در مورد برنامه هسته ای ايران، ديدار و گفت و گو می کند.


به گزارش آسوشيتدپرس، خاوير سولانا و وزرای ۲۷ کشور اروپايی در مورد به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران بحث و گفت و گو خواهند کرد.


«آلوارو مندونسا ای مورا»، سفير کشور پرتغال، در اتحاديه اروپا، گفت که آقای سولانا، روز دوشنبه، در مورد گزينه هايی که اين نهاد، در مورد برنامه هسته ای ايران در اختیار دارد، توضيح خواهد داد.


خاوير سولانا و وزرای ۲۷ کشور اروپايی در مورد به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران بحث و گفت و گو خواهند کرد

سفير پرتغال در اتحاديه اروپا که کشورش رياست دوره ای اين نهاد را نيز بر عهده دارد، افزود: «ما تشديد تحريم ها را عليه ايران مورد بررسی قرار خواهيم داد.»


دو کشور بريتانيا و فرانسه خواهان به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران هستند تا اين کشور را وادار به توقف غنی سازی اورانيوم کنند.


وزرای امور خارجه اروپا، در اجلاس ماه اکتبر، موفق نشدند در مورد به اجرا گذاشتن تحريم های جديد عليه ايران به توافق برسند. برخی از کشورهای اروپايی مانند ايتاليا با بريتانيا و فرانسه در مورد تشديد تحريم ها مخالفت کردند.


سفير پرتغال در اتحادیه اروپا همچنين افزود که خاوير سولانا احتمال دارد با مذاکره کنندگان هسته ای ايران بار ديگر ديدار کند.


فرانسه خواستار تشديد تحريم ها است


در همين حال، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، برنامه اتمی ايران را «تهديدی جدی» برای جهان توصيف کرد و گفت که فرانسه درباره امنيت اسراييل مصالحه نمی کند.


آقای کوشنر که روز شنبه برای ديدار با مقامات اسراييلی و سپس فلسطينی به تل آويو رفت در گفت وگويی با روزنامه اسراييلی ها آرتص که روز يکشنبه منتشر شد، گفته است: «برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران يکی از بزرگترين تهديدات فعلی است که دنيا با آن روبرو است.»


وی در عين حال تاکيد کرده است که «رسيدن به يک راه حل از طريق مذاکره، مورد توافق همه است.»
آژانس بين المللی انرژی اتمی اين هفته اعلام کرد که جمهوری اسلامی گام های مهمی برای راستی آزمايی برنامه هسته ای اش برداشته است ولی با تعليق نکردن روند غنی سازی اورانيوم همچنان با خواست جامعه جهانی برای توقف اين برنامه مقابله می کند.


جمهوری اسلامی ايران، گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس از برنامه اتمی خود را يک «پيروزی سياسی» دانسته و از کشورهای غربی خواسته است تا به آن احترام بگذارند.


برنار کوشنر می گويد: «فرانسه قصد دارد تا مسير( تحريم ها) را ادامه دهد که تنها گزينه برای رسيدن به يک راه حل مورد توافق است.»


XS
SM
MD
LG