لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

قيمت پيشنهادی دولت برای بنزين آزاد: ليتری ۶۰۰ تومان


وزارت نفت اعلام کرد که قيمت پيشنهادی برای فروش بنزين آزاد ليتری ۶۰۰ تومان است.
وزارت نفت اعلام کرد که قيمت پيشنهادی برای فروش بنزين آزاد ليتری ۶۰۰ تومان است.

محمد رضا نعمت زاده، مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران اعلام کرد که قيمت پيشنهادی برای فروش بنزين آزاد که از سوی دولت در نظر گرفته شده است، ليتری ۶۰۰ تومان است.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای نعمت زاده که يکی از معاونين وزير نفت نيز محسوب می شود تاکيد کرد که اين قيمت از سوی هياتی تعيين شده که دولت برای بررسی سهميه بندی بنزين تشکيل داده است.


اين مقام وزارت نفت همچنين گفت: «افرادی که تاکنون تمام سهميه خود را در شش ماه مصرف کرده اند بايد منتظر نيمه دوم سهميه بندی باشند، چرا که بعيد به نظر می رسد سهميه های در نظر گرفته شده برای خودروهای شخصی افزايش يابد.»


سهيمه بندی بنزين که از ابتدای تابستان سال جاری آغاز شد، موجی گسترده از اعتراض های مردمی را در پی داشت و تنها در پايتخت، معترضين نزديک به ۱۲ پمپ بنزين را به آتش کشيدند و صدها تن در سراسر ايران بازداشت شدند.


بر اساس اين طرح، تمامی دارندگان خودروهای شخصی می توانند تنها ۱۰۰ ليتر از بزنين مورد نياز خود را در طول ماه، با قيمت ۱۰۰ تومان (با یارانه دولت) بخرند و اگر بيش از اين سهميه به بنزين نياز داشته باشند، بايد بنزين خود را به قيمت آزاد تهيه کنند.


هنوز قيمت بنزين آزاد از سوی دولت تعيين نشده است و فروشندگان بنزين موظف هستند که تنها در چارچوب سهميه های تعيين شده، بنزين را به فروش برسانند.


به گفته آقای نعمت زاده، قيمت پيشنهادی دولت برای بنزين آزاد، ۵۰۰ تومان به ازای هر ليتر است که قيمت بنزين با سهميه نيز به آن اضافه خواهد شد و در نهايت در صورتی که اين قيمت به تصويب برسد، مردم می توانند بنزين را به قميت ليتری ۶۰۰ تومان تهيه کنند.



معترضین به سهمیه بندی بنزین، دهها پمپ بنزین را در سراسر ایران به آتش کشیدند.

به گفته برخی کارشناسان، «اثر واقعی سهميه بندی بنزين از اول مهرماه با آغاز به کار مدارس در سراسر ايران و به خصوص در تهران مشهود می شود.»


کاهش واردات بنزين


به گفته مدير عامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی، به دليل آغاز سهميه بندی بنزين در سال ۸۶، ميزان واردات بنزين، از ۳۸ ميليون ليتر در روز، به ۱۵ ميليون ليتر در روز کاهش يافته است.


وی گفت که بودجه پيشنهادی برای متمم بودجه سال ۸۶ برای واردات بنزين، بين يک ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار تا يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار است.


اين معاون وزير نفت همچنين خبرهايی که درباره «سهميه بندی گازوييل» منتشر شده را تکذيب کرد و گفت: «هنوز برای سهميه بندی گازوييل برنامه ای نداريم.»


وی همچنين گفت که خودروهای شهرداری، در طرح سهميه بندی بنزين، خودرهای دولتی محسوب نمی شوند و افزود: «وسايل شهرداری دستگاه های عمومی هستند و سهميه عادی دريافت می کنند.»


ساخت پالايشگاه در سوريه، عراق و مالزی


آقای نعمت زاده در بخش ديگری از مصاحبه خود با ايسنا گفت: «تفاهم نامه ای را با مالزی برای ساخت پالايشگاه در مالزی مصوب کرديم که قرارداد آن در ماه های آتی امضا خواهد شد.»


ساخت پالايشگاه در سوريه و عراق، از ديگر برنامه های وزارت نفت ايران است که به گفته محمد رضا نعمت زاده هنوز نهايی نشده اند.


وی ا فزود: «دو پروژه برای ساخت خط لوله و پالايشگاه در عراق را به رييس جمهوری داده ايم و در صورت توافق آنها را به انجام خواهيم رساند.»


XS
SM
MD
LG