لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

ابراز نگرانی آمریکا از فروش تسلیحات موشکی به ایران


روسیه می گوید که اس 300 بسیار پیشرفته است. (عکس تزئینی است.)
روسیه می گوید که اس 300 بسیار پیشرفته است. (عکس تزئینی است.)

آمريکا و اسراييل در واکنش به اظهارات روز چهارشنبه وزير دفاع ايران، از اينکه روسيه به ايران سيستم موشکی «اس ۳۰۰» بفروشد، ابراز نگرانی کردند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، اسکات استزل، از سخنگويان کاخ سفيد گفت: «ما نگرانی فزاينده ای از چشم انداز فروش تسليحاتی از اين دست به ايران و برخی کشورهای نگران کننده ديگر داريم.»


مصطفی محمد نجار، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه گفته بود که روسيه، «سيستم دفاع موشکی بسيار پيشرفته اس ۳۰۰» را در اختيار تهران قرار می دهد.


  • «ما نگرانی فزاينده ای از چشم انداز فروش تسليحاتی از اين دست به ايران و برخی کشورهای نگران کننده ديگر داريم.»
سخنگوی کاخ سفید

به گفته آقای نجار، اين سيستم دفاع موشکی، مطابق قراردادی که قبلا ميان دو کشور امضا شده، به ايران تحويل داده خواهد شد.


اين خبر هنوز از سوی مسکو تاييد نشده است. اما روسيه در سال جاری ميلادی در يک معامله ۷۰۰ ميليون دلاری، سيستم دفاع موشکی «تور – ام يک Tor-M1» را به ايران فروخت که با ابراز نارضايتی واشينگتن همراه شد.


همزمان يک مقام اسرائيلی اعلام کرد که تزيپی لیونی، وزير امور خارجه اين کشور در ماه آينده ميلادی به مسکو خواهد رفت تا درباره معامله تسليحاتی تازه اين کشور با ايران، با مقام های کرملين مذاکره کند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامی عالی رتبه که نامش فاش نشده است گزارش داد که سفر خانم لیونی در اوايل ماه ژانويه، و به دعوت همتای روس وی انجام خواهد شد.


بنا به اين گزارش، وزير امور خارجه اسرائيل در سفر به مسکو همچنين «نگرانی تل آويو از ارسال اورانيوم غنی شده به ايران» را تشريح خواهد کرد.


روسيه بر اساس قراردادی که با ايران امضاء کرده، موظف است به مدت ده سال سوخت نيروگاه هسته ای بوشهر را تامين کند و به همين دليل نيز مسکو نخستين محموله اورانيوم غنی شده را به ايران ارسال کرده است.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، اسرائيل معتقد است که فروش سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰»، تهران را تشويق می کند تا برنامه هسته ای خود را دنبال کند.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، اسرائيل معتقد است که فروش سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰»، تهران را تشويق می کند تا برنامه هسته ای خود را دنبال کند.

منابع اسرائيلی تاکنون بارها «حمله هوايی به تاسيسات هسته ای ايران» را به عنوان يکی از گزينه های موجود برای توقف برنامه هسته ای ايران اعلام کرده اند و در سال جاری به فروش سيستم دفاع موشکی «تور ام يک» به ایران نيز اعتراض کردند.


اسرائيل، ايران را متهم می کند که با هدف ساخت بمب هسته ای، برنامه هسته ای خود را دنبال می کند. ايران اين اتهام را رد کرده و آخرين گزارش ۱۶ سازمان جاسوسی و اطلاعاتی آمريکا نيز حاکی است که ايران در حال حاضر، برنامه ای برای ساخت بمب هسته ای ندارد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» قابليت هدف قرار دادن هواپيماها، موشک های کروز و موشک های باليستيک در فاصله ۹۰ مايلی و در ارتفاع ۹۰ هزار فوتی را دارد.


مقام های نظامی روسيه مدعی هستند که سيستم دفاع موشکی «اس ۳۰۰» پيشرفته تر از سيستم موشکی پاتريوت ساخت آمريکا است.


روز چهارشنبه نيز وزير دفاع ایران با مقايسه اين سيستم دفاع موشکی با «تور- ام يک» گفته بود: « سيستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ قادر است هدف را در ارتفاعی بالا تر از سيستم های تور ام يک هدف قرار دهد.»


XS
SM
MD
LG