لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

تاکيد آمريکا بر سپر ضد موشکی برای مقابله با تهديد ايران


جان روود، قايم مقام معاون وزير امورخارجه آمريکا، روز پنجشنبه در بوداپست در کنفرانس خبری شرکت کرد.
جان روود، قايم مقام معاون وزير امورخارجه آمريکا، روز پنجشنبه در بوداپست در کنفرانس خبری شرکت کرد.

يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا می گويد: «به رغم گزارش تازه اطلاعاتی درباره برنامه هسته ای تهران، برای مقابله با تهديد موشکی ايران نيازمند ايجاد سپر دفاعی هستيم».


جان روود، قايم مقام معاون وزير امورخارجه آمريکا، روز پنجشنبه در بوداپست با ديپلمات های روسی ديدار و گفت وگو کرد.


اين مذاکرات درچارچوب رفع نگرانی روسيه از استقرار دفاع ضد موشکی آمريکا در جمهوری چک و لهستان صورت می گيرد.


درگزارش تازه سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی که هفته گذشته منتشر شد، تصريح شده بود که ايران برنامه ساخت سلاح اتمی خود را چهار سال پيش متوقف ساخته است. اما آقای روود گفت توانایی موشک های بالیستیک ایران به اندازه کافی ایجاد خطر می کند..


آقای روود در کنفرانس خبری در بوداپست افزود:«ما در مورد گسترش توانايی موشکی، بدون در نظر گرفتن اين که کلاهک اتمی، شيميايی و ميکروبی داشته باشند، نگرانی هايی داريم».


اين مقام وزارت امورخارجه امريکا افزود:«ما همچنان تهديد موشکی را تهديد در حال رشد و حقيقی می بينيم».


اين مقام وزارت امورخارجه تاکيد کرد:«از اينکه می بينيم موشک های بيشتر و پيچيد تر در اختيار کشور هايی چون ايران و کره شمالی باشد، نگرانيم».


استقرار سپر موشکی آمريکا در دو کشور سابق اروپای شرقی با حساسيت روسيه روبه رو شده و تنش هايی را ايجاد کرده است. اين سپر دفاعی شامل سيستم تشخيص حملات موشکی دشمن توسط رادار است که در جمهوری چک نصب می شود و ده موشک بالستيک که در لهستان قرار خواهد گرفت.


در همین حال، آقای روود گفت :«مذاکر با مقام های روسی در مجارستان انجام می شود، برای اين که محل مناسبی است. مجارستان عضو ناتو است و هم با روسيه و هم با ايالات متحده رابطه خوبی دارد».


پيشتر، روسيه اين طرح دفاع موشکی در چک و لهستان را تهديدی برای امنيت خود دانسته و خواهان مقابله با آن شده بود.


در همين زمينه يک مقام نظامی روسيه ، لهستان و جمهوری چک را تهديد کرده بود که در صورت همکاری و استقرار اين سيستم دفاعی در خاک خود، این دو کشور از خطر هدف قرار گرفتن توسط موشک های روسی مصون نخواهند بود..لهستان و چک چنين تهديدهايی را رد کرده اند.


XS
SM
MD
LG