لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

حمله تظاهرکنندگان صرب به سفارت آمريکا در بلگراد


تظاهرکنندگان صرب به سفارت آمریکا در بلگراد حمله کردند.
عکس از BETA NEWS
تظاهرکنندگان صرب به سفارت آمریکا در بلگراد حمله کردند. عکس از BETA NEWS

صدها نظاهر کننده صرب معترض به استقلال کوسوو روز پنجشنبه به سفارت آمريکا در بلگراد حمله کرده و بخش هايی از این سفارت را به آتش کشيدند.


به گزارش خبرگزاری ها، در جريان اين تظاهرات اعتراضی به چند ساختمان ديگر، از جمله سفارت کرواسی، ترکیه و يک رستوران مک دونالد نيزآسيب رسيد.دست کم ۳۰ نفر، از جمله چند پليس در جريان زدوخورد با معترضين زخمی شدند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، برخی از تظاهرات کنندگان خود را به بالکن سفارت آمريکا رساند و پرچم صربستان را تکان می دادند.


دست کم ۲۰۰ پليس پس از نيم ساعت به محل رسيده و توانستند تظاهر کنندگان را از مقابل سفارت آمريکا متفرق کنند. طبق اين گزارش آتش سوزی سفارت آمريکا مهار شده است.


در جريان تظاهرات آرام بيش از ۲۰۰ هزار نفر در بلگراد در اعتراض به استقلال کوسوو برخی از معترضان به سمت سفارت آمريکا حرکت کرده و به اين سفارت حمله کردند.


در همين حال، آمريکا از صربستان خواست تا اقدامات لازم را برای حفاظت از سفارت اين کشور انجام دهد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز پنجشنبه گفت:«ما با مقام های صربستان در تماس هستيم تا مطمئن شويم که آنها تعهدات بين المللی خود را در قبال حفاظت از ساختمان های ديپلماتيک، دراينجا سفارتخانه، انجام خواهند داد.»


آقای مک کورمک در پاسخ به اين پرسش که به نظر می رسد نيروهای امنيتی صرب برای حفاظت از سفارت کمی دير اقدام کرده اند، گفت:«شواهدی برای تاييد چنين نظری در دست نيست»


تظاهرات روز پنجشنبه که «راه پيمايی مردمی» خوانده شده، از سوی دولت صربستان پشتيبانی می شد.


به مناسبت اين راه پيمايی، روز پنجشنبه مدارس ابتدايی در بلگراد تعطيل اعلام شده اند و قطارها و اتوبوس ها شهروندان صرب را از سرتاسر صربستان رايگان به پايتخت می آوردند.


به رسمیت شناختن کوسوو


اعلام استقلال کوسوو که از سوی صربستان «غير قانونی» اعلام شده اين نگرانی را برای اتحاديه اروپا به وجود آورده که خشونت دوباره به اين منطقه بازگردد. حدود يک دهه پيش، فروپاشی يوگسلاوی موجب شد تا جنگ و خونريزی گسترده ای در مناطق بوسنی و هرزه گوين و کرواسی بوقوع بپيوندد.


آمريکا، بريتانيا، استراليا، ترکيه، اعضای سازمان کنفرانس اسلامی، و اکثر اعضای اتحاديه اروپا نيز طی روز های گذشته، حمايت خود را از استقلال کوسوو اعلام کردند.


اما در مقابل، اسپانيا، قبرس، روسيه، و چين، که با جدايی طلبان مناطق خود دست به گريبانند، مخالفتشان را با استقلال اين کشور ابراز داشته اند.


ويتالی چورکين، نماينده روسيه در سازمان ملل متحد از دبير کل اين سازمان خواسته بود، استقلال کوسوو را «غير قانونی» اعلام کند.


دولت صربستان سفرای خود را از کشورهايی که استقلال کوسوو را به رسميت شناخته اند فراخوانده است.


وزارت خارجه صربستان می گويد سفرای اين کشور در واشينگتن، لندن، پاريس و آنکارا به بلگراد فراخوانده شده اند.


اين اقدام پس از اين صورت گرفت که بريتانيا، فرانسه، ترکيه و آمريکا رسما استقلال کوسوو را به رسميت شناخته و سفرای خود را روانه پريشتينا، پايتخت کوزوو، کردند.


بوريس تاديچ، رييس جمهوری صربستان در سخنانی در جلسه شورای امنيت سازمان ملل، استقلال کوسوو را رد کرده و آن را «نقض قوانين بين المللی» خوانده است.


XS
SM
MD
LG