لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

آلمان در دادگاه جهانی اتهام کمک به «نسل‌کشی» در غزه را رد کرد


نمایی از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه
نمایی از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه

آلمان روز سه‌شنبه در دادگاه عالی سازمان ملل متحد اتهامات خود مبنی بر تسهیل «نسل‌کشی» در غزه به واسطه فروش تسلیحات به اسرائیل را رد کرد، پرونده‌ای که در پی شکایت نیکاراگوئه در دیوان بین‌المللی دادگستری گشوده شده است و نشان از تشدید اقدامات قانونی در حمایت از فلسطینیان دارد.

آلمان از زمان حملات روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به شدت از اسرائیل حمایت کرده است. آمارهای وزارت اقتصاد این کشور نشان می‌دهد که برلین یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان تسلیحات نظامی اسرائیل است به طوری که تنها در سال گذشته میلادی ۳۲۶.۵ میلیون یورو تجهیزات نظامی و اسلحه برای این کشور فرستاده است.

از آغاز جنگ غزه تاکنون، آلمان و دیگر کشورهای غربی با چالش تظاهرات خیابانی متعدد، پرونده‌های حقوقی مختلف و اتهام ریاکاری از سوی گروه‌ها و اقشار مختلفی مواجه شده‌اند که به شمار بالای تلفات غیرنظامیان فلسطینی در جنگ غزه اعتراض دارند.

تانیا فون اوسلار - گلیچن، مشاور حقوقی وزارت خارجه آلمان، به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که پرونده شکایت نیکاراگوئه مستند به شواهد ضعیف است و دادگاه جهانی باید از خود در این رابطه سلب صلاحیت کند.

وی تاکید کرد که آلمان در همه موارد صادرات اسلحه به دقت تمام جوانب آن را می‌سنجد تا منطبق بر قوانین بین‌المللی باشد.

این حقوق‌دان افزود، آلمان تمام تلاش خود را می‌کند تا به مسئولیت خود در قبال اسرائیل و مردم فلسطین عمل کند به طوری که برلین هم‌اکنون بیشترین سهم را در کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان دارد.

وی همچنین با اشاره به سابقه نسل‌کشی یهودیان توسط نازی‌ها تاکید کرد که امنیت اسرائیل برای آلمان اولویت دارد و اضافه کرد: «آلمان از گذشته خود درس گرفته است، گذشته‌ای که در آن مسئول یکی از وحشتناک‌ترین جنایات تاریخ بشر بوده است.»

کریستین تامس، دیگر وکیل آلمان، نیز به دادگاه عالی سازمان ملل گفت که از زمان حملات هفتم اکتبر تاکنون، ۹۸ درصد صادرات اسلحه آلمان به اسرائیل شامل تجهیزات معمولی مانند جلیقه ضدگلوله، کلاه خود و دوربین بوده است.

او افزود که در چهار موردی نیز که برلین صادرات تسلیحات جنگی به اسرائیل را تصویب کرد، سه مورد آن مربوط به سلاح‌هایی بود که مناسب جنگ نیستند بلکه صرفا کاربرد آموزشی دارند.

وکلای نیکاراگوئه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته‌اند که به آلمان دستور دهد فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند و کمک مالی به آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد، اونروا، را از سر بگیرد.

آنها استدلال کرده‌اند که برلین کنوانسیون نسل‌کشی سال ۱۹۴۸ و قوانین بین‌المللی را با تأمین تسلیحات جنگی اسرائیل نقض کرده، در حالی که از خطر نسل‌کشی در لین جنگ آگاه بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG