لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

سود کلان روسیه و چین از تحریم ایران


نيوزويک می افزايد شرکت های غير نفتی چينی و روسی نيز در حال تسخير بازار ارتباطات، خودروسازی و هواپيمايی ايران هستند.
نيوزويک می افزايد شرکت های غير نفتی چينی و روسی نيز در حال تسخير بازار ارتباطات، خودروسازی و هواپيمايی ايران هستند.

مجله انگليسی زبان نيوزويک، چاپ آمريکا، در مقاله ای به نام «دوستان قديمی تهران» می نويسد که تحريم های اقتصادی واشينگتن، ايران را به روسيه و چين نزديکتر کرده است.


نيوزويک می نويسد: «تاثیر آخرين دور تحريم ها، نتيجه ای بر خلاف خواسته آمريکا داشته و موجب شده که شرکت های روسی و چينی قراردادهايی پر سودی با ايران امضا کنند.»


به نوشته اين مجله آمريکايی، عدم حضور کشورهای غربی در بازار ايران و به خصوص در بخش های مربوط به توليد نفت ارتباطات، خودروسازی و هوايی-فضايی موقعيت های جديدی را برای قدرت های در حال گسترشی مانند چين و روسيه فراهم کرده است.


نيوزويک می نويسد اگر چه شرکت آمريکايی «هاليبرتون» و شرکت فرانسوی «شلومبرگر»، بيشترين مهارت را در توليد و استخراج نفت و گاز دارند ولی به دليل تحريم ها، اين شرکت های روسی و چينی هستند که با ايران قرارداد می بندند.


  • «تاثیر آخرين دور تحريم ها نتيجه ای بر خلاف خواسته آمريکا داشته و موجب شده که شرکت های روسی و چينی قراردادهايی پر سودی با ايران امضا کنند.»
نیوزویک

نيوزويک از ولی نصر، از پژوهشگران ارشد «مرکز تحقيقاتی شورای روابط خارجی»، نقل قول می کند، که می گويد شرکت های چينی و روسی در ايران قراردادهايی در زمينه نفت و گاز می بندند که در صورت عدم تحريم ها هرگز قادر به انجام چنين کاری نبودند.»


به نوشته نيوزويک در حالی که شرکت های چينی و روسی در کشورهای ليبی و سودان بازنده رقابت با شرکت های غربی برای امضای پروژه های نفتی و گازی بودند ولی در ايران تقريبا تمامی قراردادها را به دليل تحريم ها و تنش های سياسی از آن خود می کنند.


اين مجله آمريکايی می گويد اخير در کشور ليبی در زمينه استخراج و توليد نفت و گاز شرکت روسی «تاتنفت» در مقابل شرکت های غربی «شل» و «اوکسيندتال» ناکام ماند ولی اين شرکت ها به دليل تنش های سياسی منطقه در مورد سرمايه گذاری در ايران ترديد دارند.


به نوشته نيوزويک فقط در سال جاری ميلادی ايران معادل سه ميليارد دلار قرار داد با شرکت های چينی در زمينه پروژه های نفتی منعقد کرده است.


اين مجله می افزايد که «سينوپک» چينی در ايران قرار دادی معادل بيش از ۷۰ ميليارد دلار برای توسعه ميدان گاز «يادآوران» و بلوک نفتی گرمسار به امضا کرده است.


نيوزويک می افزايد شرکت های غير نفتی چينی و روسی نيز در حال تسخير بازار ارتباطات، خودروسازی و هواپيمايی ايران هستند.


به نوشته اين مجله شرکت چينی «هواوای» با شرکت مخابراتی «ايران سل» قراردادی سه ميليارد و ۲۰۰ ميلايون دلاری بسته است.


نيوزويک در پايان می نويسد که هر چه تحريم ها عليه ايران افزايش می يابد، تهران قراردادهايی بيشتری با شرکت های چينی و روسی امضا می کند و به لطف واشينگتن به نظر می رسد حضور روسيه و چين در ايران در آينده افزايش می يابد.


XS
SM
MD
LG