لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

بوش: ایران و القاعده بزرگ ترین تهدید علیه آمریکا هستند


جرج بوش در سخنرانی روز پنج شنبه(عکس:epa)
جرج بوش در سخنرانی روز پنج شنبه(عکس:epa)

جرج بوش رئيس جمهوری آمريکا، روز پنج شنبه، ايران را در کنار سازمان تروریستی القاعده «بزرگ ترين تهديدها عليه آمريکا در قرن حاضر» خواند و گفت که هر دو آرزوی شکست آمريکا را در عراق دارند.


رئيس جمهوری آمريکا که پيشتر اعلام کرده بود برای دفاع از جنگ عراق سخنرانی خواهد کرد، به طور واضح هشدار داد، در صورتی که جمهوری اسلامی اهداف آمريکا در کشورهای همسايه را هدف قرار دهد، به زور متوسل خواهد شد.


آقای بوش که ايران را به پشتيبانی از شبه نظامیان شورشی در عراق و تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی متهم می کند، گفت: «عراق نقطه همگرايی دو تهديد بزرگ عليه آمريکا در قرن جديد است: القاعده و ایران.»


رئيس جمهوری آمريکا اضافه کرد: «اگر به رغم کارهای القاعده و ايران در عراق، ما در آنجا پيروز شويم، اين پيروزی تاريخی بزرگی عليه تروريسم جهانی و عقب نشينی سختی برای ايران خواهد بود.»


  • «اگر به رغم کارهای القاعده و ايران در عراق، ما در آنجا پيروز شويم، اين پيروزی تاريخی بزرگی عليه تروريسم جهانی و عقب نشينی سختی برای ايران خواهد بود.»
جرج بوش

اين اولين بار نيست که رئيس جمهوری آمريکا عراق را به عنوان خط مقدم عليه القاعده و ايران معرفی می کند تا حمايت از جنگ عراق را قوت بخشد.


جمهوری اسلامی ايران همواره ادعای کمک مالی و تجهيزاتی به شورشيان عراق را رد می کند و برنامه هسته ای اش را برنامه ای صلح آميز معرفی می کند که برای توليد برق می خواهد از آن استفاده کند.


آقای بوش در ماه اوت سال ۲۰۰۷، اخطار کرد که برنامه اتمی ايران، خاورميانه را در «زير سايه ای از هولوکاست اتمی» تهديد می کند.


در اکتبر ۲۰۰۷ هم نيز رئيس جمهوری آمريکا از رهبران جهانی خواست که «اگر نمی خواهند جنگ جهانی سوم» رخ دهد، جلوی برنامه اتمی ايران را بگيرند.


آقای بوش همچنين دو بار، در اوت ۲۰۰۷ و مارس ۲۰۰۸، گفت که جمهوری اسلامی ايران آشکارا اعلام کرده که در پی سلاح اتمی است، اما کاخ سفيد بعدا اعلام کرد که اين موضوع صحت ندارد و منظور آقای بوش به اشتباه تفسیر شده است.


آقای بوش که تنها ده ماه تا پايان دوره رياست جمهوری اش مانده، گفت تلاش برای متوقف کردن برنامه اتمی ايران و دخالت ايران در عراق را ادامه خواهد داد.


رئيس جمهوری آمريکا اضافه کرد که در صورت شکست آمريکا، «ايران تلاش خواهد کرد که خلاء پیش آمده در عراق را پر کند و شکست ما، رهبران تندروی آنها را جسور می کند و خواسته آنها برای تسلط بر منطقه را تقويت می کند.»


آقای بوش گفت: «ايران دو انتخاب دارد: می تواند در صلح با همسايگانش زندگی کند و از اقتصاد قوی و از روابط فرهنگی و مذهبی قدرتمند با آنها لذت ببرد، يا می تواند به مسلح کردن و آموزش گروه های نظامی غير قانونی که برای مردم عراق تهديد و ارعاب می آورند و مردم را عليه ايران می شورانند، ادامه دهد.»


وی ادامه داد: «اگر ايران انتخاب درست را داشته باشد، آمريکا روابط صلح آميز بين ايران و عراق را تقويت می کند و اگر ايران انتخاب غلط را داشته باشد، آمريکا برای دفاع از منافع و نيروهايش و شرکای عراقی اش وارد عمل می شود.»


آقای بوش در ماه ژانويه نيز پس از آن که تنشی بين ناو آمريکايی و گشتی های ايرانی در تنگه هرمز رخ داد، هشدارهای مشابهی را بیان کرده بود و گفته بود: « مهم تر از همه ، اين را بدانيد: آمريکا با آنهايی که نيروهای ما را تهديد می کنند مقابله خواهد کرد و ما در کنار متحدانمان از منافع حياتی مان در خليج فارس دفاع می کنيم.»


XS
SM
MD
LG