لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

«دوستی با مردم اسرائيل»، مشايی را به مجلس کشاند


اسفندیار رحیم مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و معاون رییس جمهوری. (عکس از ایسنا)
اسفندیار رحیم مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و معاون رییس جمهوری. (عکس از ایسنا)

اسفنديار رحيم مشايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی ايران، برای توضيح اظهارات خود درباره «دوستی با مردم اسرائيل» به مجلس فراخوانده شد.


به گزارش خبرگزاری های فارس و ايرنا، به نقل از دو تن از نمايندگان مجلس ايران، قرار است اسفنديار رحيم مشايی صبح روز چهارشنبه ۲۳ مرداد ماه برای ادای توضيحات در باره اظهارات اخير خود به مجلس شورای اسلامی ايران برود.


اسفنديار رحيم مشايی که علاوه بر رياست سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، معاون رييس جمهوری ايران هم هست، در تاريخ های ۲۹ تير ماه و ۲۰ مرداد ماه در اظهارات بی سابقه ای ايران را «دوست مردم آمريکا و اسرائيل» خواند.


  • به نظر من، مردم ايران با مردم آمريکا و اسرائيل فرقی ندارند. من از هيچکس نميترسم، چون اگر مي ترسيدم، از اين حرف ها نمي زدم.
اسفندیار رحیم مشایی

پيش از اين مقامات ايران از دوستی مردم ايران و آمريکا سخن گفته بودند اما سخن از دوستی با «مردم اسرائيل» بی سابقه بوده است، چرا که ايران کشور اسرائيل را به رسميت نمی شناسد و از اين کشور با عنوان «رژيم اشغالگر قدس» نام می برد.


این اظهارات با انتقاد تند علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، برخی نمایندگان مجلس، چهره های اصولگرا و روزنامه کیهان، وابسته به نهاد رهبری ایران مواجه شد.


مخالفان این اظهارات، اعلام کرده اند که ابراز چنین سخنانی «مشروعیت بخشیدن» به اسرائیل است.


به گزارش خبرگزاری فارس، جواد آرين منش، نماينده مشهد و نايب رييس اول کميسيون فرهنگی مجلس، گفته است که اسفنديار رحيم مشايی پذيرفته است برای توضيح درباره اظهاراتش در مورد به گفته او « مشروعيت بخشيدن به موجوديت رژيم اشغالگر قدس [اسرائيل]» صبح چهارشنبه به مجلس شورای اسلامی بيايد.


اين خبر را خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، هم به نقل از ستار هدايت خواه، مخبر کميسيون فرهنگی مجلس اما بدون ذکر علت حضور اسفنديار رحيم مشايی منتشر کرده است.


بر اساس قوانين ايران، نمايندگان مجلس تنها می توانند وزيران کابينه را به مجلس فرا بخوانند و اسفنديار رحيم مشايی در صورت درخواست نمايندگان، موظف به حضور در مجلس نيست.


در همین رابطه فاطمه، رهبر عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هم به خبر گزاری فارس گفته است که پنج تن از نمايندگان مجلس قرار است برای مذاکره درباره اظهارات اخير اسفنديار رحيم مشايی به ديدار محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران بروند.


اظهارات معاون رييس جمهوری ايران در باره مردم اسرائيل با واکنش تند علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، مواجه شده است.


اسفنديار رحيم مشايی، طی يک ماه گذشته، دو بار درباره دوستی با مردم اسرائيل و آمريکا سخن گفته است. او بار اول، در تاريخ ۲۰ تير ماه در همايشی درباره گردشگری که در محل همايش های صدا و سيما، تلويزيون دولتی ايران، برگزار شد، گفت: «ايران امروزبا مردم آمريکا و اسرائيل دوست است و هيج ملتی در دنيا دشمن ما نيست.»


او در ادامه سخنان خود گفته بود:«هيچ ملتی در دنيا دشمن ما نيست، ايران امروز با مردم آمريکا و اسرائيل دوست است و اين افتخار است. ما مردم آمريکا را از برترين ملت های دنيا می دانيم.»


علی لاریجانی رییس مجلس از اظهارت رحیم مشایی انتقاد کرده است.

او يک روز پس از اين اظهارات، در گفت وگو با خبرگزاری ايسنا، گفت که سخنانش به اشتباه نقل شده است و افزود که منظورش اين بوده است که «ايران با هيچ ملتی در دنيا دشمنی ندارد، حتی اسرائيل»


روز ۳۱ تير ماه، سخنان او مورد انتقاد تند روزنامه کيهان، که زيرمجموعه نهاد رهبری ايران است قرار گرفت و پس از آن در تاريخ ششم مرداد ماه، علی لاريجانی، به سخنان او واکنش نشان داد و گفت: «اظهارات يکی از مديران کشور در باره مردم اسرائيل و آمريکا با توجه به شرايط کشور نسنجيده بود.»


اما روز يکشنبه ۲۰ مرداد ماه، رييس سازمان ميراث فرهنگی، بار دیگر بر «دوستی با مردم اسرائيل» تاکيد کرد.


او در جريان يک نشست خبری در پاسخ به خبرنگاران که از صحت نقل قول منتشر شده از او مبنی بر « دوستی با مردم اسرائيل و برتر دانستن ملت آمريکا» پرسيده بودند گفت: «اين جمله را به افتخار اعلام مي کنم که مردم ايران به هيچ وجه دشمن پذير نيستند و در ميان مردم دنيا، دشمنی ندارند. مردم ما با همه مردم دنيا دوست هستند، حتی با مردم اسراييل.»


او افزود: «به نظر من، مردم ايران با مردم آمريکا و اسرائيل فرقی ندارند. من از هيچکس نمي ترسم، چون اگر مي ترسيدم، از اين حرف ها نمي زدم.»


معاون رييس جمهوری ایران همچنين درباره «برتر دانستن مردم آمريکا» نيز گفت: «من در آن جلسه گفتم، مردم آمريکا از نظر ارتباطات از برترين ملت های دنيا هستند و حيف است که اينها با اين ويژگی از عمق انديشه های فرهنگی مردم ايران بي اطلاع باشند. متأسفانه مشکل اصلی ما اين است که برخی کسانی که مدعی ما هستند، بسيار ظاهربينند و يک ذره هم انصاف را رعايت نمي کنند.»


علی لاريجانی: «ما با آنها دوست نيستيم»


روز دوشنبه ۲۱ مرداد ماه و يک روز پس از سخنان اسفنديار رحيم مشايی، علی لاريجانی بار ديگر به سخنان او واکنش نشان داد.


او با اشاره به سخنان رييس سازمان ميراث فرهنگی ايران گفت: «اين سخنان ، سخن جمهوری اسلامی ايران نيست. اينکه ما با مردم اسرائيل دوست هستيم نادرست است. مردم اسرائيل يا فلسطينی هستند که بايد بگوييد فلسطينی، يا آنها که منطقه ای را غصب کرده اند که ما با آنها دوست نيستيم.»


  • مردم اسرائيل يا فلسطينی هستند که بايد بگوييد فلسطينی، يا آنها که منطقه ای را غصب کرده اند که ما با آنها دوست نيستيم.
علی لاریجانی

روز سه شنبه، ۲۲ مرداد ماه، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ايران هم به سخنان اسفندیار رحیم مشایی واکنش نشان داد.


او گفت: «مواضع جمهوری اسلامی ايران در خصوص عدم مشروعيت رژيم صهيونيستی امری اجماعی است و تمام مسئولان کشور در خصوص آن به صورت منسجم و يکپارچه هم نظر هستند.»


واکنش اسرائيل

به گزارش ميترا فرهمند، خبرنگار راديو فردا در اسرائيل، اظهارات اسفنديار رحيم مشايی با بازتاب چندانی در رسانه های اسرائيل نداشته است.


دولت اسرائيل و وزارت خارجه اين کشور نيز به اين اظهارات واکنش رسمی نشان نداده اند و هيچ مقام رسمی اسرائيل دراين باره مورد پرسش قرارنگرفته است.


اما وب سايت فارسی وزارت امور خارجه اسرائيل که «همدمی» نام دارد، در اين باره نوشت است: «احمدی نژاد نيز دوشنبه به طور شگفت انگيزی به ياری معاون خود شتافت و نسبت به سرنوشت مردم اسرائيل ابراز دلسوزی کرد و گفت، دلسوز آن بدبخت هايی نيزهستيم که با سراب واهی به سرزمين های اشغالی روانه شده اند».


پايگاه خبری «مرکزاموراجتماعی و سياسی اورشليم» که زيرنظر دوری گولد، سفيرپيشين اسرائيل درسازمان ملل اداره می شود، اظهارات علی لاريجانی را برجسته کرده است که دوشنبه درواکنش به سخنان رحيم مشائی گفت، «جمهوری اسلامی ايران با اسرائيلي ها هيچ دوستی ندارد».


اين پايگاه نوشت، «علی لاريجانی تاکيد کرده که سخنان او موردحمايت رهبری نظام ايران قراردارد وآيت الله خامنه ای نيزديدگاههای آيت الله خمينی بنيانگذارنظام را دنبال می کند و درآن تغييری نداده است».


دومين جنجال معاون رييس جمهوری


اسفنديار رحيم مشايی معاون رييس جمهوری ايران، در سال ۱۳۸۶ هم با شرکت در يک مراسم فرهنگی در ترکيه جنجال آفريد.


رقص يکی از بخش های این مراسم فرهنگی بود و حضور اسفنديار رحيم مشايی و انتشار فيلمی از حضور او در جريان برگزاری برنامه رقص در ايران جنجال آفريد تا آنجا که گروهی از نمايندگان خواستار عزل او شدند. اما چنين نشد و اين اتفاق فراموش شد.


رييس سازمان ميراث فرهنگی ايران همچنين بارها به دليل انتقادهايی که از عملکرد او مطرح بود، توسط نمايندگان مجلس هفتم شورای اسلامی فراخوانده شد و حتی سعيد ابوطالب، نماينده اصولگرای مجلس هفتم، در سال گذشته، خبر برکناری او از سازمان ميراث فرهنگی و منصوب شدن او به عنوان سفير ايران در عربستان سعودی را مطرح کرد.


رييس سازمان ميراث فرهنگی، اکنون از سوی برخی نمايندگان مجلس، متهم به عدم شفافيت در سازمان زير نظر خود شده است.


او روز ۲۰ مرداد ماه، در جريان يک نشست مطبوعاتی و در پاسخ به اين اتهام ها گفت: «ما از نمايندگان مجلس تقاضای انجام تحقيق و تفحص از اين سازمان را داريم.»


XS
SM
MD
LG