لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

روزی برای اسانلو در پنج قاره جهان ...


سنديکاها و اتحاديه های کارگری در سراسر جهان در روز اقدام بين المللی برای آزادی منصور اسانلو و محمد صالحی، همبستگی خود را با فعالان کارگر درايران ابراز داشتند.
سنديکاها و اتحاديه های کارگری در سراسر جهان در روز اقدام بين المللی برای آزادی منصور اسانلو و محمد صالحی، همبستگی خود را با فعالان کارگر درايران ابراز داشتند.

«داشتن سندیکا حق شما است، کارگران ایران متحد شوید!»


جمله بالا یکی از دهها شعاری بود که در دست کارگرانی دیده می شود که در نزدیک به سی کشور جهان، همراه با عکس های بزرگی از منصور اسانلو و محمود صالحی، در برابر سفارتخانه های ایران صف کشیدند و اعتراض خود را به تداوم بازداشت این دو فعال کارگری به نمایش گذاشتند.


به گزارش وب سايت فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، اين سازمان بزرگ کارگری به همراه کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری خواستار برگزاری اين روز و آزادی رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و همچنين بنيانگذار انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز شده بودند.


لندن، يکی از شهرهايی بود که اعضای اتحاديه های کارگری بريتانيا در آن در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران در بريتانيا تجمع اعتراض آميزی را برگزار کردند.


ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، در اين مراسم گفت: «ما مصصم هستيم تا اطمينان يابيم آنهايی که از حقوق ابتدايی سنديکايی خود دفاع می کنند، در اين کار آزادی عمل دارند. آزادی ایجاد تشکل و آزادی بيان از جمله اصولی هستند که دولت ايران آنها را به عنوان عضوی از سازمان بين المللی کار، آی ال او، به رسميت شناخته است.»


رفتاری که با آقايان اسانلو و صالحی انجام می گيرد، برخلاف تمام اصول بين المللی است.
ديويد کاکرافت

آقای کاکرافت سپس تاکيد کرد رفتاری که با آقايان اسانلو و صالحی انجام می گيرد، به عقیده او «برخلاف تمام اصول بين المللی» است.


وی همچنين نامه ای با مضمون درخواست برای آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی به سفارت جمهوری اسلامی ايران در لندن تسليم کرد.


بر اساس اين گزارش، تظاهراتی در الجزيره، استراليا، اتريش، بلاروس، بلژيک، کانادا، مصر، فرانسه، آلمان، هندوستان، اندونزی، ايران، فنلاند، ژاپن، اردن، مالزی، مراکش، نپال، هلند، نروژ، پاکستان، فلسطين، پاناما، رومانی، روسيه، اسپانيا، سوئد، سوييس، تايلند، تونس، ترينيداد و توباگو، ايالات متحده آمريکا، بريتانيا و يمن برگزار شد.


نامه های اعتراضی به نمايندگی های ايران در چهار گوشه جهان


دراين کشورها، نامه هايی به هيات های نمايندگی جمهوری اسلامی ايران تسليم شد.


از جمله، در بلژيک، کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، کنفدراسيون کارگری اتحاديه اروپا و سه کنفدراسيون کارگری بلژيک در نامه مشترکی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، خواستار آزادی منصور اسانلو و محمود صالحی شدند.


در اين نامه با اشاره به اين موضوع که رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و همچنين بنيانگذار انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز به دليل فعاليت های سنديکايی شان بازداشت شده اند، از وضعيت سلامتی آنان ابراز نگرانی شد.


اتحاديه کارگری هلندی اف ان وی در نامه خود عميقا از وضعيت آقای اسانلو، با توجه به سابقه بدرفتاری نيروهای امنيتی با وی در زندان در سال گذشته ابراز نگرانی کرد.

اين سازمان های کارگری درنامه مشترک خود در عين حال، از امکان وارد آوردن فشارهای جسمی و روحی به آقايان اسانلو و صالحی ابراز نگرانی کردند.


اتحاديه کارگری هلندی «اف ان وی» نيز که ۴۶۵ هزار عضو دارد، در نامه ای به سفير جمهوری اسلامی ايران در اين کشور، شديدا به بازداشت منصور اسانلو اعتراض کرد.


اين سازمان کارگری از جمهوری اسلامی ايران، به عنوان عضو سازمان بين المللی کار، آی ال او، خواست تا به اصول بنيادين آزادی بيان احترام بگذارد.


اتحاديه کارگری هلندی اف ان وی در نامه خود عميقا از وضعيت آقای اسانلو، با توجه به سابقه بدرفتاری نيروهای امنيتی با وی در زندان در سال گذشته ابراز نگرانی کرد.


دراين نامه همچنين خواسته شد تا امنيت جانی رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه تامين و اين فعال کارگری فورا آزاد شود.


شورای کارگران حمل و نقل در مالزی هم با ارسال نامه ای برای محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، از وضعيت آقای اسانلو شديدا ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری اين فعال کارگری شد.


اين سازمان کارگری مالزی با اشاره به عضويت ايران در سازمان بين المللی کار، آی ال او، خواستار احترام گذاشتن تهران به اصول بنيادين آزادی بيان برای فعالان کارگری درايران شد.


همچنين فدراسيون کارگری ترانس لوک از رومانی در نامه ای به سفير جمهوری اسلامی ايران در بخارست به دفاع از سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه پرداخت.


اين سازمان کارگری رومانيايی، بازداشت آقای اسانلو توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران را غيرقابل دفاع دانست و خواستار آزادی فوری او و ديگر فعالان کارگر زندانی، از جمله محمود صالحی شد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG