لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

«ترکمنستان دروغ می گويد، مشکل فنی علت نيست»


دانشیار: مهم ترين مشکل در ايران ، پايين بودن بهای انرژی است.
دانشیار: مهم ترين مشکل در ايران ، پايين بودن بهای انرژی است.

ولی الله رعيت، نماينده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی، اخيرا، وضعيت شهرهای شمالی ايران را به دليل کمبود گاز، فاجعه بار توصيف کرده و و دولت احمدی نژاد را به بی برنامگی و ناتوانی در مقابله با بحران گاز متهم کرده است.


کمال دانشيار، رييس کميسيون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگويی با راديو فردا در مورد کمبود گاز در کشور، توضيحاتی داده است.


ميزان توليد گاز، اکنون در کشور چقدر است؟


در روز ۴۶۰ ميليون متر مکعب گاز توليد می شود، ولی مصرف کشور ۲۰۰ ميليون متر مکعب بيش از اين مقدار است.


طبق آمار شرکت ملی گاز ايران، مصرف گاز کشور در روز شنبه ۲۲ دی ماه ۴۳۰ ميليون متر مکعب بوده است که اين ميزان ۳۰ ميليون متر مکعب کمتر از ميزان توليد است.


به ميدان های نفتی نيز بايد روزانه ۳۰۰ ميليون متر مکعب گاز تزريق شود، در حالی که اکنون فقط ۳۰ ميليون متر مکعب تزريق می شود.


با اين حساب ، اکنون ۲۰۰ ميليون متر مکعب کمبود گاز در ايران وجود دارد؟


بله. روزانه تقريبا ۲۰۰ ميليون متر مکعب کمبود گاز داريم. البته سعی شده است اين کمبود با ارسال گازوييل، نفت کوره و نفت سفيد به جای گاز، به کارخانه ها و نيروگاه های برق، جبران شود.


در خبرها آمده است که برای تامين گاز مصرفی مردم ، تزريق گاز به چاه های نفت و بسياری از بخش های صنعتی متوقف شده است؟ آيا اين خبر صحت دارد؟


بله. تزريق گاز به صنايع و نيروگاه ها کم شده است و به آنان سوخت مايع می رسانند البته تعدادی از کارخانه هامانند کارخانه سيمان تعطيل شده اند، زيرا تنها گاز می تواند سوخت مصرفی آنها را تامين کند اين کارخانه ها، تقريبا به مدت دو هفته کارشان تعطيل می شود و در مدت کمبود گاز، می توانند تعميرات لازم را انجام دهند.


  • لازم است دولت تعامل خود را با دنيا بيشتر کند و برای تامين سرمايه های مورد نياز توليد انرژی در کشور از صندوق ذخيره ارزی و يا وام های خارجی کمک بگيرد.
کمال دانشیار، رييس کميسيون انرژی مجلس در گفت و گو با راديو فردا

گفته شده که اختلاف با ترکمنستان منجر به قطع صدور گاز از اين کشور به ايران شده است، اين اختلاف بر سر چيست؟


طبق بيانيه وزارت امور خارجه ترکمنستان، قطع صادرات گازبه دليل تعميرات فنی است، اما تمام ملت ها می دانند که اين حرف، دروغ است.


آيا اختلاف بر سر قيمت گاز است؟


بله ، اگر مشکل تعميرات بود، آنها می توانستند اين تعميرات را در تابستان انجام دهند، نه در اين سرمای زمستان. آنها می خواهند قيمت گاز را بالا ببرند.


قبل از قطع صادرات گاز از ترکمنستان، چند نماينده از ايران برای مذاکره به اين کشور رفته بودند. نتيجه اين مذاکرات چه بود؟


ترکمنستان بهای گاز را ۲ برابر کرده است و ايران هم طبق بهای توافق شده در قرارداد، اين افزايش را نپذيرفته است. به نظر من، ايران بايستی بر سر قيمت گاز به توافق می رسید.

آقای احمدی نژاد در يک سخنرانی گفته است ، افرادی در داخل کشور باعث قطع گاز ترکمنستان شده اند . آيا اين مسئله درست است؟


از خودش بپرسيد، من نمی دانم.


اگر ترکمنستان صادرات گاز خود را قطع نمی کرد آيا اين بحران به وجود نمی آمد؟


به دليل سرمای بی سابقه و مصرف غير بهينه سوخت در کشور، اين بحران پيش می آمد. متاسفانه مصرف انرژی در ايران به تنهايی، حدود نصف اروپا است.


واردات گاز ترکمنستان به ايران، روزانه حدود ۲۰ -۲۳ ميليون متر مکعب است. با توجه به اينکه کمبود گاز۲۰۰ ميليون متر مکعب است، حتی اگر گاز ترکمنستان هم افزوده شود، باز هم ايران به ۱۸۰ ميليون متر مکعب گاز نياز دارد.


  • حتی اگر صدور گاز ترکمنستان به ايران قطع نمی شد، به دليل سرمای بی سابقه و مصرف غير بهينه سوخت در کشور، اين بحران پيش می آمد. متاسفانه مصرف انرژی در ايران به تنهايی، حدود نصف اروپا است.
کمال دانشيار

بايد به وسيله صندوق ذخيره ارزی و قراردادهای خارجی، از شرکت نفت جهت توليد بيشتر حمايت کنيم . سعی کنيم قراردادهای نفتی بيشتری بسته شود که بتوانيم هم توليد را بالا ببريم و هم پالايشگاه های بيشتری بسازيم و مصارف کشور را تامين کنيم.


آيا درست است که تحريم های آمريکا در اين راه مزاحمت ايجاد می کند ؟


بله، اگر سياست های آمريکا به همين منوال ادامه يابد، تا حدودی موثر است. سياست های آمريکا باعث گران شدن نفت در جهان شده است به طوری که هم اکنون بهای نفت ۱۰۰ دلار است و تا ۱۰ سال آينده به ۵۰۰ دلار هم خواهد رسيد.


آقای نوذری، وزير نفت، روز یکشنبه در مجلس گفته است که کارگران شرکت نفت را مجبور کرده اند لوله های حاوی گاز را به هم جوش بدهندبا توجه به احتمال انفجار لوله ها، آيا انجام چنين کاری درست است؟


خير، جوشکاری در لوله هايی که گاز در آنها جريان دارد باعث انفجار نمی شود.


انفجار درلوله هايی رخ می دهد که جريان گاز در آنها ثابت باشد البته آقای نوذری گفته است که اين عمليات بی سابقه بوده و در حين آن ۲ نفر کشته شده اند.


علت آن چيز ديگری بوده است. عمليات جوشکاری لوله های در حال انتقال گاز، اگر چه بسيار پيچيده و دشوار است، ولی اين کار توسط متخصصين شرکت نفت انجام می شود.


با توجه به انتقادات برخی مسئولين و مردم، آيا شما از عملکرد دولت و وزير نفت، درمقابله با بحران گاز راضی هستيد؟


وزير نفت، مدت کوتاهی است که حکم خود را گرفته، با اين حال ما شاهد تلاش های شبانه روزی وزارت نفت برای حل اين بحران بوده ايم.


لازم است دولت تعامل خود را با دنيا بيشتر کند و برای تامين سرمايه های مورد نياز توليد انرژی در کشور از صندوق ذخيره ارزی و يا وام های خارجی کمک بگيرد تا بتوانيم پيش بينی های لازم را برای سال های آينده انجام دهيم.


البته مهم ترين مشکل در ايران، پايين بودن بهای انرژی است که باعث افزايش بی رويه مصرف می شود.


XS
SM
MD
LG