لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

قله دماوند ۶۱ متر کوتاهتر است!


ارتفاع قله دماوند پنج هزار و ۶۰۹ متر و ۲۰ سانتی متر اعلام شده است.
ارتفاع قله دماوند پنج هزار و ۶۰۹ متر و ۲۰ سانتی متر اعلام شده است.

برآوردهای جدید علمی صورت گرفته نشان می دهد که ارتفاع قله دماوند، مرتفع ترین کوه در ایران کمتر از مقداری است که تاکنون در کتاب ها و منابع جغرافیایی درج شده است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سازمان نقشه برداری ايران اعلام کرد که بر اساس پژوهش جديد اين سازمان ارتفاع واقعی قله دماوند حدود ۶۱ متر کمتر از ارقام اعلام شده قبلی است.


  • قرار است کوه های تفتان، سهند، سبلان و ساير قلل مرتفع ايران که داده های موجود آنها به دليل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، ناقص است در آينده ثقل سنجی شود.
یک کارشناس


پژوهشگران سازمان نقشه برداری ايران در يک تحقيق چند ماهه برای شناسايی نقاط مرتفع دماوند، ارتفاع ثقل قله دماوند را که پيش از اين در کتاب ها و منابع جغرافيايی پنج هزار و ۶۷۱ متر عنوان شده بود، پنج هزار و ۶۰۹ متر و ۲۰ سانتی متر اندازه گيری کرده اند.


يعقوب حاتم چوری، کارشناس نقشه برداری زمينی به این خبرگزاری گفته است که« اين اندازه تازه با ابزارهای اندازه گيری بسيار دقيق و با دقت چند دسی متر به دست آمده است.»


اين گزارش می افزايد که هدف اين پروژه، اندازه گيری ثقل به عنوان کميتی فيزيکی بود که مطالعات آن طی چند ماه، در پنج ايستگاه از نقاط دو هزار متری تا پنج هزار و ۶۰۰ متری انجام شد و در نهايت با اختلاف ۶۱ متر و ۸۰ سانتی متر ارتفع واقعی قله دماوند پنج هزار و ۶۰۹ متر و ۲۰ سانتی متر اندازه گيری شد.


آقای حاتم چوری افزوده است که« اندازه گيری ثقل در مناطق متعددی از البرز مرکزی به دليل سهولت دسترسی و مسيرهای مختلف انجام شده بود ولی به دليل سردسير بودن برخی مسيرها، مناطقی تهی از داده های ثقلی بودند که با مطالعات انجام شده مقدار ثقل و موقعيت سه بعدی هندسی ايستگاه ها به ويژه بعد ارتفاع را اندازه گيری کرديم.»


به گفته اين کارشناس سازمان نقشه برداری، قرار است کوه های تفتان، سهند، سبلان و ساير قلل مرتفع ايران که داده های موجود آنها به دليل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، ناقص است در آينده ثقل سنجی شود.


XS
SM
MD
LG