لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

خروج روسيه از «پيمان نيروهای متعارف در اروپا»


ولادیمیر پوتین با امضا فرمانی به همکاری روسیه در یک پیمان نظامی مهم با روسیه پایان داد
ولادیمیر پوتین با امضا فرمانی به همکاری روسیه در یک پیمان نظامی مهم با روسیه پایان داد

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه روز شنبه چهاردهم ژوئيه، حکمی صادر کرد که براساس آن ادامه همکاری و مشارکت مسکو در «پيمان نيروهای متعارف در اروپا» را به حالت تعليق در می آورد.


کاخ کرملين در بيانيه ای اعلام کرد ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، طی حکمی با خروج روسيه از «پيمان نيروهای متعارف در اروپا» به دليل «شرايط فوق العاده ای که بر امنيت روسيه اثر می گذارد» موافقت کرده است.


پيمان نيروهای متعارف در اروپا که در سال ۱۹۹۰ امضا شد، برای تعداد هواپيماهای نظامی، تانک و ديگر تسليحات سنگين غير اتمی مستقر در حد فاصل اقيانوس اطلس و رشته کوه های «اورال» محدوديت هايی تعيين کرده است.


ايالات متحده آمريکا و ديگر کشورهای عضو پيمان نظامی ناتو - مهمترين پيمان نظامی جهان غرب - از امضای نسخه تجديد نظر شده اين پيمان در سال ۱۹۹۹ سر باز زدند و اعلام کردند، پيش از هر چيز، روسيه بايد سربازانش را از جمهوری های مولداوی و گرجستان خارج کند.


از سوی ديگر جيمز آپتوری، سخنگوی ناتو در واکنش به اقدام روسيه و با اظهار تاسف از آن، گفت: «اين اقدام یک گامی به عقب است.»


پيمان نيروهای متعارف در اروپا؛ که در سال ۱۹۹۰ امضا شد، برای تعداد هواپيماهای نظامی، تانک و ديگر تسليحات سنگين غير اتمی مستقر در حد فاصل اقيانوس اطلس و رشته کوه های «اورال» محدوديت هايی تعيين کرده است

سخنگوی ناتو «پيمان نيروهای متعارف» را شالوده اصلی تامين امنيت و ثبات در اروپا خواند.


«در های مذاکره همچنان باز است»


وزارت امور خارجه روسيه نيز در بيانيه اعلام کرد اين تصميم دشوار در پی «دريافت نکردن پاسخی سازنده به در خواست های مشروع» اتخاذ می شود.


وزارت امور خارجه روسيه دراين بيانيه تصريح کرده است: «اين تصميم به معنی بستن در های گفت وگو و مذاکره نيست.»


در همين حال به عقيده کارشناسان مسائل سياسی در روسيه، يکی از منابع اصلی تنش آفرين ماه های اخير، طرح واشنگتن برای استقرار سيستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک است.


واشينگتن در ماه ژانويه اعلام کرد قصد دارد سپر دفاع موشکی خود را به اروپا نيز گسترش دهد تا حمله موشکی احتمالی را از سوی آنچه آنها را دولت های سرکش مانند ايران و احتمالا کره شمالی می خواند، کاهش دهد.


بر اساس اين طرح، پايگاهی با ۱۰ موشک بازدارنده در لهستان و يک سيستم راداری برای دنبال کردن هر حمله احتمالی در جمهوری چک مستقر خواهد شد و هر دو پايگاه به يک سيستم هشدار دهنده پيشرفته در ايستگاهی ديگر متصل خواهند شد.


روسيه به شدت نگران است که رقيب سابقش در جنگ سرد، قصد ايجاد پايگاه های نظامی در کنار مسکو را داشته باشد و در پی آن است که از عملی شدن اين طرح جلوگيری کند.


XS
SM
MD
LG