لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

اعتراض دانشجويان به سیاست های دولت احمدی نژاد


تجمع و تريبون آزاد دانشجويان مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.
تجمع و تريبون آزاد دانشجويان مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

تجمع و تريبون آزاد روز یکشنبه دانشجويان با عنوان «دانشگاه، آخرين سنگر آزادی» در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران به صحنه اعتراض علیه سياست های دولت محمود احمدی نژاد تبديل شد.


محورهای پنج گانه اين تجمع که به مناسبت ۱۶ آذر و به مناسبت «روز دانشجو» برگزار شد، به گفته دفتر حکيم وحدت، سازمان دهنده آن، «تلاش برای صلح و مخالفت با جنگ افروزان داخلی و خارجی»، «دفاع از آزادی های آکادميک و اعتراض به گسترش فضای سرکوب و اختناق و حمايت از دانشجويان دربند و درخواست آزادی زندانيان سياسی در ايران» است.


«اعتراض به سياست های نا کارآمد دولت نهم، گسترش فقر و فساد و تبعيض، اعلام همبستگی جنبش دانشجويی با ساير جنبش های اجتماعی»، از ديگر محورهای اين تجمع دانشجويی اعلام شده است.


بهاره هدايت، عضو کمیسیون زنان دفتر تحکيم وحدت در گفت وگو با راديو فردا تعداد دانشجويان حاضر در اين تجمع را « ۸۰۰ نفر» اعلام کرد و گفت « به خاطر ازدحام جمعيت، درب غربی دانشگاه تهران در خيابان ۱۶ آذر شکسته شد.»


بهاره هدايت، عضو فراکسيون زنان دفتر تحکيم وحدت در گفت وگو با راديو فردا تعداد دانشجويان حاضر در اين تجمع را « ۸۰۰ نفر» اعلام کرد و گفت « به خاطر ازدحام جمعيت، درب غربی دانشگاه تهران در خيابان ۱۶ آذر شکسته شد.»

تحکيم وحدت که از بزرگترين تشکل های دانشجويی اصلاح طلب محسوب می شود اعلام کرده بود که تجمع خود را برای بزرگداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو، دو روز ديرتر برگزار می کند. تعدادی از دانشجويان نيز که خود را « چپ » معرفی می کنند مراسمی به همين مناسبت در روز ۱۳ آذرماه برگزار کردند.


تجمع دفتر تحکيم وحدت در مقابل دانشکده فنی و در همان محلی صورت گرفت که روز شنبه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران با حمله به دانشجويان چپگرا تعدادی از آنها را بازداشت کرده بود.



انتقاد از عملکرد دولت


مهدی عربشاهی، عضو دفتر تحکيم وحدت از سخنرانان تجمع اين تشکل دانشجويی در روز يکشنبه بود که از بازداشت دانشجويان چپگرا انتقاد کرده و خواستار آزادی کليه دانشجويان شد.


وی تحقق « آزادی های آکادميک» را مهمترين مطالبه کنونی دانشجويان بر شمرد و از فضای به گفته وی، « سرکوب و خفقان» در ايران انتقاد کرد.


بهاره هدايت، عضو کمیسیون زنان تحکيم وحدت درباره فضای تجمع به راديو فردا می گويد: «نيروهای لباس شخصی در محل حاضر هستند و صرفا به تهيه گزارش مشغول هستند. نيروهای انتظامی نيز در مقابل در دانشگاه تهران در خيابان ۱۶ آذر مستقرند و ممانعت چندانی از حضور دانشجويان به عمل نمی آورند.»


وی افزود: «حراست دانشگاه حداقل دو نفر از دانشجويان را دستگير کرده است که ما پيگير وضعيت آنها هستيم.»


سايت خبرنامه امير کبير در گزارشی از اين تجمع آورده است که « دانشجويان در حالی که شعار می دادند «دانشجو دانشجو، اتحاد اتحاد» به راهپيمايی در صحن دانشگاه تهران پرداختند و به سمت درب ۱۶ آذر حرکت کردند. جمع کثيری از دانشجويان که قصد داشتند در اين تجمع شرکت کنند پشت درب ۱۶ آذر مانده بودند.»


اين گزارش می افزايد: « دانشجويان با سر دادن شعارهای مرگ بر ديکتاتور و دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد، اقدام به شکستن درب ۱۶ آذر کردند و دانشجويانی که پشت در بودند توانستند وارد دانشگاه تهران شوند.»



به گفته فعالان جنبش دانشجويی ايران، برخورد با دانشجويان از يکسال پيش که سخنرانی محمود احمدی نژاد، در دانشگاه پلی تکنيک امير کبير برهم زده شد شدت بيشتری گرفته است.

بر اساس اين گزارش، « دانشجويان پلاکاردهايی با مضمون «تا که زندان هست، ما همه در بنديم»، «خواهان آزادی فعالان دانشجويی چپ هستيم»، «سلام بر سه آذر اهورايی، قصابان، توکلی، منصوری»، «می شنويد؟! اين صدای آزادی است»، «حقوق زن= حقوق بشر»، «دانشگاه زير چکمه بنيادگرايان»، «سهم ما از مهر ورزی، زندان، شکنجه و محروميت از تحصيل»، «بشيريه را باز گردانيد»، «تحصيل سهم من نيست، حق من است» و «حق تعيين سرنوشت اساس کرامت ملت ها» در دست داشتند.»


دانشجويان در دوره های مختلف نسبت به عملکرد دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی انتقاد کرده و برنامه اين دولت را «سرکوب فعاليت های آزاديخواهانه و اعمال محدوديت برای فعاليت های سياسی» عنوان کرده اند.


هفته گذشته، برخی از فعالان جنبش دانشجويی از بازداشت گسترده دانشجويان چپگرا خبر دادند و اعلام کردند که « با گذشت حدود يک هفته از بازداشت ۲۲ دانشجوی دانشگاه های تهران، هنوز هيچ گونه اطلاعی از وضعيت آنان در دست نيست.»


به گفته فعالان جنبش دانشجويی ايران، برخورد با دانشجويان از يکسال پيش که سخنرانی محمود احمدی نژاد، در دانشگاه پلی تکنيک امير کبير برهم زده شد شدت بيشتری گرفته است و تاکنون دهها دانشجو به اتهاماتی چون توهين به مقامات جمهوری اسلامی و مقابله با امنيت ملی بازداشت و زندانی شده اند.


دانشجويان در جريان سخنرانی آقای احمدی نژاد در پلی تکنيک امير کبير، فرياد «مرگ بر ديکتاتور» سر دادند و عکس های او را در مقابل چشمانش آتش زدند.


XS
SM
MD
LG