لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

انتشار اخبار اعتراضات کارگری محدود می شود؟


چندی پیش برخی از وب سایت های خبری احتمال فیلترشدن سایت ایلنا را به دلیل پوشش خبرهای مربوط به اعتصابات کارگری و ناآرامی های دانشجویی مطرح کردند.
چندی پیش برخی از وب سایت های خبری احتمال فیلترشدن سایت ایلنا را به دلیل پوشش خبرهای مربوط به اعتصابات کارگری و ناآرامی های دانشجویی مطرح کردند.

همزمان با فشارهایی که گفته می شود خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با آن روبرو است، روز سه شنبه مدیر این خبرگزاری با انتشار نامه ای از سمت خود استعفا کرد.


خبرگزاری ایلنا اگرچه توقیف نشده است اما به گفته مطبوعات ایران، از مسوولان آن خواسته شده است که« تا اطلاع ثانوی از فرستادن اخبار برروی تلکس خودداری کنند.»


مسعود حیدری، در نامه استعفای خود آرزو کرده است که خبرگزاری ایلنا «از هر گزندی مصون بماند.»


چندی پیش برخی از وب سایت های خبری احتمال فیلترشدن سایت ایلنا را به دلیل پوشش خبرهای مربوط به اعتصابات کارگری و ناآرامی های دانشجویی مطرح کردند و از همان زمان احتمال تغییر مدیریت این رسانه به عنوان اقدامی پیشگیرانه بیشتر قوت گرفت.


حسین باستانی، روزنامه نگار در گفت و گو با رادیو فردا احتمال می دهد که با تغییر مدیریت خبرگزاری ایلنا، پوشش خبری این رسانه در حوزه های کارگری محدودتر شود.


آقای باستانی می گوید:« به عقیده برخی مقامات، پوشش خبرهای کارگری و بیکاری این قشر در شهرستان ها در یک سال گذشته، زمینه ساز آشوب و ناآرامی است.»



خبرگزاری کار ایران اولین خبرگزاری غیر دولتی و وابسته به تشکیلات خانه کارگر است که به گفته یک روزنامه نگار، تشکلی همسو با اکبر هاشمی رفسنجانی است و سال هاست که بر دیوارهای ساختمان خبرگزاری وابسته به آن، تصاویر آقای رفسنجانی نقش بسته است.

به گفته حسین باستانی، سال گذشته یکی از مقامات جمهوری اسلامی، خبرگزاری ایلنا را «خبرگزاری دشمن» نامید و توجیه او این بود که بیش از ۶۰درصد منابع اخبار سازمان های حقوق بشری از موارد نقض حقوق بشر در ایران، خبرگزاری ایلنا است.


وی محدودیت سایت خبرگزاری ایلنا را به فشارهایی تشبیه کرد که یکسال پیش بر خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وارد شد و گفت که «مبنای دولت نهم کنترل فضای اطلاع رسانی در کشور است.»


با این حال آقای باستانی بر این باور است که با وجود محدودیت های ایجاد شده برای سایت های خبری، همچنان نقش اطلاع رسانی در حوزه حقوق بشردر ایران برعهده رسانه های اینترنتی خواهد بود.


این روزنامه نگار می گوید:«دولت ثابت کرده است که با خبرگزاری ها و نشریاتی که امکان کنترل آنها در داخل ایران وجود دارد، شوخی ندارد.»


خبرگزاری کار ایران اولین خبرگزاری غیر دولتی و وابسته به تشکیلات خانه کارگر است که به گفته آقای باستانی، تشکلی همسو با اکبرهاشمی رفسنجانی است و سال هاست که بر دیوارهای ساختمان خبرگزاری وابسته به آن، تصاویر هاشمی رفسنجانی نقش بسته است.


با این حال خبرگزاری کار ایران از معدود منابع خبری داخل ایران است که نظرات اصلاح طلبان خارج از حکومت و گاهی اصلاح طلبان موسوم به دوم خردادی را منعکس می کند.


به گفته این روزنامه نگار، گرایش های مختلف فکری و سیاسی در تحریریه خبرگزاری ایلنا وجود دارد که ارزش های خبری را درک می کنند و کنترل آنها در جهت سانسور خبر برای مدیران این خبرگزاری کار ساده ای نیست.


خبرگزاری کار ایران، ایلنا در پنجم اسفند ماه سال ۱۳۸۱ راه اندازی شد و در دوره های مختلف با تغییرات کادر تحریریه روبرو بوده است.


در آخرین تغییر گسترده در این خبرگزاری که طی فروردین سال ۱۳۸۵ رخ داد، حدود ۱۰۰ نفر از کارمندان تحریریه ایلنا به دلیل آنچه که مشکلات مالی عنوان شد، از کار بیکار شدند.


براساس گزارش هایی که آن زمان منتشر شد، اکثر این خبرنگاران بیمه تامین اجتماعی نبودند.


این خبرگزاری در ماه گذشته از سوی برخی روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در ایران، برای انعکاس « اخبارحقوق بشر» مورد تقدیر قرار گرفته بود.


XS
SM
MD
LG