لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

چرا نام مجید زمانی با فشار بر گروه کیان و فردای اقتصاد گره خورده است؟


با ادامه تحت فشار قرار گرفتن خبرنگاران «فردای اقتصاد» و کارکنان گروه مالی کیان، که این سایت خبری زیرمجموعه آن است، سؤالات زیادی درباره دلیل فشار نهادهای امنیتی به این مجموعه به میان آمده است.

هنوز مشخص نیست که آیا همه افرادی که از روز دوشنبه در ساختمان محل کار خود در تهران حبس شده بودند، آزاد شده‌اند یا خیر. با این حال اطلاعاتی که از این ساختمان خارج شده، حاکی است که تمرکز سؤالات و بازجویی‌ها بر روی مجید زمانی مؤسس گروه مالی کیان است.

مجید زمانی در سال ۱۴۰۱ از این گروه استعفا داده و حالا ساکن لندن است. او در اولین واکنش به مطرح شدن نامش در رابطه با این موضوع، به رادیوفردا می‌گوید از تحت فشار بودنِ همکاران ِ سابق خود، در رابطه با فعالیت سیاسی‌اش آگاه است، اما فعالیت او «هیچ ارتباطی» با گروه مالی کیان و کارمندان آن ندارد.

گروه مالی کیان بنا بر اطلاعات منتشر شده بر وب‌سایتش بیش از ۱۰ شرکت زیرمجموعه و چندین صندوق سرمایه‌گذاری دارد. این گروه مالی در بخشی از توضیح فرهنگ عملکرد خود آورده: «معتقدیم هیچ کار ارزشمندی با یک راه‌حل اشتباه به دست نخواهد آمد و معتقدیم که شفافیت ممکن است برای ما پرهزینه باشد ولی هزینه عدم‌شفافیت برای فرزندانمان بسیار بیشتر خواهد بود.»

چنین رویکردی است که مجید زمانی را بر آن داشته تا در واکنش به خبر تحت فشار قرار گرفتن همکاران سابق خود بگوید «در آن کشور -ایران- هیچ احترامی برای هیچ‌کس نیست، نه فعال مدنی، نه ژورنالیست و نه کارآفرین». او در گفت‌وگو با رادیوفردا دست‌بند زدن به دست کارآفرینان و رونق‌دهندگان به بازار سرمایه را «شرم‌آور» توصیف می‌کند.

مجید زمانی به گفته خودش برای تلاش در زمینه «حقوق اساسی مردم ایران»، از کار در داخل کشور دست کشید. او مدیر گروه «دولت برای ایران» است؛ گروهی که می‌گوید «پلتفرمی برای اندیشیدن، پرهیز از خشونت و ایجاد گفتمانی در این زمینه» است.

این کارآفرین که سابقه بازداشت ۱۵۰ روزه در پی انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ را نیز دارد، می‌گوید رخداد‌های سال ۱۴۰۱، و حتی پیش از آن، از جمله سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه‌ پاسداران، موجب شد که امید او در زمینه به نتیجه رسیدنِ «تدریجی و اصلاح» از بین رفت.

مجید زمانی در عین حال به رادیوفردا می‌گوید جامعه مدنی و خصوصاً کسب‌وکارها مسئولیت دارند که در کنار کسانی باشند که همانند کارکنان گروه کیان تحت فشار قرار می‌گیرند.

چرا نام مجید زمانی با فشار بر گروه کیان و فردای اقتصاد گره خورده است؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:54 0:00
لینک مستقیم
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG