لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

«همکاری ایران در باره مطالعات نظامی - اتمی یک گام به جلو است»


آقای برادعی ابراز امیدواری کرده که آژانس در تحقیقات خود پیرامون برنامه نظامی اتمی جمهوری اسلامی به پیشرفت دست یابد.(عکس: AFP)
آقای برادعی ابراز امیدواری کرده که آژانس در تحقیقات خود پیرامون برنامه نظامی اتمی جمهوری اسلامی به پیشرفت دست یابد.(عکس: AFP)

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که همکاری ایران برای پاسخ به ادعاهای مربوط به تلاش برای ساخت بمب اتمی یک گام به جلو محسوب می شود.


اظهارات آقای البرادعی پس از آن منتشر شد که سخنگوی آژانس ساعاتی قبل از آن خبر داده بود: «ایران موافقت کرده است تا با آژانس در باره پاسخگویی به ادعاهای مطرح پیرامون مطالعات نظامی- اتمی تهران همکاری کند.»


ملیسا فلمینگ گفت: آژانس امیدوار است که ایران پاسخ های لازم به اتهام های مطرح شده را تا ماه مه ارائه کند.


محمد البرادعی که در سارایوا، پایتخت بوسنی و هرزه گوین با خبرنگاران سخن می گفت، ابراز امیدواری کرده است که آژانس در تحقیقات خود در خصوص برنامه نظامی اتمی جمهوری اسلامی به پیشرفت دست یابد.


آقای برادعی اظهار داشت: «ایران موافقت کرده تا در باره این موضوع مذاکره شود که در واقع تنها موضوع باقیمانده برای ما در زمینه تحقیق پیرامون گذشته و حال فعالیت های اتمی ایران محسوب می شود.»


مدیر کل آژانس افزود: «تا آنجایی که من می دانم این امیدواری هست تا پایان ماه مه بتوانیم در وضعیتی باشیم که توضیحات ایران را در زمینه مطالعات (ساخت بمب اتمی) دریافت کنیم. از نقطه نظر من، این یک گام مهم است و امیدوارم که قادر باشیم ظرف چند هفته آینده این موضوع اساسی را راستی آزمایی کنیم.»


مقامات آژانس می گویند که موافقت ایران در جریان سفر اولی هاینونن، معاون امور پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و گفت وگو با مقامات اتمی جمهوری اسلامی حاصل شده است.


  • «تا آنجایی که من می دانم این امیدواری هست تا پایان ماه مه بتوانیم در وضعیتی باشیم که توضیحات ایران را در زمینه مطالعات (ساخت بمب اتمی) دریافت کنیم. از نقطه نظر من، این یک گام مهم است و امیدوارم که قادر باشیم ظرف چند هفته آینده این موضوع اساسی را راستی آزمایی کنیم.»
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
اولی هاینونن روز دوشنبه وارد تهران شد و در گفت وگو با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران خواستار پاسخ به ادعاهای سازمان های غربی مبنی بر مطالعات نظامی ایران در حوزه برنامه اتمی اش شد.

آژانس می گويد: بر اساس اسنادی که در اختيار آن قرار گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر این اسناد را «ساختگی و جعلی» خوانده بود و گفته بود که تهران به همه سوالات آژانس پاسخ داده است.


محمد البرادعی اسفند ماه سال گذشته در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس در وين، اتهام «پيشرفت های نظامی هسته ای ايران» را « بسيار جدی» خواند و از جمهوری اسلامی خواست تا «به صورت فعال و داوطلبانه با آژانس همکاری کند.»


وی گفته بود: «تا زمانی که آژانس پاسخ روشنی را به سوال های خود در اين باره دريافت نکرده باشد و ايران نيز با اجرای پروتکل الحاقی به آژانس اجازه بازرسی های سر زده را نداده باشد، آژانس نمی تواند با اطمينان بگويد که ماهيت برنامه هسته ای ايران مسالمت آميز است.»


کشورهای غربی نگران هستند که ایران در پوشش برنامه هسته ای خود بدنبال ساخت بمب اتمی باشد ولی جمهوری اسلامی این ادعا را رد کرده و ماهیت این برنامه را صلح آمیز می داند.


نا امیدی آلمان


در همین حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز سه شنبه نسبت به پیشرفت در منازعه اتمی جمهوری اسلامی ایران ابراز نا امیدی کرد.


وی که در یک کنفرانس مشترک خبری با همتای قطری خود در برلین سخن می گفت، اظهار داشت:«ما از پیشرفت در این مسئله استقبال می کنیم، ولی متاسفانه در این مسیر قرار نداریم.»


شیخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزیر قطر نیز در این زمینه بر لزوم انجام گفت وگو به جای اعمال تحریم ها تاکید کرد و گفت:«تحریم ها سازنده نیستند. در منطقه ما این بسیار مهم است که مسئله به صورت مسالمت آمیز و بدون خشونت حل و فصل شود.»


هفته گذشته، گوردون براون، نخست وزير بريتانيا و جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در ديدار با يکديگر ضمن تاکيد بر لزوم جلوگيری از دستيابی ايران به توانايی ساخت بمب اتمی بر افزايش تحريم های بين المللی پافشاری کردند.


از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت که مذاکرات شش جانبه در باره برنامه اتمی ایران ممکن است که ماه آینده در لندن برگزار شود.


آقای لاروف اظهار داشت: مناسب است که گفت وگوهای مربوط به ایران همان زمانی انجام شود که نشست میانجی گرهای چهار کشور برای صلح خاورمیانه در روزهای اول و دوم ماه مه برگزار می شود.


به گزارش خبرگزاری اینترفاکس ، وزیر امور خارجه روسیه گفت:«من مایلم که نشست شش جانبه در باره ایران در لندن برگزار شود.»


آخرین مذاکرات پنج کشور عضو دائم شورای امنیت همراه با آلمان ماه جاری در شانگهای چین برگزار شد و بدون دست یافتن به نتیجه ای در باره اقدامات آینده پیرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پایان یافت.


XS
SM
MD
LG