لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

رکورد تازه بهای نفت خام در بازارهای جهانی


بهای نفت خام روز پنج شنبه ۱۰ آبان به قيمت بی سابقه ۹۶ دلار در هر بشکه رسيد که به معندی افزایش پنج درصدی قیمت نفت در چند روز اخیر است.


روند افزايش قيمت نفت در حالی بازارهای جهانی را شوکه کرده است که روز گذشته گزارش هايی حاکی از رشد غيرمنتظره اقتصاد ايالات متحده در تابستان گذشته منتشر شد.


روند رو به افزايش قيمت بهای نفت موجب شده که برخی ناظران ازاحتمال افزايش قيمت اين فرآورده تا بشکه ای ۱۰۰ دلارتا پايان سال جاری ميلادی سخن می گويند.


تحليلگران اقتصادی، کاهش مداوم ارزش دلار، اقدام بانک مرکزی آمريکا در کاهش نرخ سود، کاهش غير منتظره ذخاير نفت خام آمريکا و تنش های خاورميانه را از جمله عوامل افزايش بی سابقه قيمت نفت برمی شمارند.


صبح روز پنج شنبه بهای نفت خام پايه بورس نيويورک برای تحويل در ماه دسامبر در معاملات الکترونيک با رکوردی کم سابقه به ۹۶ دلار و ۲۴ سنت رسيد.


در همين روز قيمت نفت خام برنت دريای شمال برای تحويل در ماه دسامبر نيزبا يک دلار افزايش نسبت به روز گذشته تا بشکه ای ۹۱ دلار و ۶۳ سنت داد و ستد شد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، قيمت نفت تنها در روز چهارشنبه ۳۱ اکتبرنزديک به پنج درصد افزايش داشته که اين روند در ۱۰ ماه گذشته بی سابقه بوده است.


برخی از تحليلگران دليل آن را اعلام کاهش غير منتظره ذخاير نفت خام آمريکا که در هفته گذشته به ميزان سه ميليون ۹۰۰ بشکه کاهش پيدا کرد مربوط می دانند.


افزایش قیمت نفت ایران


در همين حال به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و گاز ايران، شانا، قيمت نفت خام ايران نيز روند صعودی دارد و به مرز هر بشکه ۸۰ دلار نزديک می شود.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و گاز ايران، شانا، قيمت نفت خام ايران نيز روند صعودی دارد و به مرز هر بشکه ۸۰ دلار نزديک می شود.

بر اساس آمارهای رسمی امور بين الملل شرکت ملی نفت ايران، بهای هر بشکه نفت خام سبک ايران روز دوشنبه هفتم مهر به ۷۸ دلار و ۸۴ سنت رسيد.


خبرگزاری شانا، گزارش می دهد که ميانگين بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ايران در روز دوشنبه، ۷۷ دلار و ۶۷ سنت و بهای سبد نفتی اوپک نيز بشکه ای ۸۴ دلار و ۸۰ سنت گزارش شده است.


در همين حال سازمان اپک که ۱۲ نوع نفت خام اعضای اين سازمان را صادر می کند، اعلام کرده است که اعضای اين سازمان از جمله ايران قصد ندارند توليد خود را افزايش دهند.


سازمان اپک اعلام کرده است که افزايش قيمت بنزين به دليل کاهش عرضه اين فرآورده نيست بلکه اين روند نتيجه برخی اقدامات سياسی و محتکرانه است.


بر اساس آمارهای رسمی، قيمت نفت خام پس از ژانويه سال ۲۰۰۷ حدود ۵۰ درصد افزايش داشته و تنها در ماه گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.


XS
SM
MD
LG