لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

آمریکا: پرویز مشرف به حالت فوق العاده پایان دهد


آقای نگروپونته با اين هدف به اسلام آباد رفته بود تا ملاحظات واشينگتن درباره اوضاع پاکستان را به مقامات اين کشور يادآور شود.
آقای نگروپونته با اين هدف به اسلام آباد رفته بود تا ملاحظات واشينگتن درباره اوضاع پاکستان را به مقامات اين کشور يادآور شود.


جان نگروپونته، معاون وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه از پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان خواست تا به وضعيت اضطراری در اين کشور پايان دهد.


آقای نگروپونته اين اظهارات را پس از آن ابراز کرد که دولت پرويز مشرف لغو وضعيت فوق العاده را رد کرده بود و ادامه آن را برای برگزاری انتخاباتی آرام در ماه ژانويه ضروری دانسته بود.


آقای مشرف گفته است: «وضعيت فوق العاده به دولت کمک می کند تا با شورشيان و خطر تروريسم و افراطی گرايی مبارزه کند.»


اما معاون وزارت امور خارجه آمريکا که روز یکشنبه پاکستان را ترک کرد، می گويد: «مردم پاکستان اولويت بيشتری دارند تا حالت فوق العاده، چرا که این وضعیت با انتخاباتی آزاد و عادلانه سازگاری ندارد.»


اين ديپلمات برجسته آمريکايی با اين هدف به اسلام آباد رفته بود تا ملاحظات واشينگتن درباره اوضاع پاکستان را به مقامات اين کشور يادآور شود.


پاکستان از مهمترين متحدان ايالات متحده آمريکا در «جنگ عليه ترور» به شمار می رود.


از دو هفته پيش که پرويز مشرف، حالت فوق العاده را به بهانه مقابله با افراطی گری در پاکستان اعلام کرده است، اين کشور دستخوش نا آرامی بوده است و بسياری از رسانه های مستقل تعطيل شده و صدها معترض سياسی و مخالف اين وضعيت نیز به زندان افتاده اند.


اعلام حالت فوق العاده با واکنش تند کشورهای ديگر روبرو شده و آمريکا نيز به صف منتقدين از حالت فوق العاده پيوسته است.


  • «مردم پاکستان شايسته آن هستند تا رهبران خود را به صورت آزاد و فارغ از محدوديت هايی که تحت عنوان حالت فوق العاده صورت می گيرد انتخاب نمايند.»
جان نگروپونته، معاون وزارت امور خارجه آمریکا

جان نگروپونته در سفر خود به پاکستان با پرويز مشرف، رييس جمهوری و ساير مقامات اين کشور به مذاکره پرداخت و به صورت تلفنی نيز با بی نظير بوتو، رهبر مخالفان دولت گفت وگو کرد.


معاون وزير امور خارجه آمريکا قبل از ترک پاکستان به خبرنگاران گفت که هنوز زود است تا درباره موفقيت يا شکست مذاکرات او نتيجه گيری کرد.


وی از پرويز مشرف خواست تا حالت فوق العاده را ملغی اعلام کرده، هزاران بازداشتی سياسی را آزاد کند و محدوديت ها را از رسانه های خصوصی بردارد.


آقای نگروپونته اظهار داشت: «ما فکر نمی کنيم که اقدامات مربوط به حالت فوق العاده با شرايطی که برای برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه مورد نياز است تناسبی داشته باشد.»


اين مقام آمريکايی می گويد که آقای مشرف بار ديگر تاکيد کرده است که از فرماندهی ارتش کناره گيری خواهد کرد.


اين در حالی است که هنوز مشخص نيست وضعيت فوق العاده تا چه زمانی در پاکستان برقرار خواهد بود ولی گفته می شود که تا پيش از برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان در روز نهم ژانويه اين حالت لغو نخواهد شد.


جان نگروپونته می گويد: «مردم پاکستان شايسته آن هستند تا رهبران خود را به صورت آزاد و فارغ از محدوديت هايی که تحت عنوان حالت فوق العاده صورت می گيرد انتخاب نمايند.»


«دولت انتقالی برنامه ای برای ادامه قدرت ژنرال مشرف»


از سوی ديگر، خانم بوتو ساعاتی پس از پايان بازداشت خانگی اش تاکيد کرد که دولت انتقالی محمد ميان سومرو بخشی از برنامه ژنرال مشرف برای ادامه قدرت خود است.


همزمان با خاتمه دوره پنج ساله پارلمان پاکستان، ژنرال مشرف روز پنجشنبه، محمد ميان سومرو، ۵۷ ساله و رييس مجلس سنای اين کشور، از اعضای حزب حامی خود، حزب مسلم ليگ، را به عنوان نخست وزير دولت انتقالی معرفی کرد.


دولت انتقالی وظيفه برگزاری انتخابات پارلمانی را در اين کشور برعهده خواهد داشت و آقای سومرو روز جمعه مراسم ادای سوگند خود را برگزار کرد.


خانم بوتو روز جمعه تصريح کرد در حال رايزنی با نواز شريف برای مشارکت و يا تحريم انتخابات آتی که در ژنوايه برگزاری خواهد شد، است.


نواز شريف، نخست وزير سابق پاکستان و يکی از مخالفان ژنرال مشرف، هم اکنون دوران تبعيد خود در عربستان را می گذاراند.


آقای مشرف که از طريق يک کودتا نظامی قدرت را در سال ۱۹۹۹ به دست گرفته است، از زمان اعلام وضعيت فوق العاده و به تعليق در آوردن قانون اساسی اين کشور، در سوم نوامبر، هر چه بيشتر در انزوا قرار گرفته است.


ايالات متحده از پاکستان در خواست کرده است برای جلوگيری از روی کار آمدن اسلام گرايان افراطی در اين کشور مسلح به سلاح اتمی، احزاب و گروه های سياسی ميانه رو را در قدرت سهيم کند.


XS
SM
MD
LG