لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

«نگاه تازه»: این هفته، ادامه تحصیل در خارج


بخش آگهی هر روزنامه ايرانی را که باز کنی، تبليغات رنگارنگ ده ها موسسه را مشاهده می کنيد که رويای بسياری از جوانان را نشانه رفته اند: تحصيل در خارج از کشور.


کارشناسان می گويند بسياری از اين موسسات کارآيی لازم را ندارند، ولی فراوانی آنها و افزايش تعداد آنها در سال های گذشته، از ميل روزافزون جوانان ايرانی به تحصيل در اروپا و آمريکا حکايت دارد.


مريم از شيراز يکی از جوانانی است که پس از تلاش فراوان برای خارج شدن از کشور برای تحصيل در دانشگاه های خارجی سرانجام پيشيمان می شود و هم اکنون در ايران مشغول به تحصيل است. او می گويد، گرفتن مدرک زبان و هزينه بالا دو دليل مهمی بودند که سبب شد او از رويای تحصيل در خارج دست بکشد.


در برنامه اين هفته نگاه تازه پس از شنيدن سخنان مريم به سراغ چند نفری رفته ايم که اين مسير را با موفقيت پشت سر گذاشته اند.


يکی از اين افراد، فريدون زرنگار از همکاران خودمان در راديو فرداست که چند دهه پيش با اتوبوس شرکت «ميهن تور» راهی اروپا شده است.


آقای زرنگار می گويد قصد داشت برای تحصيل در رشته مهندسی «ذوب آهن» به کشور اتريش برود ولی يکی از همسفرانش در طول مسير او را قانع می کند که به جای رفتن به اتريش به شهر برلين آلمان برود.


سينا ميهمان بعدی برنامه ماست که چند سالی است به آمريکا رفته و هم اکنون در شهر واشينگتن در رشته دندانپزشکی مشغول به تحصيل است.


او می گويد، مهم ترين پيش شرط برای تحصيل در آمريکا تسلط به زبان انگليسی است.


به گفته سينا گرچه دانشگاه های آمريکا پرهزينه هستند، ولی بورس تحصيلی و وام از امکاناتی است که دانشجويان خارجی می توانند از آن استفاده کنند.


دکتر نامدار بقايی يزدی، استاد «ايمپريال کالج» در لندن هم در پايان از تحصيل در انگلستان می گويد.


آقای بقايی می گويد بنابر قوانين انگلستان دانشجويان خارجی اجازه دارند ۲۰ ساعت در هفته کار کنند و اگر ازدواج کرده باشند، همسرشان می تواند به طور تمام وقت کار کند.


ولی با اين وجود آقای بقايی می گويد که اين درآمد برای تحصيل در دانشگاه های انگلستان کافی نيست و دانشجويان خارجی بايد از سوی والدين شان يا فرد ديگری حمايت مالی شوند.


برای شنيدن برنامه اين هفته نگاه تازه فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.


برای تماس با ما به آدرس javanan@radiofarda.com ايميل بزنيد و يا با شماره پيام گير برنامه ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴ تماس بگيريد.


برنامه نگاه تازه را می توانيد شنبه ها ساعت ۲۱ ، يکشنبه ها ساعت ۱ بامداد و دوشنبه ها ساعت ۱۹ به وقت ايران از راديو فردا بشنويد.


XS
SM
MD
LG