لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

مذاکرات برای آتش‌بس در جنگ غزه؛ حماس می‌گوید حاضر به «نرمش بیشتر» نیست


استفاده از بولدوزر برای یافتن اجساد بیشتر در محوطه بیمارستان شفا در غزه
استفاده از بولدوزر برای یافتن اجساد بیشتر در محوطه بیمارستان شفا در غزه

در آستانه بازگشت رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا به قاهره برای ادامه مذاکرات بر سر دستیابی به آتش‌بس در جنگ غزه، گروه افراطی حماس اعلام کرده که حاضر به «نرمش بیشتر» در برابر اسرائیل نیست.

به گزارش رویترز، حماس که در فهرست گروه‌های تروریستی امریکا و اروپا قرار دارد، چهارشنبه شب ۱۹ اردیبهشت در یک بیانیه تأکید کرد هیئت این گروه کماکان در مذاکرات قاهره حضور دارد، اما در توافقی که آن را پذیرفته، «تغییر بیشتری نخواهد داد».

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در قطر، در این باره افزود گروه او از چارچوب تعیین شده «منحرف نخواهد شد» و «هیچ امتیاز دیگری نخواهد داد».

او مدعی شد که «اسرائیل در مورد دستیابی به توافق جدی نیست» و از مذاکرات به عنوان پوششی برای تهاجم به رفح و اشغال گذرگاه استفاده می‌کند».

یک مقام دیگر حماس نیز به روزنامه العربی در قطر گفت خانواده‌های ربوده‌شدگان اسرائیلی باید بدانند که این دور از مذاکرات، «آخرین فرصت» برای بازگرداندن بستگان خود است.

با آنکه گروه افراطی حماس از سوی آمریکا تشکلی با ماهیت تروریستی شناخته شده، اما رئیس سی‌آی‌ای از آغاز هفته همراه با مقامات ارشد امنیتی و سیاسی قطر و مصر در دور تازه‌ای از مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و حماس، برای دستیابی طرفین به توافقی برای آتش‌بس تلاش می‌کند.

جنگ ارتش اسرائیل با حماس که پس از حمله شبه‌نظامیان این گروه به اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال گذشته آغاز شد، اکنون وارد هشتمین ماه خود شده است.

سی‌ان‌ان و رسانه‌های منطقه گزارش داده‌اند ویلیام برنز در پی مذاکراتی که روز چهارشنبه در سفرش به اسرائیل با نخست‎‌وزیر و رئیس موساد داشت، روز پنجشنبه به قاهره بازمی‌گردد.

آقای برنز در چارچوب مأموریت دستیابی به توافق آتش‌بس، در روزهای اخیر به دوحه، پایتخت قطر نیز سفر کرده بود.

کاخ سفید چهارشنبه شب گفت اختلافات موجود در مذاکرات قاهره قابل حل است.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید افزود رئیس‌جمهور بایدن معتقد است که حضور هیئت آمریکایی در قاهره می‌تواند به مذاکرات کمک کند.

یک منبع اسرائیلی در پایان مذاکرات ویلیام برنز با بنیامین نتانیاهو در اورشلیم به خبرگزاری رویترز گفت در خصوص امکان تعلیق عملیات اسرائیل در رفح در ازای دستیابی به توافقی که به آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی منجر شود، گفت‌وگو شد.

ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه این هفته بر اساس تصمیم کابینه جنگ گذرگاه رفح در مرز جنوبی این منطقه در باریکه غزه با خاک مصر را به کنترل خود درآورد اما هنوز اقدامی برای کنترل بخش بیشتری از خط مرزی رفح نکرده و وارد شهر رفح نیز نشده است.

به نوشته هاآرتص، بنیامین نتانیاهو در کابینه جنگ پیشنهاد کرده بود عملیات در رفح هر چه زودتر آغاز شود.

از سوی دیگر، دولت اسرائیل زیر فشار شدید خانواده‌های گروگان‌ها است که در تمامی روزهای اخیر در تل‌آویو و اورشلیم اقدامات اعتراضی کرده و خواهان دستیابی به توافق سریع‌تر با حماس هستند.

گروه حماس هنوز ۱۳۲ شهروند اسرائیلی را در گروگان خود دارد.

اسرائیل چهارشنبه اعلام کرد مدارک متقنی بدست آورده که نشان می‌دهد لی‌اور رودایف، یک گروگان ۶۱ ساله که در حمله حماس به خاک اسرائیل گلوله خورده بود، همان روز کشته و حماس جسد او را به غزه ربوده است.

لی‌اور رودایف، پدر ۶۱ ساله یک خانواده ساکن کیبوتص «نیر ایتسحاک»، سی و هشتمین گروگانی است که ارتش اسرائیل مرگ او را تأیید می‌کند. با این حال، اسرائیل کشته‌های خود را که جسدشان هنوز در دست حماس است، در شمار گروگان‌ها اعلام می‌کند.

موعد بازگرداندن جسد این کشته‌ها یکی از موضوع‌های مورد اختلاف بین اسرائیل و حماس در مذاکرات قاهره است. اسرائیل اصرار دارد ابتدا گروگان‌های زنده خود را تحویل بگیرد اما حماس خواسته که در بخش نخست معامله جدید، ۱۸ گروگان زنده و چند جسد را به اسرائیل تحویل دهد.

«توقف ارسال سلاح دقیق آمریکایی ممکن است به مذاکرات قاهره لطمه بزند»

در این میان، به نوشته سی‌ان‌ان، اسرائیل به آمریکا گفته است که توقف تأمین تسلیحات مورد نیاز ارتش اسرائیل از سوی آمریکا، ممکن است به مذاکرات آتش‎‌بس لطمه بزند.

این گزارش حاکی است مقامات اسرائیلی «ناخشنودی و ناامیدی عمیق» خود را از تصمیم آمریکا در خصوص توقف ارسال تسلیحات و همچنین از اطلاع‌رسانی مقامات آمریکا در این باره به رسانه‌ها، به آگاهی واشینگتن رساندند.

به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات اسرائیل ابراز «نگرانی» کردند که قطع تأمین تسلیحاتی اسرائیل «برای معامله بر سر گروگان‌های اسرائیلی» که به «نقطه‌ حساس» رسیده، خطرناک باشد.

یک مقام اسرائیلی نیز چهارشنبه به ان‌بی‌سی نیوز گفت کشورش با «سرخوردگی عمیق» از تصمیم دولت بایدن به توقف ارسال تسلیحات، ممکن است به سوی انجام عملیات گسترده در رفح پیش برود زیرا این احساس در اسرائیل بوجود آمده که آمریکا به روی طرحی در مذاکرات قاهره کار کرده که مورد پذیرش حماس است.

نگرانی مقامات اسرائیلی پیش از اظهارات جو بایدن در گفت‌وگوی او با سی‌ان‌ان به آگاهی مقامات آمریکا رسیده بود.

آقای بایدن در مصاحبه بامداد پنجشنبه گفت اگر اسرائیل به حمله به رفح ادامه دهد، دولت او ارسال سلاح‌های تهاجمی و دقیق به اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

با استفاده از رویترز، سی‌ان‌ان و هاآرتص؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG