لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

آربور: در مبارزه با تروریسم، نباید حقوق بشر پایمال شود


لوئیس آربور، مامور عالی رتبه حقوق بشر سازمان ملل، از ماه ژوئن به کار خود ادامه نمی دهد.
لوئیس آربور، مامور عالی رتبه حقوق بشر سازمان ملل، از ماه ژوئن به کار خود ادامه نمی دهد.

لوئيز آربور، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر که اعلام کرده از سمت خود کناره گیری خواهد کرد، گفت که کشورها حين مبارزه با تروريسم حق ندارند «آزادی های بنيادین بشر» را پایمال کنند.


خانم آربور که اعلام کرده که در پایان ماه ژوئن از سمت خود استعفا خواهد کرد، با اشاره هايی که آمريکا و متحدانش را خطاب قرار می داد، گفت که استفاده از شکنجه و بازداشتگاه های مخفی بايد به طور کامل خاتمه يابد.


اين مامور عالی رتبه سازمان ملل که به خاطر انتقادات بی پرده اش از روش های مبارزه با تروريسم آمريکا پس از يازده سپتامبر، مورد غضب واشينگتن قرار گرفت، گفت که اين قبيل مظنونان بايد چون دیگران محاکمه شوند.


وی که در شورای حقوق بشر در ژنو، آخرين گزارش دوره چهار ساله اش را ارائه می کرد، گفت: «اجازه دهيد يک بار ديگر تاکيد کنم که زمان مبارزه با تروريسم هم نياز به احترام به حقوق بشر وجود دارد، حتی بيشتر.»


يک بازرس اروپايی سال گذشته اعلام کرده بود مدارکی در دست دارد که بر اساس آن، سی آی ای، زندان های مخفی در رومانی و لهستان دارد. این موضوع از سوی سی آی ای تکذیب شد.


از سوی ديگر آمريکا بارها به خاطر شرايط موجود در زندان گوانتانامو که به مظنونان تروريستی اختصاص دارد، مورد انتقاد قرار گرفته است.


مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر گفت که خانم آربور از سوی کشورهای اسلامی نظير الجزاير، ايران و سودان برای آنچه که بايد بگويد يا انجام دهد، دائم تحت فشار بوده و کشورهای چون چين و کوبا در خدشه دار کردن تحقيقات مستقل وی بسيار کوشيده اند.

هنوز ۲۷۵ نفر در خليج گوانتانامو در کوبا که توسط آمريکا اداره می شود، نگهداری می شوند و برخی از آنها بدون محاکمه، بيش از چندين سال است که در آنجا به سر می برند، ضمن آنکه برخی گفته اند مورد شکنجه قرار گرفته اند.


خانم آربور که پيشتر قاضی دادگاه عالی کانادا بوده است، گفت که بزرگ ترين کوشش وی در سازمان ملل اين بوده که دولت ها را راضی کند تا ناقضان حقوق بشر را به دادگاه بياورند.


وی گفت: «معافيت ناقضان حقوق بشر از مجازات هنوز در تمام نقاط جهان وجود دارد و تعقيب قضايی آنها يک مبارزه جدی است.»


خانم آربور طی دوره چهار ساله کاری اش با مخالفت هايی از سوی چند کشور رو به رو بود.


وی طی سال گذشته میلادی به بيست کشور از جمله ايران سفر کرد تا از نزديک شاهد وضعيت حقوق بشر در آنها باشد. وی گفت که تاکيد وی در اين سفرها، مساله استقلال دستگاه قضايی و فعاليت مدافعان حقوق بشر بوده است.


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل، روز جمعه از فعاليت های خانم آربور به رغم مخالفت های کشورها و گروه های منتقد وی، قدردانی کرد.


آقای گی مون گفت: «از طرف سازمان ملل و از طرف خودم، شخصا، از خدمات ارزنده او تشکر می کنم و آرزوی موفقيت در فعاليت های آينده اش را دارم.»


هيلل نوئر، مدير اجرايی ديده بان حقوق بشر، روز رفتن خانم آربور را «روز سياه» خواند و گفت کشورهای غير دموکراتيک آرزوی رفتن او را داشتند.


وی گفت که خانم آربور از سوی کشورهای اسلامی نظير الجزاير، ايران و سودان برای آنچه که بايد بگويد يا انجام دهد، دائم تحت فشار بوده و کشورهای چون چين و کوبا در خدشه دار کردن تحقيقات مستقل وی بسيار کوشيده اند.


به گفته کارشناسان، رفتن خانم آربور برای سازمان ملل که در آستانه جشن گرفتن شصتمين سال اعلاميه حقوق بشر است، می تواند يک «ضايعه» باشد.


XS
SM
MD
LG