لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

احمدی نژاد: ایران از این پس، فقط با آژانس مذاکره می کند


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران. عکس از خبرگزاری (EPA).
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران. عکس از خبرگزاری (EPA).

دو روز پس از تصویب شدن سومین قطعنامه تحریم ایران در شورای امنیت، محمود احمدی نژاد رييس جمهوری، به خبرنگاران گفت که از این پس، ايران با «هيچ کس» درباره برنامه هسته ای خود «خارج از چارچوب آژانس» مذاکره نمی کند.


آقای احمدی نژاد در پايان نشست هيات دولت در روز چهارشنبه اعلام کرد: «از اين به بعد موضوع ايران فقط در آژانس و در چارچوب تعهدات متقابل است.»


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، محمود احمدی نژاد افزود: «عده ای بيرون از آژانس تصور می کنند که ايران بايد مذاکره کند اما اينگونه نيست، مذاکرات ما ازاين پس راجع به مسايل مشترک و در چارچوب قانونمند خواهد بود. اينکه کسانی پيدا شوند و راجع به موضوع هسته ای ايران حرف بزنند، آن دوره تمام شده است.»


ايران پيش از اين، با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، بارها در مورد بحران هسته ای ايران گفت و گو کرده است و سخنان آقای احمدی نژاد به اين معنی می تواند باشد که گفت و گو با اروپا در مورد بحران هسته ای ایران به پایان رسیده است.


«عده ای بيرون از آژانس تصور می کنند که ايران بايد مذاکره کند اما اينگونه نيست، مذاکرات ما ازاين پس راجع به مسايل مشترک و در چارچوب قانونمند خواهد بود.»
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران

اين سخنان آقای احمدی نژاد در حالی بيان می شود که شش قدرت بزرگ جهان - آلمان، روسیه، چین، فرانسه، بریتاینا و آمریکا - ساعتی پس از تصویب شدن قطعنامه از ایران خواستند که مذاکره با اروپا را از سر بگیرد.


در قطعنامه های شورای امنیت از ايران خواسته شده که غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد و به پای ميز مذاکره بازگردد.


ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، نيز روز سه شنبه با اشاره به تصويب قطعنامه جديد از ايران خواست آنچه را وی «واقعيت جديد» توصیف کرد، درک کند.


وی افزود حمايت آمريکا از همکاری مسکو در نيروگاه اتمی بوشهر، اين فرصت را برای ايران مهيا می کند که يک برنامه هسته ای صلح آميز داشته باشد.


آقای احمدی نژاد همچنين سومين قطعنامه تحريمی شورای امنيت عليه ايران را فاقد هر گونه ارزش فنی و قانونی دانسته است.


ايرنا همچنين گزارش داد که آقای احمدی نژاد در مورد قطعنامه تحريمی در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی فونيکس چين گفته است: «آمريکايی ها روابط اقتصادی زيادی با ايران ندارد و آمريکا با صدور قطعنامه در شورای امنيت در حقيقت روسيه کشورهای اروپايی و چين را تحريم می کند.»


وی افزود:« قطع رابطه آمريکا با ايران به ضرر آمريکايی ها و به نفع ايرانی ها است.»


XS
SM
MD
LG