لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

بازداشت سه زندانی آزاد شده از گوانتانامو در بریتانیا


در زندان گوانتانامو افراد مظنون به اقدامات تروریستی نگهداری می شوند.
در زندان گوانتانامو افراد مظنون به اقدامات تروریستی نگهداری می شوند.

سه مهاجر عرب مظنون به تروريست که پس از سال ها از زندان گوانتانامو آزاد شده بودند، به محض ورود به بريتانيا بازداشت شده و قرار است محاکمه شوند.


زندان گوانتانامو که در کوبا قرار دارد متعلق به آمریکاست و در آن افراد مظنون به اقدامات تروریستی نگهداری می شوند.


اين سه مهاجر عرب که ساکن بريتانيا هستند، در فرودگاه لوتون در شمال لندن، به جرم «تحريک برای انجام فعاليت های تروريستی» از سوی پلیس بازداشت شدند.


يکی از اين افراد با نام «جميل البناء»، ۴۵ ساله اهل اردن و ساکن بريتانيا است که در نوامبر سال ۲۰۰۲ در فرودگاه گامبیا دستگیر و به زندان گوانتانامو منتقل شده بود.


وی به درخواست اسپانيا و به اتهام دست داشتن در فعاليت های تروريستی در این کشور توسط پلیس بریتانیا دستگیر و روز پنج شنبه محاکمه خواهد شد.


وزارت کشور بريتانيا اعلام کرد که اجازه اقامت اين افراد دوباره بررسی خواهد شد و بازگشت آنها به معنی ماندن شان در بریتانيا نخواهد بود.

«زاخاری کاتزنلسون»، وکيل این متهم گفته است: آقای البناء مظنون به فعاليت های تروريستی است اما اين قضيه ربطی به انفجارهای سال ۲۰۰۴ در مادريد ندارد.


به گفته پليس متروپوليتن لندن، عمر دقايس، ۳۸ ساله متولد ليبی و عبدالنور سمیر، ۳۴ ساله اهل الجزاير هم که همراه البناء از گوانتانامو وارد فرودگاه لوتون در شمال لندن شدند، به ظن دست داشتن در فعاليت تروريستی دستگير بازداشت شدند.


دقايس همچنين در فهرست درخواست دولت اسپانيا برای استرداد قرار دارد ولی پليس لندن گفت که هيچ حکم استردادی برای این متهم صادر نشده است.


يک قاضی اسپانيايی در سپتامبر سال ۲۰۰۳ با اعلام جرم عليه اين دو نفر آنها را متهم به همکاری با رهبر گروه القاعده در این کشور کرده بود.


رهبر گروه القاعده اسپانیا در سال ۲۰۰۵ به اتهام دست داشتن در حمله تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ محاکمه شد، اما به دلیل جرم های کوچکتر به ۱۲ سال زندان در اسپانيا محکوم شد.


وکيل آقای البناء می گوید: وی هنوز موفق به ديدار همسر و پنج فرزندش که يکی از آنها پس از دستگيری اش در سال ۲۰۰۲ به دنيا آمده، نشده است.


وزارت کشور بريتانيا اعلام کرد که اجازه اقامت اين افراد در بريتانيا دوباره بررسی خواهد شد و بازگشت آنها به معنی ادامه اقامتشان در بریتانيا نخواهد بود.


اين افراد به مدت بيش از چهار سال در زندان گوانتامانو بدون محاکمه يا جرم اثبات شده زندانی بودند و به تازگی پس از درخواست گوردون براون، نخست وزير بريتانيا از سوی دولت آمريکا آزاد شده بودند.


ديويد ميليبند، وزير امورخارجه بريتانيا هفته پيش گفت که آمريکا با آزادی دو فرد دیگر ساکن بريتانيا به نام های «شاکر عمر»، متولد عربستان و «بينيام محمد»، اهل اتيوپی که در گوانتانامو به سر می برند، مخالفت کرده است.


پنج شهروند بریتانيا در مارس سال ۲۰۰۴ و چهار نفر در ژانويه ۲۰۰۵ از گوانتانامو آزاد شده بودند.


آوريل امسال هم يک عراقی ساکن بریتانيا از اين زندان آمريکا آزاد شد و پرونده او به دلیل همکاری اش با سازمان اطلاعات داخلی بریتانيا بسته شد.


XS
SM
MD
LG