لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

دومین روز مذاکرات قاهره؛ طرفین یکدیگر را عامل بی‌نتیجه ماندن مذاکره معرفی کردند


اردوگاه آوارگان شمال غزه در رفح؛ اسرائیل می‌گوید با یا بدون توافق به رفح حمله خواهد کرد
اردوگاه آوارگان شمال غزه در رفح؛ اسرائیل می‌گوید با یا بدون توافق به رفح حمله خواهد کرد

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نقل از چند مقام حماس بار دیگر از پایان بی‌نتیجه مذاکره بر سر آتش‌بس در غزه خبر داد.

رویترز در عین حال در گزارش خود از قاهره اضافه کرد که هیئت حماس هم‌چنان در قاهره هستند، به این امید که شاید اسرائیل در موضع خود تغییری دهد.

به گفته یک مقام حماس که رویترز به نامش اشاره نکرد، دولت اسرائیل به «آتش‌بس همه‌جانبه متعهد نیست».

یک مقام گروه افراطی حماس روز شنبه ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که مذاکرات بر سر آتش‌بس ۴۰ روزه در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی «بدون نتیجه» پایان یافت و مذاکره روز یک‌شنبه ادامه خواهد یافت.

یک مقام ارشد حماس به خبرگزاری فرانسه دقایقی پس از ساعت ۹ شب و پایان مذاکرات شنبه در قاهره گفت: «مذاکرات پیشرفتی نداشت و فردا ادامه خواهد یافت.»

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود هیئتی را به قاهره فرستاده است.

در همین حال، یک مقام دیگر ارشد حماس تصریح کرد که این گروه «تحت هیچ شرایطی» با توافق آتش‌بس در غزه که به صراحت «شامل توقف و پایان جنگ نباشد، موافقت نخواهد کرد.»

این مقام حماس که خواست نامش فاش نشود، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متهم کرد که به دلایل شخصی «مانع تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش بس» شده است.

در مقابل، یک مقام ارشد اسرائیلی که خبرگزاری فرانسه به نامش اشاره نکرد گفته است که حماس از شرط پایان جنگ دست برنمی‌دارد و همین به امکان رسیدن به توافق «لطمه می‌زند».

به گفته این مقام در اورشلیم، اسرائیل «هیچ تضمینی» برای پایان یافتن جنگ در صورت توافق نداده است.

همزمان روزنامه یدیعوت آخرونوت گزارش داد، اسرائیل گفته است تا زمانی که پاسخ حماس نرسد، هیئتی را به قاهره اعزام نخواهد کرد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفت: ما هنوز پاسخی از حماس دریافت نکرده‌ایم و به محض دریافت پاسخ حماس، کابینه جنگ آن را مورد بحث قرار بررسی قرار خواهد داد.

در این زمینه، یک مقام ارشد اسرائیلی روز شنبه گفت که کشورش در صورت مشاهده «تحول مثبت» در مورد چارچوب معامله گروگان‌ها، هیئتی را برای تکمیل مذاکرات درباره آتش‌بس غزه به قاهره می‌فرستد.

نمایندگان مصر، قطر و آمریکا در حال مذاکره با هیئت نمایندگی حماس هستند تا توافق آتش‌بس ۴۰ روزه در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را به نتیجه برسانند.

سی‌ان‌ان پیشتر به نقل از منابع اسرائیلی اعلام کرده بود که هرچند رئیس موساد هنوز در اسرائیل است، اما اگر حماس چارچوب پیشنهادشده را بپذیرد، او به‌سرعت راهی قاهره خواهد شد.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، روز جمعه برای شرکت در این مذاکرات وارد قاهره شد.

گروه حماس روز جمعه پیش از آغاز این مذاکرات قاهره در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «ما بر روحیه مثبت رهبری حماس به هنگام دریافت پیشنهاد آتش‌بس اخیر تأکید می‌کنیم و با همین روحیه برای دستیابی به توافق عازم قاهره می‌شویم».

این گروه در بیانیه خود تصریح کرده بود که به همراه دیگر گروه‌های فلسطینی «برای رسیدن به توافقی که به توقف جنگ، خروج نیروهای اشغالگر از غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌های خود منتهی شود» مصمم است.

طاهر النونو، مشاور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، نیز در مصاحبه‌ای که روز شنبه منتشر شد، شرط‌های این گروه برای پذیرش توافق را تکرار کرد که علاوه بر موارد یاد شده شامل «مبادله واقعی زندانیان و بازسازی پایان محاصره» نوار غزه می‌شود.

این در حالی است که روزنامه وال‌استریت جورنال روز جمعه از قول منابع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس گزارش داد که دولت اسرائیل به گروه افراطی حماس یک هفته فرصت داده تا پیش‌نویس توافق فعلی را بپذیرد، وگرنه حمله نظامی خود به رفح در جنوب غزه را آغاز خواهد کرد.

در همین حال، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه نسبت به حمله زمینی ارتش اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه هشدار داده و گفته بود چنین عملیاتی می‌تواند به «حمام خون منجر شود».

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد در صورت حمله نظامی اسرائیل به شهر رفح صدها هزار نفر در معرض «خطر مرگ قریب‌الوقوع» قرار خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG