لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

بوش: ايران ديگر نيازی به غنی سازی اورانيوم ندارد


آقای بوش می گوید که «ايران تهديدی برای صلح بوده، هست و خواهد بود.»
آقای بوش می گوید که «ايران تهديدی برای صلح بوده، هست و خواهد بود.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز دوشنبه با حمايت از ارسال سوخت اتمی توسط روسيه به ايران، گفت: «ايران ديگر نيازی به غنی سازی اورانيوم ندارد.»


رييس جمهوری آمريکا افزود: «اگر روس ها خواهان انجام چنين کاری هستند و من نيز از آن حمايت می کنم، به اين ترتيب ايرانی ها نيازی ندارند که غنی سازی را دنبال کنند. اگر آنها سوخت را برای مصارف صلح آميز می خواهند به اين ترتيب ديگر ضرورتی به فرا گرفتن چگونگی غنی سازی ندارند.»


شرکت روسی سازنده نخستين نيروگاه اتمی ايران روز دوشنبه اعلام کرد که محموله سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را به ايران ارسال کرده است و اين سوخت مصارف نظامی ندارد.



  • «ايران تهديدی برای صلح بوده، هست و خواهد بود اگر ما برنامه غنی سازی توسط اين کشور را متوقف نکنيم.»
جرج بوش

شرکت اتم استروی اکسپورت در بيانيه ای گفت: «مرحله اول ( انتقال سوخت نيروگاه) روز ۱۶ دسامبر ۲۰۰۷ کامل شد و محموله های سوخت که قبلا توسط بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی مهر و موم شده بود به محل نيروگاه انتقال يافت و در جايگاهی مخصوص انبار شد.»


«ايران، تهديدی برای صلح»


جرج بوش در سخنان خود ايران را همچنان «تهديد» دانست و گفت: « ايران تهديدی برای صلح بوده، هست و خواهد بود اگر ما برنامه غنی سازی توسط اين کشور را متوقف نکنيم.»


رييس جمهوری آمريکا که در ايالت ويرجينيا سخن می گفت، افزود: «آنها ( ايرانی ها) در حال حاضر در انزوا و تحريم اقتصادی به سر می برند. ما دو قطعنامه را در سازمان ملل متحد به تصويب رسانده ايم و کندی رايس ( وزير امور خارجه آمريکا) در حال کار بر روی قطعنامه سوم است.»


ايالات متحده و ساير کشورهای غربی ابراز نگرانی می کنند که جمهوری اسلامی ايران به بهانه غنی سازی اورانيوم درصدد دستيابی به توانايی ساخت بمب هسته ای است. اما تهران اين ادعاها را رد می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد از تهران خواسته است تا برای اعتماد سازی جهانی برنامه غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد.


اين در حالی است که مقامات ايرانی معتقدند بر اساس معاهده «منع گسترش سلاح های های هسته ای - ان پی تی» ايران حق دارد تا به غنی سازی اورانيوم بپردازد.


مقامات آمريکايی روز دوشنبه اعلام کردند که قرار است نمايندگان کشورهای گروه ۵ +۱ روز سه شنبه، ۱۸ دسامبر، به صورت تلفنی برای بحث درباره پيش نويس قطعنامه سوم تحريمی عليه ايران به گفت وگو بپردازند.


گروه پنج به علاوه يک شامل کشورهای روسيه، آمريکا، چين، فرانسه، بريتانيا، اعضای دائم شورای امنيت همراه با آلمان است.


رد تعليق غنی سازی اورانيوم


اولين محموله سوخت ارسالی به ايران ۸۰ تن اعلام شده است و قرار است که بقيه سوخت ظرف دو ماه به محل نيروگاه اتمی بوشهر ارسال شود.



  • «ما يک نيروگاه بومی با ظرفيت ۳۶۰ مگاوات در حال احداث داريم که اين نيروگاه به سوخت نياز دارد.»
غلامرضا آقازاده

به رغم «ارسال سوخت نيروگاه بوشهر و تضمين برای تامين سوخت» از سوی روسيه، غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی هرگونه برنامه ای برای تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد.


ایران بارها برای موجه شمردن برنامه غنی سازی اورانيوم که مورد انتقاد غرب است گفته بود که اطمينان ندارد که بتواند سوخت مورد نياز نيروگاه بوشهر را از خارج دريافت کند و از اين رو خود تهيه سوخت را در نطنز دنبال می کند.


آقای آقازاده گفت: «ما يک نيروگاه بومی با ظرفيت ۳۶۰ مگاوات در حال احداث داريم که اين نيروگاه به سوخت نياز دارد.»


وی افزود: «بر اساس برنامه ريزی انجام شده، سوخت نيروگاه ۳۶۰ مگاواتی از طريق نطنز تامين خواهد شد.»


اين مقام ارشد اتمی ايران جزئياتی درباره اين نيروگاه که می گويد به دست متخصصان ايرانی قرار است ساخته شود، ارائه نکرد.


XS
SM
MD
LG