لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

پيروزی کلينتون، پيشتازی اوباما و انتخاب مک کين


هیلاری کلینتون در میان هوادارانش در روز سه شنبه در اوهایو. عکس از خبرگزاری (EPA).
هیلاری کلینتون در میان هوادارانش در روز سه شنبه در اوهایو. عکس از خبرگزاری (EPA).

هيلاری کلينتون، روز سه شنبه، موفق شد در سه ايالت اوهايو، تگزاس و رودآيلند، باراک اوباما را پشت سر بگذارد و اميد خود را برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری، زنده نگهدارد.


سناتور اوباما نیز موفق شد روز سه شنبه در ايالت ورمونت به پيروزی دست يابد. برخی از رهبران حزب دموکرات که از باراک اوباما حمايت می کنند، از سناتور کلينتون خواسته بودند در صورت شکست در انتخابات روز سه شنبه، از ادامه مبارزه انتخاباتی کناره گيری کند تا تمامی نيروهای حزب به توانند از باراک اوباما پشتيبانی کنند.


پيروزی خانم کلينتون به آن معنی است که مبارزه حزب دموکرات می تواند تا ماه اوت و زمانی که کنگره اين حزب تشکيل جلسه بدهد، ادامه يابد.


به گزارش شبکه خبری سی ان ان، در ايالت تگزاس، که خانم کلينتون با اختلاف حدود سه درصد آرا بر باراک اوباما پيروز شد، ۶۴ درصد افراد آمريکای لاتين تبار به هيلاری کلينتون رای دادند ولی هشتاد و سه درصد سیاه پوستان آمريکايی از آقای اوباما پشتيبانی کرده اند.


اوباما بين جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله بسيار محبوب است و ۶۱ درصد آنها در تگزاس به وی رای داده اند.


این در حالی است که ۶۳ درصد افراد ۶۰ سال به بالا از کلينتون پشتيبانی کرده اند.


خانم کلينتون با حدود اختلاف ده درصد در ايالت صنعتی اوهايو به پيروزی دست يافت.



هواداران خانم کلينتون می گويند که وی قدرت پيروزی در ايالات های بزرگ مانند اوهايو، تگزاس، کاليفرنيا و نيوجرسی را دارد در حالی که باراک اوباما فقط در ايالت های کوچک پيروز شده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی نيويورک تايمز، هيلاری کلينتون در اين ايالت که با مشکل بيکاری روبرو است، در سخنان خود به مسايل اقتصادی اولويت داد و این امر باعث جذب رای دهندگان شد.


به نوشته اين روزنامه، سه چهارم از افرادی که در نظر سنجی در اوهايو شرکت کردد، مسايل اقتصادی و مالی را مهمترين موضوع دانسته و نيمی از آنها به هيلاری کلينتون رای داده اند.


نينورک تايمز می گويد که وی موفق به جذب رای اکثريت مردان سفيد پوست متعلق به طبقه کارگر شده است.


هواداران خانم کلينتون می گويند که وی قدرت پيروزی در ايالات های بزرگ مانند اوهايو، تگزاس، کاليفرنيا و نيوجرسی را دارد در حالی که باراک اوباما فقط در ايالت های کوچک پيروز شده است.


پیشتازی اوباما و پیروزی مک کین


در چند روز آينده ايالت کوچک وايومينگ و پس از آن ايالت می سی سی پی، ميدان رقابت دو اميد حزب دموکرات خواهند بود.


ستاد تبلیغاتی خانم کلينتون می گويد احتمالا اوباما در اين دو ايالت پيروز می شود ولی روز ۲۲ آوريل، هيلاری کلينتون، نفر اول انتخابات مقدماتی رياست جمهوری دمکرات ها در ايالت مهم فيلادلفيا خواهد بود.


باراک اوباما پيروزی خانم کلينتون را تبريک گفت ولی یادآوری کرد که وی همچنان پيشتاز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات است.


آقای اوباما تاکنون ۱۴۵۱ کرسی نمايندگی کنگره حزب را به دست آورده و خانم کلينتون دارای ۱۳۶۵ کرسی نمايندگی است. کانديدايی که به ۲۰۲۵ کرسی نمايندگی دست يابد، می تواند به عنوان کانديدای حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری ماه نوامبر انتخاب شود.


در حالی که مبارزه انتخاباتی اميدهای حزب دموکرات ادامه دارد، جان مک کين سناتور آريزونا، موفق شد روز سه شنبه، به عنوان نامزد رياست جمهوری حزب جمهوريخواه انتخاب شود.


وی انتخابات مقدماتی رياست جمهوری حزب جمهوريخواه را در سال ۲۰۰۰ به جرج بوش، رييس جمهوری کنونی، ايالت متحده باخته بود.


XS
SM
MD
LG