لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

ترکیه ازایران خواست عقلانی عمل کند


وزیر خارجه ترکیه گفته تلاش های زیادی برای حل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران کرده اما هنوز جواب مثبتی نگرفته است.
وزیر خارجه ترکیه گفته تلاش های زیادی برای حل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران کرده اما هنوز جواب مثبتی نگرفته است.

ترکيه از ايران خواست قطعنامه اخیر شورای امنيت سازمان ملل متحد را جدی گرفته و برای حل ديپلماتيک مسئله اتمی از راه حل های عقلانی استفاده کند و اینکه اميدوار است ايران به خواست های جامعه جهانی پاسخ گويد .


در جلسه کابينه دولت ترکيه که روز دوشنبه برگزار شد، قطعنامه تحريم ايران از سوی شورای امنيت سازمان ملل متحد بررسی شد .


عبدلله گل، وزير خارجه ترکيه، در پايان جلسه کابينه دولت به خبرنگاران گفت: ترکيه به تلاش های خود برای حل ديپلماتيک فعاليت های اتمی ايران ادامه می دهد و اميد است ايران نيزبه قطعنامه شورای امنيت اهميت داده و راه حل عقلانی را در دستور کار خود قرار دهد .


وزير خارجه ترکيه خاطر نشان کرد: «در شرايطی که منطقه با معضلات زيادی روبرو است، بايد از بروز بحران جديد خودداری کرد».


ترکيه اميدوار است ايران به قطعنامه شورای امنيت اهميت داده و راه حل عقلانی را در دستور کار خود قرار دهد.

عبدلله گل اشاره کرد ترکيه برای حل ديپلماتيک بحران اتمی ايران تلاش های قابل توجهی داشته و در آخرين سفر مقامات عالی ترکيه به تهران، حساسيت و اهميت پرونده هسته ای ايران با مقامات جمهوری اسلامی مطرح شده، اما به رغم انتظارهای ترکيه، نتيجه مثبتی در پی نداشته است .


مواضع ترکیه


موضع ترکيه که بار ديگر از سوی وزير خارجه اين کشور مورد تاييد قرار گرفته اين است که ترکيه خواهان توليد سلاح اتمی در هيچ يک از کشورهای منطقه نيست و هر چه فعاليت های اتمی ايران شفاف باشد، به همان اندازه به صلح در جهان کمک می کند .


اشارات عبدلله گل، وزير خارجه و معاون نخست وزيرترکيه می تواند اين معنی را در خود داشته باشد که آنکارا به رغم ناخرسندی از تحريم ايران از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد حمايت می کند .


ايران پس از روسيه دومين تامين کننده انرژی ترکيه محسوب می شود و دو کشور در زمينه های امنيتی و اقتصادی دارای مناسبات خوبی هستند.


ايران پس از روسيه دومين تامين کننده انرژی ترکيه محسوب می شود و دو کشور در زمينه های امنيتی و اقتصادی دارای مناسبات خوبی هستند

روزنامه های زمان و اکشام در شماره های روز سه شنبه خود موضوع بررسی تحريم ايران از سوی دولت ترکيه را منتشر کرده و نوشته اند تحريم ايران برای ترکيه خوشايند نيست .


روزنامه اکشام در مطلبی با عنوان«ترکيه در مقابل تصميمی سخت»نوشته که دولت ترکيه هنوز موضع رسمی خود را در رابطه با تحريم ايران و واکنش جمهوری اسلامی اعلام نکرده و در حال بررسی قطعنامه۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد است .


XS
SM
MD
LG