لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

ماجرای نشریات پلی تکنیک، از ابتدا تا امروز


دانشجویان دانشگاه امیر کبیر به احکام صادره علیه سه دانشجوی این دانشگاه اعتراض کرده اند.
دانشجویان دانشگاه امیر کبیر به احکام صادره علیه سه دانشجوی این دانشگاه اعتراض کرده اند.

انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير (پلی تکنیک) روز چهارشنبه دوم آبان ماه با انتشار بيانيه ای تحليلی، بار ديگر به بازداشت سه دانشجوی دانشگاه امير کبير اعتراض کرده و خواستار آزادی آنان شده است.


در اين بيانيه با اشاره به اينکه بيش از ۵ ماه از آغاز ماجرای نشريات دانشجويی دانشگاه امير کبير می گذرد، به تفصيل به بررسی رخدادهای اين پنج ماه پرداخته شده است.


علی عزيزی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير در گفت و گو با راديو فردا درباره اينکه چرا اين بيانيه در اين زمان و پس از صدور احکام بدوی برای احمد قصابان، مجيد توکلی و احسان منصوری صادر شده است، می گويد:« اين بيانيه محصول تلاش يک تيم است که تلاش کرد با نگاهی واقع بينانه وقايع گذشته را مرور کند».


به گفته آقای عزیزی این بیانیه « از روزی که پروژه امنيتی نشريات جعلی دانشگاه امير کبير شروع شد اتفاقات آن دوره را بازنگری می کند، موضع گيری های جناح های مختلف سياسی را و نوع نگاه و عملکرد نيروهای امنيتی و بسيج دانشگاه ها را بررسی می کند تا با جمع بندی اين اطلاعات مشخص شود آيا واقعا دانشجواين در اين جريان مقصر بودند يا خير.»


علی عزيزی در ادامه می گويد :«مساله نشريات دانشجويی و بازداشت دانشجويان اين دانشگاه از زمانی آغاز شد که مجوز انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير باطل و ساختمان اين انجمن تخريب شد».


او می افزايد:« پس از آن درگيری های زيادی در دانشگاه امير کبير پيش آمد. دانشجويان خواستار تشکيل يک تشکل آزاد و مستقل بودند تا بتوانند دموکراسی و دفاع از حقوق بشر را تجربه کنند. اما حاکميت اين را برنتابيد. در مجموع درگيری های دوجريان وابسته به حاکميت و دانشجويان در دانشگاه امير کبير رخ داد».


  • «وقتی که حاکميت متوجه شد نمی تواند در برابر جريان مستقل دانشجويی مقاومت کند و با تخريب ساختمان انجمن اسلامی و لغو مجوز آن کاری از پيش نمی برد، تصميم گرفت يک پروژه امنيتی اجرا کند تا در درجه اول وجهه فعالان دانشجويی امير کبير را تخريب کند و در مرحله دوم با ايجاد فضای امنيتی فشار سراسری بر دانشجويان وارد کند»
علی عزیزی

آقای عزيزی می گويد:«در نهايت حاکميت که متوجه شد نمی تواند در برابر جريان مستقل دانشجويی مقاومت کند و با تخريب ساختمان انجمن اسلامی و لغو مجوز آن کاری از پيش نمی برد، تصميم گرفت يک پروژه امنيتی اجرا کند تا در درجه اول وجهه فعالان دانشجويی امير کبير را تخريب کند و در مرحله دوم با ايجاد فضای امنيتی فشار سراسری بر دانشجويان وارد کند.»


بسياری از فعالان دانشجويی، دستگيری دانشجويان دانشگاه امير کبير را که با بازداشت ۸ تن از دانشجويان اين دانشگاه آغاز شد، نتيجه اعتراض دانشجويان امير کبير به محمود احمدی نژاد، در روز حضور وی در اين دانشگاه در ۲۰ آذر ماه سال ۱۳۸۵ می دانند.


به دنبال حضور رييس جمهوری اسلامی در دانشگاه امير کبير، دانشجويان معترض به شدت او را مورد اعتراض قرار داده و تا آنجا پيش رفتند که عکس او را به آتش کشيدند.


احمد قصابان، مجيد توکلی و احسان منصوری، سه عضو انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير از ارديبهشت ماه تا کنون به اتهام «تبليغ عليه نظام» و «توهين به مقدسات و رهبر جمهوری اسلامی از طريق چاپ نشريات دانشجويی» در بازداشت موقت بسر می برند. اين سه دانشجو اواخر مهر ماه به ترتيب به دو و نيم، سه و دو سال حبس تعزيری محکوم شدند.


احمد قصابان، مجيد توکلی و احسان منصوری در پی توزيع و انتشار دانشجويی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی در آن ها به مقدسات اسلام و رهبر جمهوری اسلامی توهين شده، بازداشت شدند. دانشجويان می گويند لوگوی نشريات جعل شده است و آنها با اين نشريات ارتباطی نداشته اند.


در همين حال اين سه دانشجو به گفته خانواده هايشان تحت شديد ترين شکنجه ها و در زندان انفرادی بوده اند.


علی عزيزی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير درباره آنچه در اين پنج ماه بر دانشجويان امير کبير در زندان گذشته است، به راديو فردا می گويد:« اين دانشجويان را تحت شديد ترين فشارهای روحی و روانی و فيزيکی در زندان قرار داده اند».


او می افزايد:«تيمی که در نهايت مشخص نشد متعلق و وابسته به کدام جريان اطلاعاتی و امنيتی جمهوری اسلامی است، اين دانشجويان را به شدت شکنجه کرده است. در حاليکه ما در دانشگاه از اين شکنجه ها خبر نداشتيم، بعد از اتمام امتحانات پايان ترم، خانواده های اين دانشجويان موفق به ديدار با آنها شدند».


آقای عزيزی اضافه می کند:«به نظر می رسيد که جريان های امنيتی احساس خطر کمتری نسبت به دانشجويان می کردند. زمانی که خانواده ها برای اولين بار با فرزندانشان ديدار کردند، با دانشجويانی مواجه شدند که آرامش فکری و روحی خود را از دست داده بودند، شواهد زيادی بر سر و صورت و گردن آنها وجود داشت که نشان می داد آنها شکنجه شده اند».


علی عزيزی در ادامه می گويد با آزاد شدن اعضای ادوار تحکيم وحدت، دفتر تحکيم وحدت و ۵ تن از دانشجويان دانشگاه امير کبير، دانشجويان آزاد شده از حقايقی که در زندان بر آنها و ديگر دانشجويان گذشته بود، گفتند.


اين عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير می افزايد:« با آزاد شدن دانشجويان از زندان و پس از ديدار خانواده ها با دانشجويان زندانی، خانواده های احسان منصوری، احمد قصابان و مجيد توکلی با انتشار «رنجنامه ای» از شکنجه ها و آنچه در زندان بر فرزندانشان گذشته بود، پرده برداشتند.»


در همين حال نزديک به ۲۰ نشريه دانشجويی در دانشگاه های سراسر ايران اعلام کرده اند که در اعتراض به بازداشت مديران مسوول نشريات دانشجويی بازداشت شده دانشگاه امير کبير، نشريات خود را به صورت سفيد و بدون مطلب چاپ خواهند کرد.


علی عزيزی در اين باره می گويد:« من فکر می کنم اکنون فضايی در دانشگاه ها ايجاد شده که دانشجويان از اينکه نشريات آنها هم که منتقد سياست های دولت است، جعل شوند، نگرانند. ترس از اين موضوع وجود دارد که انتشار نشرياتی که از دولت انتقاد می کند، با پيامی از سوی دولت محمود احمدی نژاد رو به رو شوند که جعل آن نشريات خواهد بود».


او می افزاید:«مديران مسوول نشريات دانشجويی سراسر کشور در اعتراض به بازداشت سه تن از مديران مسوول نشريات دانشجويی امير کبير تصميم گرفته اند، نشريات خود را به صورت سفيد منتشر کنند تا اين امکان وجود نداشته باشد که نشريات آنها توسط نيروهای امينتی و بخشی از جريان هايی که مخالف فعاليت های مستقل دانشجويی هستند، جعل شود.»


روز ۱۸ مهر ماه، عليرضا آوايی، رييس دادگستری استان تهران در بند ۲۰۹ زندان اوين که تحت نظارت وزارت اطلاعات اداره می شود، با احسان منصوری، احمد فصابان و مجيد توکلی، سه دانشجوی دانشگاه امير کبير ملاقات کرد. در اين ديدار رييس دادگستری تهران از سه دانشجوی زندانی درباره نحوه رفتار بازجوها، شيوه اعتراف گيری، شرايط نگهداری آنها و نوع برخورد نگهبان های بند را پرسيد.


رييس دادگستری تهران پس از اين ديدار اعلام کرد که نتيجه را به صورت شفاهی به رييس قوه قضاييه اطلاع داده و گزارش کتبی خود را نيز به آيت الله هاشمی شاهرودی تحويل می دهد اما اين گزارش به صورت علنی منتشر نخواهد شد.


خانواده دانشجويان بازداشت شده دانشگاه امير کبير با گذشت ۵ ماه از بازداشت سه دانشجوی اين دانشگاه درباره بازداشت طولانی مدت و بدرفتاری باز فرزندانشان به ويژه شکنجه آنها و اعتراف گيری تحت شکنجه از چند تن از مراجع تقليد و روحانيون استفتاء کردند.


آيت الله حسينعلی منتظری، آيت الله موسوی اردبيلی، آيت الله گرامی، آيت الله محمد صادقی تهرانی و آيت الله اسدالله بيات در اين استفتاء با اشاره به موارد شرعی اعلام کرده اند که اقراری که از روی اکراه صورت گيرد، شرعا اعتباری نخواهد داشت.


XS
SM
MD
LG