لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

لوموند:«انتقاد آیت الله ها از احمدی نژاد»


آیت الله صانعی:« آنها قول دادند که پول نفت روی سفره ما بیاورند ولی دارند پول را از باک بنزین ها بیرون می کشند.»
آیت الله صانعی:« آنها قول دادند که پول نفت روی سفره ما بیاورند ولی دارند پول را از باک بنزین ها بیرون می کشند.»

روزنامه فرانسوی لوموند، دوشنبه، پنجم مارس، گزارشی از خبرنگار اعزامی خود به قم را با تیترانتقاد «آیت الله ها از احمدی نژاد»، به چاپ رسانده است.


گزارش لوموند با سخنی از آیت الله یوسف صانعی آغاز می شود که می گوید جمهوری اسلامی در زمان آیت الله خمینی بیشتر پیشرفت کرده تا در سال های اخیر. آیت الله صانعی از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد رییس جمهوری، به طور غیر مستقیم احساس تاسف می کند و می گوید افراد با فرهنگ در عذاب هستند و امیدی به آینده ندارند.


آیت الله صانعی می گوید حقوق بشر تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید در ایران در حال پیشرفت بود. گزارشگر لوموند می نویسد که این همراه و یار آیت الله خمینی با صراحت در ناتوانی دولت ایران برای عملی کردن به وعده های اقتصادی سخن می گوید.


یوسف صانعی با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین می گوید « آنها قول دادند که پول نفت روی سفره ما بیاورند ولی دارند پول را از باک بنزین ها بیرون می کشند.» او در مورد بحران هسته ای می گوید« مانند آمریکا، در ایران هم این شعارها مصرف داخلی دارد.»


او در مورد شعارهای دولت و محمود احمدی نژاد می گوید آنها نمی فهمند که این شعارها چه تاثیر منفی بر تصویر ایران در جهان دارد. در این میان ما برنده نیستیم و فقط منزوی می شویم. تحریم های جدید و یا حمله هوایی آمریکا نیز می تواند فاجعه آور باشد.»


آیت الله صانعی در مورد کنفرانس دولت ایران در هولوکاست می گوید من نمی دانم چرا دولت دست به چنین کاری زده است؟ آیا ما می خواهیم تاریخ ملت ها را عوض کنیم؟


او از انتخاب نشدن اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست جمهوری ابراز تاسف می کند.


خبرنگار لوموند می گوید به گفته یکی از اساتید قرآن در قم اکثریت آیت الله ها درقم با یوسف صانعی هم عقید ه هستند. این استاد قرآن که نخواسته نامش فاش شود می گوید احمدی نژاد فقط از حمایت آیت الله مصباح یزدی و چند بنیاد مذهبی رادیکال برخوردار است.


وی می گوید این آیت الله ها آقای رفسنجانی را که در اوضاع بحرانی به عنوان پراگماتیک عمل می کند را به احمدی نژاد ترجیح می دهند.


روزنامه لوموند از آیت الله منتظری نقل می کند که گفته است انرژی هسته ای حق ماست اما ما می توانیم این حق را بدون ایجاد مشکل بدست بیاوریم.


XS
SM
MD
LG