لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

بوش: اقدام ایران تحریک آمیز بود


جرج بوش روز سه شنبه گفتاقدام قایق های ایرانی در دهانه تنگه هرمز تحریک آمیز بوده است
جرج بوش روز سه شنبه گفتاقدام قایق های ایرانی در دهانه تنگه هرمز تحریک آمیز بوده است

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، نزديک شدن قايق های سپاه پاسداران ايران به کشتی های نيروی دريايی ارتش آمريکا در نزديکی تنگه هرمز را «اقدامی تحريک آميز» خوانده است.


آقای بوش که در يک کنفرانس خبری در کاخ سفيد صحبت می کرد، افزود:«اين يک شرايط خطرناک است. خيلی ساده و روشن، آنها (ايرانی ها) نبايد اين کار را می کردند. من نمی دانم آنها به چه فکر می کرده اند، اما من به شما می گويم که من به چه چيزی فکر می کردم. من فکر می کنم اين حرکت، اقدامی تحريک آميز بود».


آقای بوش تصریح کرد:«پيام امروز من به ايرانی ها اين است که نبايد اين کار را می کردند».


فرماندهان نيروی دريايی آمريکا روز دوشنبه اعلام کردند که پنج قايق متعلق به سپاه پاسداران با نزديک شدن به سه ناو آمريکايی در دهانه تنگه هرمز تا آستانه درگيری پيش رفتند. این در حالی است که مقام های ایران «تهدید» ناو های آمریکایی را رد می کنند.


وزارت دفاع آمريکا می گويد که قايق های متعلق به سپاه پاسداران روز يکشنبه تا ۲۰۰ متری کشتی های آمريکايی پيش رفته اند.


اين حادثه در ساعت پنج به وقت محلی و در زمانی رخ داد که يک رزمناو، يک ناوشکن و يک کشتی آمريکايی در حال گذر از تنگه هرمز برای ورود به خليج فارس بودند.


آقای بوش در آستانه سفر خاورمیانه ای خود، که در بخشی از گفت وگوهایش با رهبران کشورهای عرب و اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره خواهد کرد، بار دیگر تاکید کرد: ایران« تهدیدی» برای منطقه است.


جرج بوش با اشاره به گزارش برآورد اطلاعاتی امریکا درباره «توقف برنامه تسلیحات هسته ای ایران در چهار سال پیش»، گفت:«یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه ایم این است که گزارش اطلاعاتی باعث ارسال پیام های منتاقضی شده است».


رییس جمهوری آمریکا گفت:«ایران یک تهدید بوده، یک تهدید استو یک تهدید باقی خواهد ماند اگر انها به دانش غنی سازی اورانیوم دست یابند».


«تهدید نه، امری عادی»


اين در حالی است که محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، روز یکشنبه با رد اظهارت آمريکايی ها درباره آنچه اقدام « تهديد آميز» قايق های سپاه خوانده شده، گفته بود:«این يک مساله عادی است که هر از گاهی برای طرفين اتفاق می ‌افتد و بعد از شناسايی دو طرف قضيه حل و فصل می ‌شود».


در همين حال، دنا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، روز سه شنبه، با تاکيد براين که اين اقدام قايق های ايرانی، اقدامی «بدون ملاحظه» بوده، گفت:«اين (اقدام) رفتاری عادی نبود».


وی افزود:«اين اقدام نشانه ديگری است برای کسانی که در منطقه نگران رفتارهای ايران هستند».


همچنین وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه تصاویر ویدئویی مربوط به رویارویی ناوهای جنگی این کشور با قایق های سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز را منتشر کرد.


مقام های وزارت دفاع آمریکا تصریح می کنند قایق های ایرانی زمانی که دریافتند نیروهای آمریکایی در آستانه شلیک هستند، از منطقه دور شدند.


هشدار مقام های آمريکا


مقامات وزارت امور خارجه و دفاع ايالات متحده آمريکا روز دوشنبه در باره آنچه آن را اقدامات تحريک آميز ايران در خليج فارس و تهديد ناوهای آمريکايی در تنگه هرمز خواندند، هشدار داده بودند.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا گفته بود:«حا دثه پيش آمده ميان قايق های تندرو ايرانی و ناوهای آمريکايی در خليج فارس نگران کننده است و بايد جدی گرفته شود».


آقای گيتس به خبرنگاران گفته بود: که بهتر است مقامات ايرانی، با قبول مسئوليت، بگويند اين حادثه ديگر تکرار نخواهد شد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا نيز در مصاحبه ای که روز سه شنبه منتشر شد، به ايران هشدار داد که دست از «تحريکات» خود بردارد.


خانم رايس در باره تهديد ناوهای آمريکايی در خليج فارس توسط ايران به روزنامه های اسراييلی جروزالم پست و يديعوت آخرونوت گفت: ايران نبايد دست به چنين اقداماتی بزند.


آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که پنج قايق متعلق به سپاه پاسداران با نزديک شدن به سه ناو آمريکايی در دهانه تنگه هرمز تا آستانه درگيری پيش رفتند.


وزير امور خارجه آمريکا اظهار داشت: «اتفاقی که رخ داده است بايد متوقف شود. ايالات متحده آمريکا از منافع خود و متحدانش دفاع خواهد کرد.»


کاندوليزا رايس همچنين به شبکه بی بی سی عربی گفته است که اقدام ايران، «تحريک آميز بود و اين نوع تحريکات خطرناک است و من اميدوارم که ايرانيان از چنين اقداماتی دست بردارند.»


XS
SM
MD
LG