لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

کوشنر: تشديد تحريم ها عليه ايران در دست بررسی است


برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه. عکس از خبرگزاری (EPA).
برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه. عکس از خبرگزاری (EPA).

برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه روز جمعه در مصاحبه ای اختصاصی با راديو فردا گفت که تشديد دوباره تحريم ها عليه ايران در دست بررسی است، «ولی بايد منتظر ماند.»


برنارد کوشنر برای شرکت در نشست سالانه سفيران فرانسه در کشورهای تازه استقلال يافته، در تاجيکستان به سر می برد و در مصاحبه ای با علیرضا کرمانی، گزارشگر رادیو فردا در شهر دوشنبه، آخرین موضع گیری های این کشور را در برابر ایران، تشریح کرد.


وزیر امور خارجه فرانسه موضع فرانسه را در نشست هفته آينده کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ و دربرابر برنامه اتمی ايران، اين گونه اعلام کرد: «تحريم و گفت و گو، گفت و گو و تحريم.»

وزير امور خارجه فرانسه در پاسخ به اين سئوال راديو فردا که «شما چه نتيجه ای برای نشست هفته آينده کشورهای گروه ۱+۵ پيش بينی می کنيد؟»، گفت: «نتيجه بسيار روشن است؛ فرانسه، روسيه، چين، آمريکا، آلمان و بريتانيا در شورای امنيت سازمان ملل باتفاق آرا به قطعنامه ای رای داده اند که گفت و گو را همراه با تحريم ها به عنوان ضمانت اجرايی پيشنهاد می کند.»


  • فرانسه، روسيه، چين، آمريکا، آلمان و بريتانيا در شورای امنيت سازمان ملل باتفاق آرا به قطعنامه ای رای داده اند که گفت و گو را همراه با تحريم ها به عنوان ضمانت اجرايی پيشنهاد می کند.
وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو فردا

نمايندگان گروه ۱+۵، يعنی پنج عضو دائمی شورای امنيت - آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين - همراه با آلمان، قرار است روز ۱۶ آوريل، در شانگهای در چين، با يکديگر ملاقات و گام های تازه عليه برنامه هسته ای ای را بررسی کنند.


«امتیازت و تنبیهات بیشتر»


همزمان روز جمعه، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، همراه با فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان در مصاحبه ای مطبوعاتی در واشينگتن شرکت کرد و گفت: «آمريکا می خواهد هم تنبيهات بيشتر و هم امتيازات بيشتری را برای متقاعد کردن ايران برای توقف غنی سازی در نظر بگيرد.»


در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ ، گروه ۱+۵ مشوق های اقتصادی به ايران پيشنهاد داد و از اين تهران خواست تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


همکاری با ايران برای توسعه برنامه هسته ای صلح آميز و تجارت بيشتر در زمينه های انرژی، کشاورزی و تکنولوژی، از جمله مشوق های پيشنهاد ۱+۵ به تهران بود. ايران تاکنون اين پيشنهاد را رد کرده و به غنی سازی ادامه داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم رايس درباره این پیشنهادها گفت: «نباید منتظر تغييرات زيادی در پيشنهادات ما به ايران باشيم. شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه تحريمی جديد عليه ايران صادر کرده است و ما خواهيم ديد که تهران چگونه به اين قطعنامه پاسخ خواهد داد.»


سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند. تهران تاکنون از اين دستور سازمان ملل سر پيچی کرده است.


دولت ايران همچنين هفته گذشته خبر از آغاز نصب شش هزار دستگاه سانتريفوژ در تاسيسات نطنز داد.


خانم رايس در اين مورد گفت که وی نمی تواند سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران را در مورد پيشرفت برنامه هسته ای تهران تاييد و يا تکذيب کند.


وزير امور خارجه آلمان نيز اعلام کرد که در پی صدور سومین قطعنامه تحريمی عليه تهران، کشورهای اروپايی در حال بررسی به اجرا گذاشتن تحريم های بيشتری عليه ايران است.


XS
SM
MD
LG