لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

قهرمان سابق شطرنج جهان نامزد ریاست جمهوری روسیه شد


آقای کاسپاروف از مخالفان سر سخت ولادیمیر پوتین به شمار می رود.
آقای کاسپاروف از مخالفان سر سخت ولادیمیر پوتین به شمار می رود.


گری کاسپاروف، قهرمان پيشين شطرنج جهان، از سوی ائتلاف مخالفان سراسری دولت ولاديمير پوتين به اتفاق آراء به عنوان نامزد رياست جمهوری روسيه معرفی شد.


کاسپاروف يک نيروی پيشرو در پشتيبانی اتحاد ليبرال ها، چپ ها و ملی گرايان مخاف رييس جمهوری ولاديمير پوتين بوده است.


ليودميلا مامينا، سخنگوی این ائتلاف به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که کاسپاروف در رای گيری کنگره ملی در مسکو از سوی «ائتلافی ديگر در روسيه » از مجموع ۴۹۸ رای صاحب ۳۷۹ رای شد.


  • کاسپاروف در رای گيری کنگره ملی در مسکو از سوی «ائتلافی ديگر در روسيه » از مجموع ۴۹۸ رای صاحب ۳۷۹ رای شد.

جايگاه کاسپاروف در رای گيری ماه مارس تضمين شده نيست. نامزدی او هنوز نياز به ثبت دارد و احتمالا راه آن از سوی دولت مسدود خواهد شد. حتی اگر به او اجازه رقابت داده شود، نمی توان انتظار داشت که بتواند مقابله مهمی با نامزد برنده از سوی احزاب پشتيبان پوتين داشته باشد.


در رای گيری روز يکشنبه پس از کاسپاروف، سرگی گوليايف، عضو پيشين مجمع قانونگزاری سنت پترزبورگ با ۵۹ رای و ميخائيل کاسيانوف، نخست وزير پيشين با ۱۸ رای قرار گرفتند.


در رای گيری های منطقه ای ماه های اخير ائتلاف، شش نامزد برای رای گيری پايانی روز يکشنبه، ۳۰ سپتامبر، برنده شدند.


انتخابات دوما


«ائتلافی ديگر» همچنين گری کاسپاروف را به عنوان يک از سه نامزد رهبری فهرست ائتلاف در انتخابات اوليه ماه دسامبر برگزيد. دو منتخب ديگر، ويکتور گراسچنکو، رييس پيشين بانک مرکزی و ادوارد ليمونوف، يک نويسنده جنجالی است که حزب ممنوعه بلوشوويک ملی را رهبری می کند.


با اين حال، ائتلاف یاد شده هيچ بختی برای شرکت در انتخابات دومای دولتی ندارد، مجلسی که در سطحی پايين تر از پارلمان است.


این گزارش حاکیست که تنها احزاب به ثبت رسيده می توانند در اين انتخابات شرکت کنند و هيچ جنبش سياسی ديگری که ائتلاف را تشکيل داده اند، چنين شرايطی را ندارند. کرسی های دوما در ميان احزاب بر حسب درصد آرای دريافت شده توسط آنان توزيع می شود .


در رای گيری روز يکشنبه، نامزدهای ائتلاف توانستند بر گروه روسيه متحد پيشی گيرند. روسيه متحد حزب اصلی هواخواهان کرملين است، که روز دوشنبه اول اکتبر کنگره دو روزه خود را تشکيل داد.


روسيه متحد نيز انتظار می رود نامزدهای «ترويکا»ی خود را برای رهبری فهرست حزب انتخاب کند. يوری لوژکوف، شهردار مسکو و يکی از اعضای رده بالای حزب اعلام کرد که پوتين برای احراز بالاترين رده در نظر گرفته شده است.


XS
SM
MD
LG