لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

ایران خواستار گسترش روابط دفاعی با سوریه شد


تهران و دمشق روابط نظامی نزدیکی با یکدیگر دارند و وزیران دفاع دو کشور به طور مرتب با یکدیگر دیدار و گفت وگو می کنند.(عکس: AFP)
تهران و دمشق روابط نظامی نزدیکی با یکدیگر دارند و وزیران دفاع دو کشور به طور مرتب با یکدیگر دیدار و گفت وگو می کنند.(عکس: AFP)

یک هفته پس از تایید مذاکرات صلح بین دمشق و تل آویو، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی خواستار گسترش روابط دفاعی ميان ايران و سوريه شد.



آقای احمدی نژاد روز دوشنبه در ديدار با حسن تورکمانی، وزير دفاع سوريه در تهران، گفت: «همکاری های مشترک و متقابل ايران و سوريه در موضوعات گوناگون فوايد فراوانی داشته است و روابط دفاعی بايد در حد ممکن گسترش پيدا کند.»

وی افزود: «مطمئن هستم که رهبری سوريه هوشمندانه صحنه را مديريت خواهد کرد و تا محو کامل تهديدهای رژيم صهيونيستی خط مقدم را رها نخواهد کرد.»


هفته گذشته دولت اسرائيل پس از اعلام آغاز گفت وگوهای اين کشور با دمشق اعلام کرد که «سوريه بايد از جمهوری اسلامی ايران فاصله بگيرد و روابط خود را با حزب الله لبنان، حماس و ديگرتشکل های فلسطينی و عرب مخالف اسرائيل قطع کند.»


سوریه این درخواست را رد کرده و گفته است که به خاطر اسرائیل روابط خود را با ایران قطع نمی کند.


تهران و دمشق روابط نظامی نزدیکی با یکدیگر دارند و وزیران دفاع دو کشور به طور مرتب با یکدیگر دیدار و گفت وگو می کنند.


جمهوری اسلامی ايران و سوريه از سوی ايالات متحده متهم هستند که از تنش و نا آرامی در لبنان حمايت کرده و برای شورشيان در عراق سلاح و تجهيزات نظامی ارسال می کنند.


اسرائيل نيز به همپيمانی تهران و دمشق واکنش نشان داده و اتحاد ميان دو کشور را مانعی برای برقراری صلح خاورميانه دانسته است.


به نظر کارشناسان سياسی در صورت جدی شدن مذاکرات سوريه و اسرائيل برای دستيابی به توافق صلح در برابر زمين به نظر می رسد که جمهوری اسلامی از يک متحد استراتژيک در منطقه خاورميانه محروم شود.

اسفند ماه گذشته، شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل گفته بود: « ايران می کوشد کنترل خاورميانه را در دست گيرد. حماس و حزب الله دو نماينده ايران هستند و اکنون تهران می کوشد تا کنترل سوريه را نيز به دست بگيرد»


اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل هفته گذشته به راديوی سراسری این کشور گفت: «بيرون کشاندن سوريه به هر قيمتی از دايره همپيمانی با رژيم افراطی ايران، يک هدف استراتژيک و پر ارزش برای اسرائيل است.»


تل آويو جمهوری اسلامی ايران را متهم کرده است که برای رديابی سيستم مخابراتی اين کشور دستگاه های شنود در سوريه نصب کرده است.


به نظر کارشناسان سياسی در صورت جدی شدن مذاکرات سوريه و اسرائيل برای دستيابی به توافق صلح در برابر زمين به نظر می رسد که جمهوری اسلامی از يک متحد استراتژيک در منطقه خاورميانه محروم شود.


سوريه خواستار پس گرفتن بلندی های جولان است که از زمان جنگ ميان کشورهای عربی با اسرائيل در سال ۱۹۶۷ در اختيار اين کشور است.


اسرائيل می گويد که از آن زمان دهها شهرک و نقاط گردشگری مهم و ديدنی در بلندی های جولان بر پا کرده است و صدها هزار اسرائيلی در اين منطقه زندگی می کنند.


سوريه اعلام کرده است: بدون آمادگی اسرائيل برای پس دادن تمامی بلندی های جولان، راه پيشرفت صلح هموار نخواهد شد.


وزير امور خارجه سوريه روز چهارشنبه اعلام کرد: اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در پيام هايی به رهبر سوريه برای استرداد تمامی بلندی های جولان به سوريه ابراز آمادگی کرده است.


ولی اهود اولمرت روز دوشنبه گفت که در گفت و گوهای غیر رسمی با سوریه تعهدی مبنی بر عقب نشینی از بلندی های جولان به این کشور داده نشده است.


ايران همواره مذاکرات صلح ميان کشورهای عربی و اسرائيل را به باد انتقاد گرفته و آن را گامی برای تقويت و مشروعيت اسرائيل ارزيابی کرده است.


تهران در مقابل خواستار حمایت این کشورها از «مقاومت اسلامی» و گروه هایی چون حزب الله لبنان و جنبش حماس در نوار غزه در برابر اسرائیل شده است.


XS
SM
MD
LG