لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

مبارزه با «بدحجابی»؛ برخوردی که «حادثه» آفرید


برخورد نیروی انتظامی با دختری که متهم به «بدحجابی» شده بود در روزهای اخیر بازتاب زیادی در سایت های ایرانی داشته است.
برخورد نیروی انتظامی با دختری که متهم به «بدحجابی» شده بود در روزهای اخیر بازتاب زیادی در سایت های ایرانی داشته است.


با گذشت يک ماه از آغاز طرح تازه نيروی انتظامی جمهوری اسلامی با عنوان طرح امنيت اجتماعی با رويکرد اخلاقی و مبارزه با آنچه که بد حجابی خوانده می شود، مسئولان انتظامی دامنه اجرايی اين طرح را از محدوده زنان به مردان و همچنين افرادی که از آن ها به عنوان اراذل و اوباش نام برده شده است، گسترش داده اند.


در روزهای آغازين اجرای طرح امنيت اجتماعی،محمد تقی عصار، معاون آموزش نيروی انتظامی از تعيين استانداردهای دقيقی برای چگونگی برخورد خبر داده بود. در روزهای بعد، تلويزيون دولتی ايران نمونه ای از برخوردهای پرسنل نيروی انتظامی را با گروهی از زنان به تصوير کشيد.


با اين حال پس از موضع گيری تند اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی در برابر انتقادکنندگان از طرح ارتقای امنيت اجتماعی، بر شدت عمل مجريان اين طرح افزوده شد.


تا آن جا که سه شنبه گذشته ۲۶ خرداد ماه، احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در يادداشت کوتاهی که خبرگزاری فارس آن را تحت عنوان «طرح امنيت اجتماعی، موافقان و مخالفان» منتشر کرد، نوشت: «نيروی انتظامی بارها با واژگان سليس و با صراحت و شفافيت کامل اذعان داشته است که در مقابله با افراد بد پوشش هرگز متوسل به خشونت وتندی نخواهد شد و از رنجاندن شهروندان محترم نيز به شدت اجتناب خواهد ورزيد، تجربه يک ماه اخير نيز به درستی چنين ادعايی را نمايان کرده است.»


اين يادداشت کوتاه در حالی منتشر شده است که شامگاه يکشنبه سی ام ارديبهشت، وب سايت کانون زنان ايرانی از برخورد خونين نيروی انتظامی با چند دختر جوان در ميدان هفت تير خبر داد.



در هفته های گذشته نيز تصاويری از برخوردهای تند ماموران نيروی انتظامی با افراد به گفته آن ها «بدحجاب» در سطحی گسترده منتشر شده بود.

يک دختر جوان در گفت وگو با راديو فردا به نقل از شاهدان عينی می گويد که «گروهان مبارزه با بد حجابی نيروی انتظامی به دو خانمی که ظاهرا مانتوی کوتاه به تن داشتند تذکری برای درست کردن حجابشان می دهند ولی آنها امتناع می کنند. به همين دليل ماموران از آن ها می خواهند که سوار ماشين نيروی انتظامی شوند.»


وی می افزايد: «در ابتدا اين دو دختر با ماموران نيروی انتظامی برخورد لفظی پيدا می کنند، پس از آن ماموران زن وارد عمل می شوند تا آن ها را سوار ماشين کنند. يکی از خانم هايی که اين صحنه را به چشم ديده بود می گفت يکی از اين دخترها روی زمين افتاده بود. اين دختر را از مقنعه گرفته بودند و چون جيغ و داد می کرد روی زمين می کشيدند و به طرف ماشين می بردند. اين خانم که از ديدن اين صحنه متاثر شده بود می گفت که لباس های اين دختر تقريبا پاره شده بود.»


در هفته های گذشته نيز تصاويری از برخوردهای تند ماموران نيروی انتظامی با افراد به گفته آن ها «بدحجاب» در سطحی گسترده منتشر شده بود.


در تصويری هم که وب سايت کانون زنان ايرانی منتشر کرده است، چهره خون آلود دختری جوان بدون روسری به نمايش درآمده است.


مرد جوانی که از نزديک اين صحنه را ديده است در اين باره به راديو فردا می گويد: «ضربه ای که با باتوم به سر يکی از آن سه خانم زدند من نديدم ولی چهره آغشته به خون خانمی که روسری اش افتاده بود و در واقع داشت مقاومت می کرد را ديدم. دو سه نفر از خانم های چادری پليس زن هم با باتوم آن جا حضور داشتند و فکر می کنم يکی از پليس های زن آن دختر را مضروب کرده بود.»


اين شاهد عينی همچنين در باره واکنش مردم نسبت به برخورد تند نيروی انتظامی گفت: «افرادی که آنجا حضور داشتند بيشتر سعی می کردند ماموران را متوجه اين قضيه کنند که آن ها با اين عمل خود در واقع رو در روی جامعه خودشان می ايستند.»


وی افزود: «مردم به رغم حرکتی که ديده بودند به شکل منطقی با افسران پليس صحبت می کردند، البته حرکت های نامناسبی هم در آن ميان اتفاق افتاد و برخی به ماشين پليس صدمه زدند و وقتی پليس می خواست دور شود هو می کشيدند.»


به گفته اين شاهد عينی، «پليس هم از ازدحام بيش از اندازه مردم خيلی ترسيده بود.و وقتی خانمی داشت نسبت به اين برخورد اعتراض می کرد و می گفت اين کار حرکت درستی نيست، مامور پليس دست اين خانم را گرفت و می خواست او را به سمت ماشين ببرد، اين خانم مقاومت کرد و مردم هم از او حمايت کردند.»


بنا به گفته اين مرد جوان، «در جريان اين برخورد، نيروی انتظامی جمهوری اسلامی تعدادی از گوشی های موبايل افرادی که مبادرت به تصوير برداری کرده بودند را توقيف کرد اما چون جمعيت زياد بود قابل پيش بينی بود که نمی توانند همه را کنترل کنند.»


واکنش نیروی انتظامی


با گذشت دو روز از ماجرای یاد شده، مهدی احمدی، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران از برسی دقیق و همه جانبه این موضوع خبر داده است.


آقای احمدی همچنین درباره چگونگی وقوع این حادثه به خبرگزاری فارس گفته است: «ماموران گشت ارشاد در میدان هفت تیر در حال تذکر به تعدادی از افراد بد حجاب بودند که یکی از ماموران متوجه فیلمبرداری دختر جوانی از طریق تلفن همراه از این صحنه شد و از وی درخواست کرد تا برای ارایی توضیحات به همراه عوامل گشت به مقر پلیس بیاید.»


او در ادامه افزود: «مقاومت فرد مورد نظر برای اعزام به پایگاه پلیس باعث بروز درگیری فیزیکی بین ماموران زن ودختر مورد نظر شد که این امر تجمع مردم را در پی داشت.»


بنا به گفته رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران، این زن هیچ ارتباطی با افراد به گفته او «مورد ارشاد» نداشته است.


XS
SM
MD
LG