لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

آلمان کاردار روسیه را در پی حمله سایبری به بخش‌های دفاعی و هوافضای خود احضار کرد


گروه «ای‌پی‌تی۲۸» که به نام «فنسی بِرز» نیز شناخته می‌شود، دست‌کم از سال ۲۰۰۴ عمدتاً در زمینه جاسوسی سایبری فعال بوده است
گروه «ای‌پی‌تی۲۸» که به نام «فنسی بِرز» نیز شناخته می‌شود، دست‌کم از سال ۲۰۰۴ عمدتاً در زمینه جاسوسی سایبری فعال بوده است

آلمان می‌گوید بخش‌های دفاعی و هوافضای این کشور هدف حملات سایبری روسیه قرار گرفته است و همزمان از احضار کاردار مسکو در برلین خبر داد.

وزارت کشور آلمان روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در بیانیه‌ای گفت حملات سایبری منتسب به سرویس اطلاعات نظامی روسیه (جی‌آریو)، حزب حاکم سوسیال دموکرات و بخش‌های تدارکاتی، دفاعی، هوافضا و فناوری اطلاعات آلمان را هدف گرفته است.

وزارت کشور آلمان انگشت اتهام در این زمینه را متوجه گروه «ای‌پی‌تی۲۸» کرده که وابسته به سرویس اطلاعات نظامی روسیه بوده و برای مدتی طولانی از یک نقص امنیتی ناشناخته در ای‌میل آوت‌لوک مایکروسافت سوء استفاده کرده است.

در همین حال، وزیر خارجه آلمان روز جمعه به روسیه هشدار داد که با پیامدهای این حملات مواجه خواهد شد.

آنالنا بائربوک گفت: تحقیقات دولت فدرال آلمان در مورد این‌که چه کسی پشت حمله سایبری سال ۲۰۲۳ به حزب سوسیال دموکرات بوده، به تازگی به پایان رسیده است.

او که به استرالیا سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز بدون تردید می‌توانیم این حمله سایبری را به گروه ای‌پ‌تی۲۸ منتسب کنیم که هدایت آن در دست سرویس اطلاعات نظامی روسیه است».

او تصریح کرد: «این یک حمله سایبری روسیه به آلمان بود و این کاملا غیرقابل تحمل و غیرقابل قبول است و عواقبی در پی خواهد داشت.»

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، نیز در بیانیه‌ای گفت: «حملات سایبری روسیه تهدیدی برای دموکراسی ما به شمار می‌رود و قاطعانه با آن مقابله می‌کنیم. ما تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم که رژیم روسیه ما را مرعوب کند».

او افزود: مقابله با چنین حملاتی از سوی روسیه در آستانه انتخابات اروپا و سایر انتخابات امسال بسیار حیاتی است.

گروه «ای‌پی‌تی۲۸» که به نام «فَنسی بِرز» نیز شناخته می‌شود، دست‌کم از سال ۲۰۰۴ در سراسر جهان، عمدتاً در زمینه جاسوسی سایبری، فعال بوده است.

به گفته سرویس اطلاعات داخلی آلمان، هکرهای این گروه یکی از فعال‌ترین و خطرناک‌ترین بازیگران سایبری در جهان به شمار می‌روند.

در همین حال، خبرگزاری آلمان گزارش داد که وزارت خارجه این کشور کاردار موقت سفارت روسیه در برلین را در واکنش به این حمله سایبری احضار کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان به خبرنگاران در برلین گفت: «این حمله سایبری بار دیگر نشان داد که تهدید روسیه برای امنیت و صلح در اروپا واقعی و عظیم است».

اتحادیه اروپا هم روز جمعه «کارزار سایبری مخرب» علیه آلمان و جمهوری چک را محکوم کرد و به روسیه هشدار داد که از «طیف کامل» ابزارها در واکنش به آن استفاده خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفته که گروه «ای‌پی‌تی۲۸» پیشتر نیز به سایر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله لهستان، لیتوانی، اسلواکی و سوئد حمله سایبری کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و آلمان/ک.ر/ف.دو
XS
SM
MD
LG